Kto gromadzi papier toaletowy w czasie pandemii? Znamy cechy charakteru

Natalia Kovacs
18.06.2020 14:26
Koronawirus i papier toletowy
fot. Shutterstock

Pandemia koronawirusa wyzwoliła w ludziach dziwne zachowania, w tym nadmierne, zupełnie nieuzasadnione gromadzenie papieru toaletowego. Ten temat stał się obiektem żartów na całym świecie, dlatego naukowcy postanowili zbadać, kto kupował papier. Wniosek? Takie osoby mają bardzo specyficzne cechy charakteru.

W obliczu zagrożenia ludzie zwykle robią zapasy długoterminowej żywności, wody, leków. Jednak pandemia koronawirusa pokazała, że najbardziej pożądanym towarem był papier toaletowy, którego sprzedaż wzrosła w niektórych krajach o 700 proc.

Ten światowy fenomen wzięli na warsztat naukowcy. Badacze sprawdzili kto i dlaczego gromadził papier toaletowy. Okazało się, że takie osoby mają bardzo specyficzne cechy charakteru.

Wyniki badania opublikowano na łamach internetowego czasopisma naukowego PLOS ONE.

Kto gromadzi papier toaletowy? Naukowcy już wiedzą

Badanie osobowości uwypukliło kilka cech wspólnych wśród ludzi, którzy zaopatrywali się, a nawet gromadzili papier toaletowy przed i w trakcie tzw. lockdown'u związanego z pandemią koronawirusa.

Okazało się, że osoby te są bardziej emocjonalne, bardziej sumienne i bardziej boją się COVID-19 niż reszta populacji.

Badania sugerują, że pośpiech w gromadzeniu papieru i innych produktów nie był egoistycznym aktem, lecz wyrazem troski o przyjaciół i rodzinę w trudnych czasach.

Wyjaśnienie gromadzenia zapasów podczas pandemii jest nieco bardziej skomplikowane. To, co wielu postrzega jako egocentryczne ''paniczne kupowanie'', można rozsądniej opisać jako szeroko zakrojone planowanie, choć w dość nieskoordynowany sposób.

Aby lepiej zrozumieć źródło takich zachowań, psychologowie z University of Munster i Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology w Niemczech oraz University of Saint Gallen w Szwajcarii przygotowali ankietę osobowości online.

Badacze zgromadzili odpowiedzi od nieco ponad 1000 osób dorosłych, reprezentujących 35 krajów. Analiza ich odpowiedzi wykazała, które cechy osobowości w modelu są zgodne z tendencją do kupowania papieru toaletowego.

Wnioski:

Po pierwsze, ci, którzy postrzegali COVID-19 jako większe zagrożenie, byli bardziej skłonni do zakupu większej ilości papieru. Po drugie, osoby bardziej emocjonalne, odczuwające większy niepokój i większą empatię oraz sentymentalne przywiązanie do innych, również częściej gromadzą zapasy. Wreszcie, sumienność i potrzeba nadmiernej organizacji, korelują z gromadzeniem papieru i innych tego typu produktów.

Badanie sugeruje również, że starsi ludzie byli nieco bardziej skłonni do zakupu większej ilości rolek.

Źródło: sciencealert.com