Zamknij

Rzucanie palenia: 6 wskazówek, dzięki którym przetrwasz pierwsze dni

22.03.2022
Aktualizacja: 22.03.2022 10:00

Każdy moment jest dobry, by rzucić palenie. Jak to zrobić skutecznie, jeśli nałóg stanowił część codziennego życia? Poznaj 6 ważnych wskazówek dla osób, które chcą raz na zawsze pożegnać się z nałogiem

6 wskazówek dla osób rzucających palenie
fot. 6 wskazówek dla osób rzucających palenie
  1. Ćwicz regularnie
  2. Unikaj alkoholu
  3. Pij wodę przez słomkę
  4. Opracuj szczegółowy plan
  5. Poszukaj profesjonalnej pomocy
  6. Zainwestuj w piękne zęby

Wiedza na temat szkodliwego wpływu palenia papierosów na zdrowie jest powszechna. Palenie stanowi podstawowy czynnik chorobotwórczy nowotworów i chorób układu sercowo-naczyniowego. Mimo to rezygnacja z nałogu wymaga ogromnej determinacji. Palenie papierosów dla wielu palaczy wiąże się z pewnego rodzaju rytuałem, chwilą wytchnienia i przerwą od codzienności. Palenie, które od lat jest stałym elementem dnia, trudno zastąpić czymś innym, zwłaszcza w pierwszych dniach rzucania nałogu. Nigdy nie jest za późno, by zrezygnować z palenia. Organizm nawet po wielu latach palenia jest w stanie przynajmniej częściowo się zregenerować. Do rzucania palenia należy jednak podejść kompleksowo, przygotowując dokładny plan, w przeciwnym razie poddamy się przy pierwszym kryzysie. O czym warto pamiętać, rzucając palenie?

Ćwicz regularnie

Podczas wychodzenia z nałogu możesz zaobserwować nagły przyrost energii. To naturalne, jednak warto w odpowiedni sposób wykorzystać ten przypływ sił, na przykład na przejażdżce rowerowej czy siłowni. To, jak będzie wyglądała nasza aktywność fizyczna w czasie rzucania palenia, warto zaplanować dużo wcześniej. Ruch pomaga poradzić sobie z trudnymi emocjami, niepokojem i lękiem, które mogą pojawić się w pierwszych dniach.

Unikaj alkoholu

Palenie papierosów często związane jest z piciem alkoholu. Niektóre osoby po papierosa sięgają tylko wtedy, gdy piją wysokoprocentowe napoje. Alkohol wpływa również na samokontrolę. W czasie rzucania palenia należy unikać okoliczności, które kojarzą nam się z nałogiem. Dotyczy to nie tylko imprez, ale również innych sytuacji, które łączymy z papierosem.

Pij wodę przez słomkę

W czasie rzucania palenia wiele osób szuka zamienników papierosa, które pomogą zająć ręce. Niestety, najczęściej są to przekąski, których nieustanne jedzenie powoduje szybki przyrost wagi. Picie przez słomkę to sposób, by „oszukać” mózg, który przyzwyczaił się do odruchu zaciągania się papierosem.

Opracuj szczegółowy plan

Zanim zaczniesz rzucać palenie, przemyśl, jak dokładnie będą wyglądały najbliższe dni i tygodnie bez papierosa. Po podjęciu decyzji o rezygnacji z nałogu najlepiej wyznaczyć konkretny dzień, w którym nie sięgniemy po papierosa, a do tego czasu stopniowo ograniczać ilość wypalanych papierosów. Warto pomyśleć o wszystkich trudnych momentach, jakie mogą nastąpić po drodze i już wcześniej zaplanować sposoby radzenia sobie ze skrajnymi emocjami w kryzysie.

Poszukaj profesjonalnej pomocy

W czasie rzucania palenia warto skorzystać z pomocy psychoterapeuty. Z uzależnieniem od tytoniu ciężko poradzić sobie samemu, zwłaszcza po wielu latach palenia. Psychoterapeuta pomoże nam zrozumieć, co dzieje się z naszym organizmem. Takie wsparcie pozwala przetrwać najtrudniejsze, pierwsze momenty bez papierosa. Pomoc w momentach zwątpienia można też uzyskać w Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym pod numerem 801 108 108.

Zainwestuj w piękne zęby

Za zaoszczędzone pieniądze warto zrobić coś dla siebie, na przykład zadbać o wygląd zębów. Wybielanie zębów w czasie rzucania palenia to kolejny pretekst do tego, by nie sięgać po papierosa.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: gis.onkol.kielce.pl, mp.pl, zdrowie.pap.pl