Zamknij

Multitasking może prowadzić do depresji. 7 sposobów, jak sobie z nim radzić

06.10.2022
Aktualizacja: 06.10.2022 15:40

Multitasking, czyli wielozadaniowość, może przyczyniać się do stanów depresyjnych – tak wynika z najnowszych badań. Ale to nie jedyny problem, który generuje ta umiejętność. Na czym polega multitasking i czy prawidłowo go rozumiemy?

Multitasking - przereklamowana wielozadaniowość?
fot. Shutterstock

Multitasking, definiowany jako wielozadaniowość lub elastyczność, stał się znakiem rozpoznawczym współczesnego pracownika (zwłaszcza na szczeblu menadżerskim). Ta elastyczność i otwartość na nowe wyzwania miała zwiększać wydajność, poprawić czas realizacji projektów, a także – co istotne – zapobiec wypaleniu zawodowemu. Niestety okazało się, że jest odwrotnie. Coraz więcej pracowników, deklaruje przemęczenie, wypalenie zawodowe, problemy natury psychicznej, a jako jedną z przyczyn wskazuje właśnie tę wielozadaniowość.

Dlaczego multitasking może być szkodliwy?

Okazuje się, że multitasking jest mylony ze switch taskingiem, czyli przeskakiwaniem pomiędzy zadaniami. Co to oznacza? Odpowiedź na to pytanie dają eksperci z Yale School of Managment. Ich badania wykazały, że multitasking sprawdza się tylko wtedy, gdy przydzielane pracownikowi zadania są bardzo do siebie podobne. W innym przypadku generują problemy, bo jedno zadanie odciąga pracownika od drugiego zadania. Tak jak nie można jednocześnie jechać samochodem i czytać książki, tak nie można w tym samym czasie wykonywać dwóch różnych czynności, nie popełniając błędów wynikających z braku koncentracji.

– Badania naukowców z Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (INSERM) w Paryżu wykazały, że w przypadku dwóch różnych zadań, poszczególne strony mózgu działają niezależnie. Powoduje to problemy z zapamiętywaniem szczegółów oraz popełnianie aż trzykrotnie większej liczby błędów. Nie można jednocześnie czytać raportu, aktywnie uczestniczyć w spotkaniu, kątem oka patrzeć na telefon i odpisywać na otrzymanego od szefa maila – tłumaczy Marek Błądek, trener Wellbeing W&W Consulting.

Negatywne strony multitaskingu

Ponad 36 proc. pracowników w Polsce deklaruje wielozadaniowość, ale rozumianą właśnie jako wykonywanie kilku czynności w tym samym czasie. Niestety prowadzi to do wielu problemów, m.in.:

– Wielozadaniowość może być także przyczyną FoMO (fear of missing out) – lęku, że ominie nas coś ważnego, dlatego sprawdzamy ciągle pocztę oraz inne kanały komunikacji i informacji – wyjaśnia Marek Błądek.

loader

Jak sobie poradzić z wielozadaniowością w pracy? 7 sposobów 

Eksperci wskazują, że multitasking może dawać poczucie wszechmocy, ale to tylko złudzenie. W rzeczywistości jest to permanentny stan rozproszenia uwagi, który nie sprzyja ani karierze, ani zdrowiu, ani życiu.

Oczywiście w dzisiejszych czasach nie da się uniknąć wielozadaniowości w pracy, ale powinniśmy nauczyć się z nią radzić. Jak to zrobić? Przede wszystkim musimy przestać myśleć, że jeśli nie jesteśmy w stanie uporać się ze wszystkimi zadaniami, to że z nami jest coś nie tak. To błędne myślenie. Musimy na to spojrzeć z innej perspektywy: potrzebujemy pomocy.

Co zrobić, by poradzić sobie na stanowisku wielozadaniowym? Poniżej 7 sposobów, które warto wdrożyć w życie.

  1. Planuj i grupuj zadania, czyli zaczynaj dzień z planem, najlepiej, jeśli zadaniom na dany dzień przydzielisz priorytety (np. pilne, ważne) i je pogrupujesz. Możesz opracować też własny system, używając kolorowych mazaków, karteczek lub korkowej tablicy.
  2. Jedna rzecz na raz. Staraj się nie odrywać od tego, czemu w danym momencie poświęcasz uwagę. Być może będzie to wymagać wyłączenia skrzynki mailowej i sprawdzania jej tylko pomiędzy zadaniami albo ustawienia statusu "nie przeszkadzać".
  3. W przypadku pracy nad bardzo ważnymi zadaniami używaj techniki POMODORO, systemu pracy polegającego na intensywnym skupianiu się na jednym zadaniu, np. przez 20 czy 30 minut z określoną ilością przerw na przewietrzenie głowy, po 4 blokach idziesz na dłuższą przerwę – bez komputera.
  4. Stosuj Mindfulness, czyli trening uważności polegający na nauce doświadczania tego, co tu i teraz. To pomoże ci poprawić koncentrację, zredukować stres, ułatwić zasypianie, nauczyć bycia w danej chwili i niewybiegania myślami w przyszłość.
  5. Deleguj zadania, bo twoja doba nie jest z gumy. Nieraz najlepszym sposobem na wyzwolenie się spod dyktatu multitaskingu jest… oddanie części swoich obowiązków innym osobom.
  6. Stosuj granice i sprawdź, czy nie jesteś przypadkiem osobą, na którą spadają w organizacji same trudne tematy.
  7. Unikaj rozpraszaczy takich jak media społecznościowe, telefony do bliskich, czy small talki na open space.

Ważne!

Im bardziej rozproszymy swój mózg podczas multitaskingu, tym więcej czasu będziemy potrzebowali na odpoczynek i powrócenia do równowagi.

Dlaczego poradzenie sobie z wielozadaniowością w pracy jest tak ważne? Z badania UCE Research i SYNO Poland wynika, że u 61,4 proc. Polaków występują oznaki depresji. Jest oczywiście wiele czynników powodujących taki stan, zarówno zewnętrznych, jak i bezpośrednio związanych z miejscem pracy. Okazuje się, że jednym z nich jest multitasking. Zdaniem autorów badania jest to fatalna wiadomość dla gospodarki, ponieważ przekłada się na niską produktywność i częstą nieobecność w pracy. Szacuje się, że straty dla gospodarki wywołane absencją pracowników w depresji sięgają 325 mln zł rocznie.