Emocjonalne wybuchy: 5 najczęstszych przyczyn

10.03.2020
Aktualizacja: 11.03.2020 08:57
Jak radzić sobie z emocjonalnymi wybuchami?
fot. Shutterstock

Łatwo dajesz się ponieść emocjom? W rozmowie często podnosisz głos i czujesz niepokój, co gorsza trudno ci nad tym zapanować? Jeśli panikujesz, wpadasz w złość lub cały się spinasz, zmuszasz swój mózg do pracy na najwyższych obrotach. Sprawdź, co sprawia, że szybko podajesz się emocjom i wybuchasz. 

Najczęstsze przyczyny emocjonalnych wybuchów 

Napięcie emocjonalne. Terminy w pracy, kredyt, zmartwienia rodzinne, niestabilność finansowa - wszystko to sprawia, że żyjemy w ciągłym niepokoju. To, jak wpłynie to nasze zdrowie psychiczne, zależy od zdolności radzenia sobie ze stresem. 

Depresyjny sposób bycia. Depresyjny sposób myślenia może mieć podłoże genetyczne. Niezależnie od źródła, pesymistyczne myśli kształtują nastrój, co z kolei powoduje drażliwość. 

Niezrównoważone relacje. Często czujesz się samotny i niesprawiedliwie potraktowany? Psychologowie określają to, jako syndrom ofiary. Taka postawa sprawia, że szybko odczuwasz frustrację w relacjach, aż ostatecznie wybuchasz. 

Sztywność w planowaniu. Trudności z elastycznością mają osoby, które próbują kontrolować innych, a także planować swoje życie z dużym wyprzedzeniem. Jeśli coś stanie na przeszkodzie do realizacji celów, zalewa cię złość. Atmosfera niepokoju oddziałuje z kolei na osoby, które ciebie otaczają.  

Zastraszanie. Wśród nas są tacy, którzy zastraszają innych, aby osiągnąć swój cel. Chodzi o władzę i uprawnienia. Taki sposób radzenia sobie z trudnościami wykształca się w dzieciństwie. Są zawsze czujni i gotowi do walki.

Przeczytaj: Napięcie psychogenne, czyli jak tłumiona złość wpływa na ciało

Emocjonalne wybuchy: co robić?

Jeśli jesteś osobą, która często wybucha, przepracuj sposób zarządzania emocjami. Rozwiązywanie problemu składa się z trzech części:

Pierwsza pomoc. Jeśli szybko wybuchasz, pierwsza emocjonalna pomoc nie polega na rozwiązaniu bieżących problemów, ale na ustabilizowaniu stanu emocjonalnego. Chodzi o samoregulację i odpowiedzialność.

Zapobieganie. Ludzie często nie zdają sobie sprawy, kiedy narasta stres i niechęć. Jeśli jesteś jedną z nich, śledź swoje emocje - od czasu do czasu sprawdzać to za pomocą prostego pytania: "jak się czujesz?". Zadawaj sobie to pytanie, po to, abyś mógł zrobić coś, co cię uspokoi, zanim emocje wezmę górę. Każdego dnia zapisuj, jakie jest twoje samopoczucie, weź głęboki oddech, biegaj lub medytuj.

Jeśli to nie wystarczy, zdecyduj się na terapię, weź leki (jeśli zostały przepisane po konsultacji z psychiatrą) i rozwijaj umiejętności potrzebne do obniżenia ogólnego stanu emocjonalnego.

Rozwiąż podstawowe problemy. Zastanów się, co najczęściej wywołuje pogorszenie twojego nastroju. Następnie podejmuij kroki, aby poradzić sobie ze swoimi trudnościami - depresją, lękiem lub konfliktami z bliskimi.

Jeśli masz tendencję do przyspieszania, uspokajania, a następnie zamiatania rzeczy pod dywan, nadszedł czas, aby porozmawiać o tych podstawowych problemach. Przeprosiny osób, na które wybuchasz, nie wystarczą. Musisz popracować nad swoim gniewem i zastanowić się, co zatrzyma wpadnie w szał.

Eksplozje emocjonalne nie są problemem, ale symptomem innych problemów. Napraw to, co u jest ich źródłem.

Źródło: sylwiaprzespolewska.pl; Psychology Today

Przeczytaj: Plusy i minusy. Czy złość może mieć swoje dobre strony?