Zamknij

Na myśl o obowiązkach służbowych tracisz głowę? Poznaj sposoby na stres w pracy

11.12.2020 18:33
Mężczyzna stresuje się w pracy
fot. Shutterstock

Stres w pracy spotyka coraz więcej osób. Jesteśmy przemęczeni, nie mamy czasu na kontakty towarzyskie i cierpi na tym nasze życie prywatne. Jakie są najczęstsze przyczyny stresu w pracy i jak sobie z nim radzić? Sprawdź!

Żyjemy coraz szybciej, starając się sprostać licznym wymaganiom - partnera, dzieci czy szefa. Jednym z największych obciążeń dla człowieka jest życie zawodowe. Stres w pracy spotyka coraz więcej osób. Niektórzy w obawie przed niepowodzeniem w biurze czy gniewem pracodawcy cały dzień próbują przetrwać ze ściśniętym żołądkiem. Inni już dzień wcześniej nie mogą przestać myśleć o niedokończonych projektach czy planach miesięcznych. Jakie są najczęstsze przyczyny stresu w pracy i jak sobie z nim radzić?

Zobacz także: Nerwica to życie w strachu, lęku, napięciu. Jak leczyć to zaburzenie?

Stres w pracy - przyczyny

Polacy należą do najbardziej stresujących się narodów. Zjawisko stresu w pracy dotyczy aż 85 proc. z nas. Zadowolonych i czerpiących przyjemność z życia zawodowego jest tylko 11 procent osób, 60 proc. traktuje obowiązki służbowe jako konieczność i sposób zarobienia na życie. 

Do najczęstszych przyczyn stresu w pracy należą:

  • przeciążenie - zbyt wiele obowiązków lub zadania, które przewyższają możliwości pracownika, zostawanie po godzinach
  • monotonna praca poniżej możliwości 
  • konflikty, sprzeczne polecenia, brak jasności co do wykonywanych zadań, celów i odpowiedzialności
  • brak informacji zwrotnej i oceny pracy 
  • utrudniony kontakt z szefem i współpracownikami
  • brak systemu motywacyjnego
  • praca w izolacji
  • niekomfortowe warunki pracy (hałas, niska temperatura)

Stres w pracy - objawy

Im szybciej musimy wywiązać się z obowiązków w biurze, tym częściej narażeni jesteśmy na nerwy. Stres w pracy wywołuje stałe napięcie, które powoduje wydzielanie się hormonu stresu - kortyzolu. Spóźniamy się lub popełniamy błędy z pośpiechu, co może rodzić konflikty z przełożonym. A to kolejna przyczyna do zamartwiania się. Niektórzy pracownicy już od wieczora poprzedzającego pójście do biura odczuwają lęk i niepokój.

Do najczęstszych objawów stresu w pracy można zaliczyć:

  • zmęczenie
  • bóle głowy, migreny
  • bóle pleców
  • bóle w krzyżu
  • omdlenia
  • problemy ze snem
  • zmęczenie
  • niestrawność
  • biegunka
  • zaparcia
  • problemy skórne
  • alergie
  • astma
  • wzmożone pocenie się
  • chudnięcie.

Człowiek przeżywający stres częściej choruje. Spada jego odporność; zapada na infekcje i przeziębienia. Długotrwałe przeżywanie stresu może też powodować drażliwość czy napady gniewu.

Zobacz także: Wyniki badań są dobre, choć osoba czuje się źle. To rodzaj nerwicy

Stres w pracy - skutki

Człowiek, który odczuwa stres w pracy, jest niechętny zmianom, ale jednocześnie traci zainteresowanie pracą (tzw. wypalenie zawodowe). Takiemu pracownikowi zdarzają się niezamierzone błędy, pracuje nieefektywnie, a w skrajnych przypadkach odchodzi z firmy.

Stres w pracy odbija się na naszym życiu prywatnym. Wychodzimy z domu bez śniadania. Myślimy o obowiązkach służbowych po godzinach, nie mając czasu na kontakty towarzyskie i długo rozpamiętujemy nawet największe niepowodzenia.

