Głód alkoholowy: jak sobie z nim poradzić? 11 terapeutycznych sposobów

12.05.2020
Aktualizacja: 12.05.2020 23:10
Głód alkoholowy: jak sobie z nim radzić?
fot. Shutterstock

Zapach whisky, jedzenie tortu nasączonego alkoholem, mijanie sklepu monopolowego. Wszystko może sprawić, że u osoby uzależnionej wystąpi głód alkoholowy. Zidentyfikowanie niebezpiecznych wyzwalaczy i przezwyciężenie głodu podczas zdrowienia może czasem wydawać się niemożliwe. Istnieją jednak terapeutyczne sposoby, które pomagają przezwyciężyć ten trudny stan napięcia. 

  • Głód alkoholowy może doprowadzić do przerwania abstynencji nawet po wielu latach. Najczęściej jednak dotyka trzeźwiejącego alkoholika.
  • Często poważne życiowe problemy są przyczyną pojawienia się głodu alkoholowego. Może powstawać w odpowiedzi na różne myśli i uczucia.
  • Objawy głodu alkoholowego dotyczą sfery psychicznej i fizycznej. Są to między innymi problemy ze snem, obniżony apetyt, niepokój, depresja, zmiana nastroju, niski poziom energii, a także zmieszanie.

Czym jest głód alkoholowy?

Głód alkoholowy to stan psychiczny charakteryzujący się silną i trudną do odparcia chęcią wypicia alkoholu. Pojawia się najczęściej w miejscach czy sytuacjach kojarzonych z alkoholem, jak również po wypiciu niewielkiej ilości alkoholu. Jest on częstą przyczyną przerywania abstynencji, upajania się alkoholem i rozpoczynania ciągów alkoholowych, pomimo świadomości choroby. Nabycie umiejętności radzenia sobie z głodem alkoholowym jest jednym z najważniejszych celów terapii uzależnienia od alkoholu.

„Czasami, gdy sprzątam po imprezie i czuję silny zapach czerwonego wina, to nachodzi mnie ochota na wzięcia choćby łyka”, wyznaje Kelley Kitley, terapeutka od uzależnień, która sama mierzyła się z chorobą alkoholową. 

Na portalu thetemper.com podzieliła się swoją historią walki a z nałogiem, w tym głodem alkoholowym. Twierdzi, że zrozumienie tego, co dzieje się na poziomie mózgu, jest pierwszym krokiem do wytrwania w abstynencji i rozwijania się w procesie zdrowienia.

„Oto dobra wiadomość: można ograniczyć pragnienia picia i go pokonać. Głód alkoholowy może objawiać się jako emocjonalna tęsknota, pragnienie, drżenie, udręka lub pragnienie nie odczuwania niczego lub wszystkiego”, podkreśla kobieta.

Alkohol jest substancją psychoaktywną, czyli oddziałującą na ośrodkowy układ nerwowy. Wpływa bezpośrednio na neurologiczne ścieżki organizmu, w tym na system glutaminianowy, który jest bezpośrednio związany z plastycznością, uczeniem się i pamięcią.

Badania opublikowane w „Progress in Neuro-Psychopharmacology” i „Biological Psychiatry”, pokazują, że przewlekłe (stałe i nadmierne) picie bezpośrednio zmienia neuroplastyczność glutaminergiczną mózgu, co prowadzi do wystąpienia głodu alkoholu i wzrostu zachowań nieprzystosowawczych, czyli picia, np. w celu uniknięcia niepokoju.

Właśnie dlatego osoby pijące przewlekle są bardziej podatne na spożywanie alkoholu podczas procesu zdrowienia. Kiedy mózg został znacznie zmieniony, z kolei próg nagrody został znacznie zmniejszony, potrzeba czegoś więcej niż usunięcie alkoholu, aby pokonać chęć ponownego picia. To wymaga przede wszystkim czasu, dużego wysiłku oraz wsparcia terapeutycznego.

