Zamknij

5 objawów, które wskazują, że przekraczasz czas ekranowy

20.09.2022
Aktualizacja: 20.09.2022 17:00

Netflix, Facebook, Instagram, Twitter dostarczają dużo rozrywki, ale zjadają też dużo czasu. Coraz więcej myślimy o telefonie, coraz częściej korzystamy z komputera, a czas wolny poświęcamy na... patrzenie się w kolejny ekran. Jak poznać, że "czas ekranowy" jest przekroczony? Tych 5 objawów może wskazywać na to, że potrzebujesz solidnego detoksu.

5 objawów, które wskazują, że przekraczasz czas ekranowy
fot. ---

Większość z nas "siedzi przed ekranem" przez większą część dnia. Komputer w pracy lub szkole, tablet, smartfon to nieodłączne atrybuty współczesnego człowieka. Wieczorem, zamiast odpocząć od niebieskiego światła, relaksujemy się przed telewizorem lub oglądamy serial na laptopie. To ogromna pułapka, w którą łatwo wpaść, ale trudno z niej wyjść. Jak rozpoznać, że niebezpieczna granica została przekroczona? Tych kilka objawów może wskazywać na to, że należy zrobić solidny detoks od ekranów.

5 objawów nadużywania telefonu i komputera

Istnieją bardzo jasne wytyczne dotyczące tego, ile czasu dzieci powinny spędzać przed ekranem – to jedna godzina dziennie. Eksperci twierdzą, że dorośli powinni ograniczyć czas spędzany przed ekranem poza pracą do mniej niż dwóch godzin dziennie. Istnieją bowiem dowody na to, że zbyt duża ilość godzin "ekranowych" źle wpływa na zdrowie. Na przykład badanie opublikowane przez Narodową Bibliotekę Medyczną w Wielkiej Brytanii wykazało, że każdy, kto spędza sześć godzin lub więcej dziennie wpatrując się w ekran, jest bardziej narażony na depresję.

Ciągłe bycie online, zaglądnie do mediów społecznościowych, ciągła potrzeba uczestnictwa w wirtualnym świecie - wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez korzystania z aplikacji na telefonie i rozmów na komunikatorze. Do tego dochodzi konieczność pracy na komputerze lub nauka przed ekranem. Przed snem trzeba jeszcze obejrzeć nowy odcinek ulubionego serialu. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że spędzanie zbyt dużej ilości czasu przed ekranami ma konsekwencje zdrowotne, to głównie bóle niewiadomego pochodzenia. Bycie "online" wpływa też na sferę emocjonalną człowieka, bo kradnie czas dla znajomych, rodziny, dzieci czy drugiej połówki. 

Te objawy mogą wskazywać, że zbyt długo siedzisz przed ekranem:

  1. Obsesja - ciągłe myślenie o swoim urządzeniu, głównie telefonie i chęć używania go, sprawdzania nowych powiadomień. Obsesyjne podnoszenie telefonu jest zaskakująco powszechne, a wiele osób używa tego urządzenia jako narzędzia do radzenia sobie ze stresem, ale też do tzw. zabijania czasu. Takie obsesyjne zachowania mogą po pewnym czasie dawać objawy odstawienia, podobne do tych, które obserwuje się przy innych nałogach.
  2. Problemy ze snem – niebieskie światło emitowane z ekranów sugeruje mózgowi, że to nie jest czas na sen, nawet gdy jest to głęboka noc. Problem z uśnięciem i przespaniem nocy skutkuje zmęczeniem i pogorszeniem koncentracji w ciągu dnia.
  3. Bóle głowy i oczu – zmęczenie i dyskomfort oczu z powodu zbyt długiego wpatrywania się w ekran i bóle głowy są związane z natężeniem światła emitowanym przez ekrany oraz z długotrwałym skupieniem wzroku w jednym punkcie.
  4. Ból szyi, ramion i pleców – siedzenie przy biurku, pisanie lub trzymania telefonu łączy się z wielogodzinnym patrzeniem w dół. To nieodpowiednia pozycja ciała, która powoduje nadmierne obciążenie szyi, ramion i pleców.
  5. Mniejsza aktywność fizyczna – przed "erą" smartfonów i komputerów ludzie byli bardziej aktywni fizycznie. Teraz czas na aktywność, w tym spacery i uprawianie sportu zabierają często media społecznościowe, gry i platformy streamingowe. To bardzo niebezpieczne, bo siedzący tryb życia jest czynnikiem rozwoju wielu chorób, w tym ortopedycznych i metabolicznych. 

Jeśli widzisz, że niektóre z wymienionych wyżej punktów cię dotyczą, to czas na ekranowy detoks. Zaplanuj aktywności na cały tydzień, by zająć czymś głowę i ciało. Idź na spacer, ale zostaw w domu telefon. Zamiast wieczornego seansu filmowego, zaplanuj wspólne gotowanie lub poczytaj książkę. Spróbuj też ustawić minutnik (np. na 30-40 minut) i po upływie wyznaczonego czasu, przestań przeglądać telefon. Daj sobie tydzień i sprawdź, czy po detoksie zauważysz przypływ energii fizycznej i psychicznej oraz, czy poprawi się Twoje samopoczucie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mirror.co.uk