5 sposobów na pewność siebie. Możliwe nawet po trudnej przeszłości

04.06.2019
Aktualizacja: 04.06.2019 15:37
Jak być pewnym siebie?

Trudno być pewnym siebie, gdy w dzieciństwie zostaliśmy nasiąknięci krytykanctwem i warunkową miłością. W dorosłości nie ułatwia tego bieg po sukces, częściowo podyktowany przez współczesną kulturę życia. Jak mimo to uwierzyć w siebie i cieszyć się życiem wewnętrznym? Umożliwiają to techniki i ćwiczenia terapeutyczne, stworzone przez specjalistów. Niezadowolenie z siebie może być formą karania się za to, co robimy i jacy jesteśmy.

Jak pokonać niską pewność siebie? 

1. Afirmuj: wszystko zaczyna się w twojej głowie 

Pracę nad wiarą w siebie warto zacząć od afirmacji, bo wszystko zaczyna się od myśli. To one tworzą przekonania, a te z kolei wpływają na działania, jakie podejmujemy. Ludzie sukcesu w najróżniejszych dziedzinach wykorzystują potęgę afirmacji od lat. Wyobraź sobie siebie jako osobę, która wierzy w siebie, a następnie powiedz: „Jestem pewnym siebie człowiekiem”. Najlepszą porą na stosowanie afirmacji jest chwila zaraz po przebudzeniu i wieczorem przed zaśnięciem. Oto kilka przykładowych zdań, które z powodzeniem możesz wykorzystać:

  • Jestem wartościową osobą.
  • Jestem wyjątkową osobą.
  • Akceptuję się w pełni i raduję się wszystkim, co posiadam. 
  • Jestem wyjątkowy i daję światu wyjątkową wartość. 
  • Wierzę w moje możliwości.
  • Mogę to zrobić.
  • Czuję pewność siebie.
  • Ufam własnym wyborom.
  • Akceptuję to, kim jestem.
  • Mam głębokie poczucie wartości.
  • Jestem panem własnego losu.
  • W pełni decyduję o własnej przeszłości.
  • Lubię siebie.
  • Jestem cudowny dokładnie taki, jaki jestem. 
  • Dzisiaj czuję większą pewność siebie niż wczoraj.

Zapisz główną afirmację na kartce i powieś ją nad łóżkiem lub włóż do portfela. 

2. Podejmuj ryzyko, nawet jeśli bardzo się boisz 

Jest jeszcze jedna potężna afirmacja, jest nią słowo: „tak”. Oznacza ono zgodę na możliwości. Przywołaj sobie w myśli zgodę na próby, błędy, możliwości, gdy życie stawi przed tobą nowe zadania i możliwości. Zwracaj uwagę na to, co ci oferuje świat. Jedna decyzja może zmienić całe twoje życie. 

3. Przenieś się na chwilę do przeszłości

Połóż się w cichym miejscu, wycisz oddech i przenieś się do przeszłości. Do czasu, w którym zrobiłeś coś z ogromną pewnością siebie i z sukcesem. Przywołaj to zdjęcie z wyobraźni. Co widzisz? Usłysz to, co słyszałeś w tamtym czasie i poczuj to, co czułeś podczas tego wydarzenia. Teraz powiększ ten obraz. Spraw, by był jaśniejszy i większy. Niech kolory będą bogatsze, a dźwięki głośniejsze. Niech uczucia będą mocniejsze.

4. Pomyśl o wydarzeniu, która może mieć miejsce w przyszłości  

Pomyśl o sytuacji, która będzie miała miejsce w przyszłości, a podczas której będziesz potrzebował pewności siebie. Wyobraź sobie, że to wydarzenie płynie gładko i bez żadnych problemów, a ty w tej sytuacji jesteś w najlepszej formie. Jesteś w nim pewny siebie. W czasie tego wydarzenia złącz kciuk i palec wskazujący, jako znak uczucia pewności siebie. 

5. Stwórz dziennik swoich dobrych cech 

Stwórz dziennik, w którym wypiszesz wszystkie swoje pozytywne cechy. Co sprawia, że jesteś świetny i z jakich swoich cech jesteś naprawdę dumny? Nie ograniczaj się w słowach i porzuć skromność. Jeśli czujesz, że jesteś atrakcyjny, masz wyjątkową urodę, jesteś zabawny, uprzejmy, uzdolniony, to zapisz to. A może cechuje cię gracja, jesteś przyjacielski, pomocny, dobry w nauce? Zrób listę przynajmniej dwudziestu cech, nawet jeśli sprawi ci  to trudność. 

Świat jest wielkim lustrem. Odbija do ciebie to, kim jesteś. Jeśli jesteś kochający, przyjacielski, pomocny – świat okaże się kochający i przyjacielski, i pomocny dla Ciebie. Świat jest tym, kim Ty jesteś. 

Thomas Dreier