W skrajnych przypadkach ludzie boją się założyć rodzinę oraz, w obawie przed utratą pracy, wziąć urlop na żądanie czy urlop okolicznościowy. Długofalowe przeżywanie stresu w pracy może w dużym stopniu może odbić się na zdrowiu pracownika, prowadząc do takich chorób jak:

  • wrzody żołądka
  • choroba wieńcowa
  • bezsenność
  • nerwica
  • depresja
  • atak paniki

Stres w pracy - jak sobie radzić

Co robić, aby przetrwać dzień w biurze? Reakcje na stres w pracy zależą od osobowości i temperamentu człowieka, jego predyspozycji do radzenia sobie z obciążeniami psychicznymi i często filozofią życiową. Stres w pracy najczęściej dotyka osoby, które z natury są pesymistami, zamknięte w sobie, długo rozpamiętujące porażki.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? Przede wszystkim warto stawić czoło stresogennej sytuacji. Zastanów się, co ci przeszkadza.

  • Nie możesz zdążyć na czas? Jeśli doskwiera ci nadmiar obowiązków, spróbuj porozmawiać z przełożonym.
  • Ćwicz asertywność, nie staraj się zadowolić wszystkich współpracowników kosztem własnego czasu i zdrowia.
  • Jeśli zachowanie któregoś z nich ci przeszkadza, spróbuj porozmawiać o problemie. 
  • Staraj się utrzymywać miłą atmosferę w pracy, ale nie za wszelką cenę - wystarczy, że nawiążesz dobre relacje z kilkoma osobami.
  • Stres w pracy pomoże zmniejszyć lepsze zarządzanie czasem. Być może potrzebujesz szkolenia na ten temat? Stwórz listę zadań - to pomoże uniknąć chaosu.
  • Wstawaj pół godziny wcześniej niż zwykle. Tak rozpoczęty dzień sprawi, że nie będziesz się tak spieszyć i w końcu zjesz śniadanie. Chociaż część drogi staraj się pokonać pieszo.
  • Przytłoczyły cię obowiązki? Zastosuj ćwiczenia relaksacyjne. Głęboko oddychaj przez nos i wypuszczaj powietrze ustami. Dotlenisz organizm i zredukujesz stres w pracy.
  • W biurze staraj się nie poddawać negatywnym emocjom. Dbaj o dobrą atmosferę.
  • Zadbaj o przyjazne środowisko pracy. Być może potrzebujesz innego oświetlenia, lepszego krzesła.
  • Po pracy idź na spacer, zadbaj o aktywność fizyczną. Zapewnij sobie codzienną dawkę ruchu - uwolnisz hormony szczęścia - endorfiny.
  • Przynajmniej pół godziny przed snem poświęć na relaks. Przeczytaj książkę, posłuchaj muzyki relaksacyjnej, zrób coś, co lubisz.
  • Wyśpij się. Dobry sen pomoże zredukować stres w pracy.
  • Otaczaj się pozytywnymi ludźmi i nie daj czarnym myślom. Po pracy nie myśl o obowiązkach.
  • Zadbaj o odpowiednią dietę, bogatą w minerały oraz witaminy. Aby wyciszyć się wieczorem, pij zioła, np. melisę. Możesz wspomagać się też ziołowymi tabletkami na uspokojenie. 
  • Jeśli nic nie pomaga, a ty na myśl o pracy doznajesz ogromnego napięcia i silnego lęku, pomyśl o konsultacji z psychologiem, który w razie potrzeby skieruje cię do psychiatry. Możesz także zapisać się do grupy wsparcia.

Zobacz także: Mniej wysportowani mają większe ryzyko zachorowania na depresję

Wiele osób stresuje się swoją pracą. Chcą podołać zadaniom, których liczba stale rośnie. Szef wymaga też, abyśmy wykonywali je częściej, ale nie dajemy rady. To właśnie rodzi nadmierne zdenerwowanie, które może dawać najróżniejsze objawy. Tak zresztą powstaje stres związany z pracą. Aby tego uniknąć, naucz się relaksować po pracy. Staraj się też tłumaczyć sobie, ale także innym, że w nerwach możesz wykonywać zadania mniej dokładnie. Jeżeli proste sposoby na relaks i odpoczynek umysłu nie działają, skorzystaj z pomocy specjalisty.