 „Kiedy mózg otrzymuje informacje, które kojarzą mu się z piciem, takie jak stresująca sytuacja lub zapach baru, natychmiast zapamiętuje pozytywne doświadczenia związane z alkoholem i wysyła sygnały zachęcające do spróbowania. Ale jeśli chcesz przezwyciężyć wyzwalacze i uniknąć napicia się alkoholu, musisz rozpoznać, co dokładnie jest wyzwalaczem”, mówi Sal Raichbach, psycholog i licencjonowany pracownik socjalny,

Wyzwalacze głodu alkoholowego

Można wymienić co najmniej kilka przyczyn uaktywnienia się głodu alkoholowego: przemęczenie, osłabienie organizmu, choroby somatyczne, powrót do trybu życia z okresu picia: chaos, brak rutyny dnia, poczucie monotonii życia na trzeźwo, sytuacje stresowe, wyzwalacze zewnętrzne - widok butelki z alkoholem, reklama.

Kiedy pijesz, aby czuć się zrelaksowanym lub bardziej pewnym siebie, możesz pragnąć alkoholu w chwilach, gdy chcesz poczuć się bardziej zrelaksowanym (po stresującym spotkaniu) lub gdy chcesz poczuć się bardziej pewny siebie (podczas pierwszej randki). Znajomość „wskazówek alkoholowych” ma kluczowe znaczenie.

Jak poradzić sobie z głodem alkoholowym?

Głód alkoholu to silna potrzeba picia oraz bardzo przykry stan emocjonalny połączony z pragnieniem doznania natychmiastowej ulgi. Nie powstaje samoistnie; zwykle osoba uzależniona sama wpływa na wystąpienie objawów głodu.

Może ignorować pogorszeniu samopoczucia, nie przestrzega zaleceń trzeźwiejących alkoholików, żyje w stresie i pędzie. Jest co najmniej 12 sposobów radzenia sobie z głodem alkoholu.

  1. Kierowanie się "zasadą teraźniejszości". Spróbuj określić co się z tobą dzieje w konkretnej sytuacji, co czujesz i myślisz teraz. Pomaga to w uświadomieniu sobie objawów głodu alkoholu.
  2. Opowiedzenie o swoim samopoczuciu i niepokojących zachowaniach terapeucie.
  3. Przestrzeganie programu zdrowienia HALT: zatrzymaj się! Nie dopuszczanie do bycia głodnym, złym, samotnym, zmęczonym.
  4. Zadanie sobie pytania: "co mogę zrobić, żeby nie napić się?" i odpowiedzenie sobie na to pytanie.
  5. Uczenie się nowych zachowań np.: odmawianie picia, informowanie o abstynencji, leczeniu, uzależnieniu.
  6. Racjonalne i regularne odżywianie się: ograniczenie cukru, kofeiny i nikotyny.
  7. Ćwiczenia fizyczne.
  8. Relaksacja.
  9. Planowanie dnia i trzymanie się planu.
  10. Pisanie dziennika uczuć.
  11. Nauczenie się sposobów radzenia sobie z przykrymi uczuciami.

Należy uważać, aby nie zastąpić głodu alkoholu czymś tak samo uzależniającym, jak nikotyna, seks lub hazard. W leczeniu kluczowe jest rozmawianie o uczuciach z przyjacielem, mentorem lub specjalistą zdrowia psychicznego.

Dobrą wiadomością jest to, że podobnie jak wszystkie ludzkie narządy, mózg również ma zdolności regeneracyjne. Holistyczne leczenie i inne metody odzyskiwania zdrowia okazały się w wielu przypadkach odwracać szkody spowodowane przez uzależnienie. Z czasem przyjemności czerpana z normalnego życia, takie jak jedzenie smacznego posiłku, podróżowanie lub spędzanie czasu z bliskimi, znów zaczynają sprawiać przyjemność.

Źródło: thetemper.comosrodek-terapii.com/