Jak mądrze pić alkohol, by uniknąć kaca?

29.12.2019
Aktualizacja: 30.12.2019 09:31
Jak uniknąć kaca
fot. Shutterstock

Sylwester, spotkania towarzyskie, spotkania rodzinne – to okazje nie tylko do rozmowy, ale również do napicia się alkoholu. Dowiedz się, jak mądrze pić alkohol, by uniknąć kaca. Dzięki poniższym wskazówkom, będziesz mieć bezpieczną noc i mniej bolesny poranek.

Dla wielu osób spotkanie towarzyskie oznacza picie nieco większej ilości alkoholu niż zwykle. Niektórzy mogą uważać, że jest to sposób na świetną zabawę... niestety nierzadko również na bolesny poranek. Zanim więc pójdziesz na imprezę, przeczytaj poniższe wskazówki. Pomogą one uniknąć ci kaca.

Nigdy nie pij na pusty żołądek

Zanim napijesz się na sylwestrowej imprezie, pamiętaj, aby zawsze najpierw coś zjeść. Picie na pusty żołądek sprawi, że alkohol bardzo szybko wchłonie się z twojego przewodu pokarmowego do krwi, a ty szybko się upijesz. Niestety nie ma jedzenia, które zapobiegałoby kacowi całkowicie. Istnieją jednak produkty, które pozwolą go zmniejszyć. Pełnowartościowy posiłek, który będzie zawierał skrobię i chude białko z pewnością nie zaszkodzi, a wręcz zwolni wchłanianie alkoholu. Dobrym pomysłem będzie ryba z pieczonymi ziemniakami, kanapki pełnoziarniste z pastą twarogową lub wielozbożowa tortilla z kurczakiem. Kontynuuj przekąski przez cały wieczór i pij dużo wody.

Unikaj napojów o wysokiej zawartości kongenerów

Etanol jest głównym składnikiem aktywnym napojów alkoholowych, ale zawierają one również różne ilości kongenerów. Tym terminem określa się substancje, inne niż pożądany etanol, wytwarzane podczas fermentacji. Obejmują one niewielkie ilości chemikaliów, takich jak metanol i inne alkohole (znane jako alkohole fuzlowe), aceton, aldehyd octowy, estry, garbniki i aldehydy. Kongenery odpowiedzialne są za większość smaku i aromatu destylowanych napojów alkoholowych. Jednak napoje alkoholowe o wysokim poziomie kongenerów wydają się zwiększać częstotliwość i intensywność kaca. Napoje o wysokiej zawartości kongenerów obejmują whisky, koniak i tequilę. Z drugiej strony, bezbarwne napoje - takie jak wódka, dżin i rum - mają ich niski poziom.

Przygotuj swoją szafkę nocną z wyprzedzeniem

Rano możesz zaoszczędzić sobie bólu, przygotowując odpowiednio swój nocny stolik. Po pierwsze, zostaw na nim butelkę wody. Dzięki temu wypijesz nawet jej niewielką ilość przed pójściem spać. Sprawi to, że rano będziesz czuć się lepiej. Alkohol ma silne właściwości odwadniające, dlatego odpowiednie nawodnienie jest niezbędne i może pomóc w walce z kacem. Po drugie, możesz zostawić przy łóżku lekką przekąskę. Niektóre osoby twierdzą, że zjedzenie niewielkiej kanapki przed snem może zmniejszyć kaca następnego dnia.

Dobrze się wyśpij

Alkohol może zakłócać sen. Może zaszkodzić zarówno jego jakości, jak i czasowi trwania, jednocześnie zakłócając cały harmonogram snu. Chociaż słaby sen nie powoduje większości objawów kaca, może przyczyniać się do zmęczenia i drażliwości często z nim związanej. Dużo snu po intensywnym piciu może pomóc organizmowi odzyskać siły.

Myśl z wyprzedzeniem

Zanim wybierzesz się na imprezę, powinieneś mieć plan bezpiecznego powrotu do domu. Nawet jeśli spotykasz się ze znajomymi, w pewnym momencie możecie się rozdzielić, dlatego konieczny jest plan awaryjny. Jeśli możesz, powiadom przyjaciół lub członków rodziny o swoich planach, nawet jeśli oznacza to wysłanie krótkiego SMS-a. Miej klucze do mieszkania zawsze przy sobie.

Dbaj o bezpieczeństwo swoje i swoich znajomych

Oto kilka prostych zasad, jak dbać o bezpieczeństwo podczas zabawy zakrapianej alkoholem:

  • przed rozpoczęciem imprezy, wyznaczcie kierowcę, który nie będzie pił,
  • jeżeli piłeś, nie jedź,
  • trzymajcie się razem i spróbujcie się nie rozdzielać,
  • monitoruj spożycie alkoholu,
  • zachowaj szczególną ostrożność w przypadku fajerwerków (nie zapomnij o swoich zwierzakach).

Zjedz obfite śniadanie

Kac czasami wiąże się z niskim poziomem glukozy we krwi, stanem znanym jako hipoglikemia. Co więcej, zazwyczaj jest on bardziej uciążliwy u osób z niższą glikemią. Chociaż hipoglikemia nie jest głównym powodem wystąpienia kaca, może przyczyniać się do wystąpienia objawów, takich jak osłabienie i ból głowy. Po wypiciu, pożywne śniadanie lub późny posiłek przed snem, może pomóc utrzymać poziom glukozy we krwi.

Napij się następnego dnia?

Leczenie kaca kolejnym drinkiem wydaje się paradoksalne. Mimo tego jest to dość powszechne lekarstwo. Uważa się, że picie większej ilości alkoholu wpływa na metabolizm metanolu, dobrze znanego kongeneru, znajdującego się w śladowych ilościach w niektórych napojach. Po wypiciu organizm przekształca metanol w formaldehyd, bardzo toksyczną substancję. Formaldehyd może być częściowo odpowiedzialny za wiele objawów kaca. Jednak spożywanie alkoholu rano po intensywnym piciu może zahamować proces konwersji, zapobiegając tworzeniu się formaldehydu. Zamiast tego metanol jest uwalniany nieszkodliwie z organizmu przez oddech i mocz. Dlatego etanol jest często stosowany w leczeniu zatruć metanolem. To powiedziawszy, wypicie kolejnego drinka rano jest zdecydowanie odradzane jako lek na kaca - może jedynie opóźnić nieuniknione objawy. Poranne picie często wiąże się z uzależnieniem od alkoholu, a złagodzenie kilku kaców nie jest warte ryzykowania dla zdrowia.

Wiedz, kiedy impreza się skończy

Impreza sylwestrowa, jak wszystkie dobre rzeczy, musi dobiec końca. Jeśli zaznaczyłeś koniec roku przesadną rozrywką, zafunduj sobie kilka bezalkoholowych dni i daj swojemu organizmowi szansę na powrót do zdrowia. Pamiętaj - częste spożywanie zbyt dużej ilości alkoholu może mieć poważne konsekwencje zdrowotne.