Co robić w przypadku ataku paniki? 5 prostych czynności, które szybko obniżąją lęk

12.07.2019
Aktualizacja: 12.07.2019 14:16
Jak wygląda atak paniki?

Atak paniki to zaburzenie emocjonalne, które pojawia się nieprzewidywalnie. W kobiet występuje częściej niż u mężczyzn. Lęk jest na tyle obezwładniający, że osoba zaczyna bać się o swoje życie. Jak samemu nauczyć się skutecznie zwalczać ataki paniki? Prostym sposobem na atak paniki dzieli się coach, trener lęku – znany na Instagramie, jako Wellbeing Anxiety.

Sposób na atak paniki 

Wrażenia duszenia się, zbliżającej śmierci, do tego ból w klatce piersiowej, mimo braku konkretnego czynniki, który w danym momencie mógł ten nasilony lęk wywołać. Tak mniej więcej wygląda atak paniki. Ataki wpływają na funkcjonowanie w codziennym życiu – osoba zaczyna bać się wyjścia z pokoju, domu. Boi się też oddychać, myśleć. Lęk przejmuje panowanie nad wszystkim. 

– Jeśli czujesz lęk, możesz złapać kontakt z rzeczywistością i zakotwiczyć się w niej, dzięki jednemu sposobowi. Musisz rozejrzeć się wokół siebie i znaleźć kolejno: 5 rzeczy, które widzisz, 4 rzeczy, które możesz dotknąć, 3 rzeczy, które możesz słyszeć, 2 rzeczy, które możesz poczuć i 1 rzecz, którą możesz posmakować. To pomaga za każdym razem, kiedy odczuwasz zbliżający się atak paniki – tłumaczy Instagramerka. 

Autorka wpadła na swój sposób na panikę, po tym, jak sama zmagała się z paniką, co pół godziny. W zaproponowanej metodzie chodzi przede wszystkim o odwrócenie uwagi od samego lęku. Oczywiście jest to metoda doraźna, która nie zastąpi terapii. 

– Ale to naprawdę mija. Jeśli skupisz się na swoich emocjach i będziesz z tym walczyć, wewnętrznie potwierdzisz sobie, że jest coś, czego w istocie możesz się obawiać. Jeśli zaś spróbujesz głęboko oddychać i skupić się na tej technice zakotwiczenia, którą właśnie opisałam – lęk minie szybciej – opisała. 

Ważna informacja

Nieleczone ataki paniki przyczyniają się do wykształcenia się agorafobii. Jest to zaburzenie polegające na tym, że człowiek zaczyna obawiać się napadu lęku, w związku z czym unika miejsc oraz sytuacji, które mogą go wywołać.

Warto nauczyć się samemu skutecznie zwalczać napady lęku. Innymi spotykanymi metodami są techniki relaksacyjne, świadome oddychanie. Pomocą może być także oddychanie do papierowej torby, które zapobiegnie hiperwentylacji. Kluczowa jest jednak psychoterapia. Psychoterapeuta pomoże osobie borykającej się z napadami lęku zredukować objawy wystąpienia zaburzenia, a także odnaleźć problemy, których przepracowanie może przynieść stałą poprawę. Elementem leczenia może być także farmakoterapia.

Przyczyny ataków paniki 

Przyczyny napadów tkwią w czynnikach emocjonalnych i środowiskowych. Często dotyczą one traumatycznych przeżyć, a także sfer życia, w których człowiek sobie nie radzi. Ataki paniki łączą się najczęściej z takimi obszarami jak kontakty z innymi ludźmi – mogą je powodować takie rzeczy, jak utrata przyjaciela czy wyprowadzka kogoś bliskiego. Mogą być także związane ze stresem w pracy, nieradzeniem sobie z rolami, zadaniami, wyzwaniami, np.: zwolnieniem, egzaminami na uczelni, a także problemami finansowymi.