3 sposoby na nadmierną zazdrość w związku

17.01.2020
Aktualizacja: 17.01.2020 17:37
Zazdrość w związku
fot. Shutterstock

Kto z nas choć raz nie poczuł zazdrości w związku? Choć to częste uczucie, trudno nam się do niego przyznać i zmierzyć.  Przesadna (patologiczna) zazdrość, potrafi doprowadzić do wybuchów złości, agresji, a nawet zbrodni w afekcie. Jak radzić sobie z zazdrością?

Co nasila zazdrość?

Według najczęstszych definicji psychologicznych zazdrość to złożony stan emocjonalny charakteryzujący się obawą pozbawienia nas jakichś korzyści, np. władzy, uczuć, korzyści majątkowych, poczucia bezpieczeństwa.

W kontekście związku psychologowie definiują zazdrość jako uczucie jako niezadowolenie i lęk przed potencjalną utratą partnera, jako poczucie dyskomfortu wynikające z rzeczywistego lub wyobrażonego związku małżonka z osobą trzecią.

Zazdrość może wynikać z wielu przyczyn, np.: nieszczęśliwej pierwszej miłości, odrzucenia, lęku przed ponownym odtrąceniem, niskie poczucie własnej wartości, niestabilna samoocena i kompleksy. W kontekście relacji partnerskiej, u jej podłoża leży najczęściej niska samoocena, lęk przed porzuceniem, uzależnienie od partnera (jego obecności, zainteresowania, uczuć) i porównywanie się do innych osób. 

Zazdrość często idzie w parze z niszczącą krytyką wobec obiektu zazdrości (partnera, koleżanki lub kogoś innego). Jest to destrukcyjne zarówno dla osoby, która ją odczuwa, jak i dla osoby w stronę której jest skierowana. Nie można zapomnieć o tym, że patologiczna zazdrość może zabić nawet największe uczucie.

Czasami zazdrość o partnera ma patologiczny charakter, mówimy wtedy o Zespole Otella. To choroba objawiająca się nieuzasadnionymi podejrzeniami partnera. Każde zachowanie jest interpretowane jako sygnał lub zapowiedź niewierności. Choroba ta często dotyczy osób uzależnionych od alkoholu i substancji psychoaktywnych. 

Przeczytaj: „Zdrowa” zazdrość w związku: czy taka istnieje? 

Jak radzić sobie z nadmierną zazdrością? 3 sposoby 

1.Uświadom sobie, jak na twój związek wpływa zazdrość

Relacja z osobą, która nie daje przestrzeni, zaufania i wolności, a w zamian nieustannie kontroluje, "bombarduje" pytaniami, nie może być udana. Jeśli to ty w związku wykujesz takie skłonności, zadaj sobie podstawowe pytanie: DLACZEGO, tak jest? Być może zostałeś zraniony w przeszłości i nie chcesz dopuścić do tego za wszelką cenę. Jeśli tak musisz przerobić to sam, być może potrzebna będzie ci pomoc psychologa. Poprzyglądaj się sobie, swojej przeszłości i tego, jak dzisiaj zachowujesz się w relacji z osobami, na których ci zależy.

2. Mów o tym, co czujesz

Zazdrość, może pojawić się w sytuacji, która rzeczywiście była dwuznaczna. Partner zaczął tańczyć na przyjęciu z dawną niewidzianą koleżanką i świetnie się przy tym bawi. Znajdą się osoby, u których wywoła to podejrzenie.

Zanim zdecydujesz się na impulsywną reakcję, zatrzymaj strumień myśli i przeczekaj ten nieprzyjemny moment. Jeśli czujesz, że musisz o tym porozmawiać, zrób to, gdy będziecie sami. Bez awantur powiedz, co czułaś, gdy tańczył z koleżanką. Wyjaśnił, że nie czułaś się z tym dobrze.

Jeżeli czujesz, że partner poświęca ci mniej czasu, nie komplementuje cię, jak dawniej, postaraj się znaleźć przyczynę jego zmiany zachowania – może po prostu jest przemęczony albo zapracowany.

3. Nie podsuwaj tego pomysłu

Czasami zdradę można wmówić albo ją wywołać. Część z nas od początku trwania związku panicznie boi się zdrady. Paradoksalnie ukierunkowuje swoją relację, w taki sposób, aby do niej doszło. To jak samospełniające się przepowiednia. W rozmowach ponawiające się niepokojące komunikaty: "I tak mnie zdradzisz", "Ktoś inny na ciebie zasługuje". Daj partnerowi kredyt zaufania, bez tego trudno budować dojrzałą relację. Jeżeli partner nie daje ci powodów, żeby mu nie ufać, nie podejrzewaj go.

A jak wy radzicie sobie z zazdrością?