Zamknij

Nocne ataki paniki: jak je odróżnić od koszmarów? 10 objawów

Alicja Bartosiak
22.09.2022
Aktualizacja: 22.09.2022 09:05

Nocne ataki paniki wybudzają ze snu i wiążą się z objawami, które trudno samodzielnie opanować. Jak odróżnić je od zwyczajnych koszmarów sennych, które zdarzają się każdemu z nas? Zwróć uwagę na kilka ważnych objawów.

Jak rozpoznać nocny atak paniki?
fot. Shutterstock
  1. Jak rozpoznać atak paniki? 10 alarmujących objawów
  2. Jak odzyskać spokój po nocnym ataku paniki?
  3. Jak leczyć nocne ataki paniki?

Powtarzające się, nocne ataki paniki to problem wielu osób. Mogą pojawiać się m.in. u chorych na depresję czy zaburzenia lękowe. Często są też konsekwencją przewlekłego stresu. Występują bez wyraźnego wyzwalacza, najczęściej w głębokiej fazie snu. Należy pamiętać, że nie są niebezpieczne dla zdrowia czy życia (choć wrażenia mogą być zupełnie inne). Nocne ataki paniki dotyczą zarówno dorosłych, jak i dzieci. Ataki paniki w trakcie snu mogą pojawić się w przebiegu niektórych schorzeń somatycznych, takich jak zaburzenia tarczycy, bezdech senny czy refluks przełykowo-żołądkowy.

Jak rozpoznać atak paniki? 10 alarmujących objawów

Nocne ataki paniki zazwyczaj przytrafiają się osobom, które mają podobny problem w ciągu dnia. Objawy świadczące o atakach paniki w nocy, to:

  1. nadmierna potliwość
  2. przyśpieszone bicie serca
  3. niewyjaśniony strach przed śmiercią, złe przeczucia
  4. dreszcze
  5. problemy z oddychaniem
  6. silny ból w klatce piersiowej
  7. napięte mięśnie
  8. fobia związana z określonym przedmiotem, człowiekiem czy zjawiskiem
  9. nudności
  10. nagły ból głowy

Nocne ataki paniki najczęściej trwają kilka minut, choć chory może mieć wrażenie, że upłynęło dużo więcej czasu. Po ataku paniki w nocy bardzo trudno zasnąć, co prowadzi do rozregulowania rytmu dobowego.

Jak odzyskać spokój po nocnym ataku paniki?

Uspokojenie się po nocnym ataku paniki jest niezwykle trudne, zwłaszcza jeśli jesteśmy sami. Nie istnieją też żadne leki, które mogłyby doraźnie zapobiec takiemu atakowi czy zmniejszyć jego skutki. Jeżeli śpimy sami i często zdarzają nam się ataki paniki, należy poszukać specjalistycznej pomocy. Psychoterapeuta pomoże nam rozpoznać czynniki wyzwalające atak paniki. Jeśli w domu są inne osoby, poprośmy je o wsparcie w takiej sytuacji. Zastanówmy się, co najbardziej nam pomaga, gdy nadchodzi atak paniki i przygotujmy na to domowników. Zwykle wystarczy po prostu obecność kogoś bliskiego. Osobie, która przeżywa atak paniki pomóc może:

  • zapewnienie o bezpieczeństwie
  • fizyczna bliskość (przytulanie, trzymanie za rękę)
  • odwrócenie uwagi (na przykład poprzez liczenie oddechów)

Jak leczyć nocne ataki paniki?

Ataki paniki najczęściej są jednym z objawów zaburzeń psychicznych, bez względu na to, czy występują w ciągu dnia, czy w nocy. Tak jak w przypadku ataków paniki w ciągu dnia, leczenie polega przede wszystkim na terapii i/lub zastosowaniu środków farmakologicznych. W zapobieganiu nocnym atakom paniki niezwykle ważne jest to, co robimy w ciągu dnia. Najważniejsze jest zminimalizowanie stresu i unikanie ludzi i rzeczy, które wyprowadzają nas z równowagi. Jeżeli nie możemy tego zrobić, warto zastosować leczenie farmakologiczne.
Nocnych ataków paniki nie wolno lekceważyć, ponieważ są one jedynie objawem poważniejszych problemów.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

mayoclinic.org, naszarecepta.pl, psychomedic.pl