9 najczęstszych błędów w myśleniu. Popełniamy je wszyscy

02.01.2020
Aktualizacja: 03.01.2020 09:00
Błędy w myśleniu najczęściej popełniane.
fot. Shutterstock

Źle kogoś zrozumiałeś, za szybko osądziłeś, zaatakowałeś. Każdy z nas popełnia błędy w myśleniu, które często niepotrzebnie prowadzą do nieporozumień. Według Aarona T. Becka, psychiatry i twórcy terapii poznawczo-behawioralnej, osoby nieszczęśliwe czy doświadczające silnego stresu często przejawiają negatywny sposób postrzegania świata. W środowisku terapeutów mówi się, że są to po prostu błędy w myśleniu. Poznaj 9 najczęściej występujących. 

1. Katastrofizacja lub przepowiadanie przyszłości 

Przewidywanie negatywnej przyszłości bez brania pod uwagę innych, bardziej prawdopodobnych możliwości, np. "Na pewno ona zareaguje źle na moje słowa".

2. Lekceważenie lub pomijanie pozytywnych informacji 

Myślenie o tym, że pozytywne doświadczenia, uczynki lub cechy nie mają żadnego znaczenia, np. "Osiągnąłem w tym miejscy najważniejszy wynik w sprzedaży, ale to nie znaczy, że jestem kompetentny. Po prostu trafiłem na otwartych ludzi".

3. Wyolbrzymianie lub pomniejszanie 

Wyolbrzymianie znaczenia negatywnych aspektów pozytywnych zawarte w ocenie siebie, innych osób i sytuacji, niepoparte rozsądnymi argumentami, np. "Brak zleceń dowodzi, że jestem złym fachowcem".

4. Myślenie w kategoriach "wszystko albo nic (myślenie czarno-białe)

Myślenie o wydarzeniach w kategoriach dwóch skrajności, a nie kontinuum, np. "Jeśli nie odniosę spektakularnego sukcesu, to jestem nieudacznikiem".

5. Myślenie jednotorowe, czyli efekt lornetki 

Wybiórcze skupianie się wyłącznie na negatywnych aspektach sytuacji, siebie czy innej osoby, np. "Ten sprzedawca jest niekompetentny, niedoświadczony, niemiły i gburowaty". 

6 Czytanie w myślach 

Przekonanie o tym, że wie się, co myślą inne osoby bez brania pod uwagę bardziej prawdopodobnych wyjaśnień, np. "Nie odbiera mojego telefonu pewnie dlatego, że nie jestem dla niej ważny".

Przeczytaj: Jak poradzić sobie z negatywnym myśleniem? 5 sprawdzonych sposobów

7. Generalizacja, czyli nadmierne uogólnianie

Wyciąganie ogólnych wniosków na podstawie niewystarczającej ilości informacji, jednego lub zaledwie kilku faktów. Ten błąd myślowy jest najczęstszy w przypadku stereotypów, np. "Wszyscy Polacy są zazdrośni".

8. Personalizacja

Przekonanie o tym, że jest się  powodem negatywnych zachowań innych osób, bez brania pod uwagę bardziej prawdopodobnych powodów ich zachowania, np. "Klient był wobec mnie niemiły, pewnie zrobiłem coś  nie tak". 

9. Nadużywanie przekonań "muszę", "powinienem" 

Niezmienna koncepcja tego, jak powinno się zachowywać, dotycząca również  innych osób, np. "To niedopuszczalne, że straciłam panowanie nad sobą. Nie powinno mi się to przydarzyć". 

Źródło: Coaching Extra