Smartfony i tablety szkodzą zdrowiu i psychice uczniów? Francja wprowadza zakaz

18.12.2017 18:08

Naukowcy z London School of Economics potwierdzili, że w szkołach, w których nie można używać telefonów komórkowych i elektronicznych gadżetów, osiąga się lepsze wyniki w nauce. Francuzi postanowili wykorzystać odkrycie Brytyjczyków w praktyce. W efekcie od nowego roku szkolnego młodzież czeka sporo zmian. Nie wszyscy sądzą, że na lepsze...

Smartfony i tablety szkodzą zdrowiu i psychice uczniów? Francja wprowadza zakaz fot. pixaby.com

Nowe pokolenia są uzależnione od nowych technologii?

Nie dość, że uzależniają, to mają negatywny wpływ na młodzież szkolną. Choć opinie ekspertów są w tej kwestii podzielone, to jednak francuskie władze zdecydowały się na dość radykalny krok w sprawie elektronicznych gadżetów używanych przez uczniów. 

Minister edukacji Francji Jean-Michel Blanquer poinformował, że od września 2018 r. użycie telefonów komórkowych i tabletów na terenie szkół podstawowych i średnich będzie zabronione.

Podobne rozwiązanie podczas swojej kampanii wyborczej proponował prezydent Francji Emmanuel Macron, a także, jedenaście lat temu, burmistrz Nowego Jorku Michael Bloomberg. Jego wysiłki jednak zakończyły się fiaskiem, a rodzice narzekali, że szkoły uniemożliwiają im kontakt z dziećmi. Obecnie nowojorscy uczniowie mogą przynosić komórki do szkoły, ale korzystanie z telefonów dozwolone jest jedynie w uzasadnionych sytuacjach.

Według badań przeprowadzonych przez London School of Economics, uczniowie szkół, w których zabronione jest korzystanie z komórek, osiągają wyniki lepsze o ponad 6,4 proc. w stosunku do tych uczących się w placówkach, gdzie telefony są dozwolone. 

school
fot. East News
Zagłosuj

Czy popierasz francuski zakaz używania smartfonów i tabletów w szkołach?

Polska młodzież poświęca 4,5 godziny dziennie na zabawę elektroniką

Z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez firmę Milward Brown w 2014 r. wynika, że Polacy codziennie spędzają około

  • 90 minut przed ekranami swoich smartfonów,
  • 60 minut używają tabletów,
  • ponad 120 minut patrzą w ekrany komputerów i laptopów.
Zagłosuj

Czy uważasz, że w szkołach powinno zabraniać się używania telefonów komórkowych i tabletów?

Czy powinno się zabraniać uczniom korzystania z telefonów komórkowych?

Dyrektor Zespołu Szkół STO na Bemowie Jarosław Pytlak potwierdza, że popiera decyzję francuskiego ministra oświaty, jednak - jego zdaniem - zakaz jest jedynie półśrodkiem pozornie rozwiązujący problem.

"

Jako pedagog jestem zwolennikiem systemowego rozwiązywania problemu, nie likwidowania. Uważam, że francuski minister edukacji próbuje zlikwidować problem, ale musiałby też zlikwidować internet. Uważam, że nie tędy droga. "

W Polsce są szkoły, które już teraz zakazują korzystania z telefonów lub wprowadzają ograniczenia, jednak systemowego rozwiązania nie ma. Zdaniem Jarosława Pytlaka nauczyciele są między młotem i kowadłem:

"

- Z jednej strony mamy być w szkole nowocześni, czyli np. uczyć ze smartfonem w ręku, ale z drugiej strony widzimy, że ta smartfonowa nowoczesność powoduje, że dzieci coraz gorzej radzą sobie ze światem" - przekonuje dyrektor. "

tablety
fot. East News

Do problemów wynikających z nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych przez dzieci i młodzież Pytlak zalicza uzależnienie oraz zalew treści nieadekwatnych do wieku odbiorcy, w tym także brak odpowiednich filtrów. Według niego nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych zmienia też psychikę dzieci, przez co coraz gorzej radzą sobie one z rzeczywistością:

"

Współczesne dziecko nie radzi sobie z problemami, które do niedawna były banalne. Internet, do którego dzieci mają dostęp m.in. przez smartfony i tablety, kreuje wizję świata idealnego, gdzie wszystko jest po ich myśli i wszystko jest udane. Dzieci po prostu tracą odporność na to, co dzieje się w świecie realnym. "

Przez elektroniczne gadżety uczniowie są bardziej nerwowi?

Zrzut ekranu 2017-12-18 o 18.06.01
fot. pixaby.com//CC0 Public Domain

W jaki sposób smartfony i tablety mogą wpływać na dzieci i młodzież?

Zdaniem kierownik Kliniki Rehabilitacji z Centrum Zdrowia Dziecka - prof. Małgorzaty Łukowicz - wpływ urządzeń elektronicznych na dzieci jest różny w zależności od wieku. Najmłodsze maluchy w ogóle nie powinny mieć dostępu do tego typu urządzeń, bo wpływają negatywie na rozwój ich mózgu.

"

To, w jaki sposób małe dzieci obserwują rzeczywistość, ma duże znaczenie dla ich rozwoju. Małe dziecko musi w jakiś sposób prawidłowo nauczyć się interpretować świat. Nie można mu dawać zamiennika w postaci sztucznego, płaskiego obrazu, głośnych dźwięków, intensywnych, innych niż w otaczającym je świecie kolorów, bo to m.in. zubaża rozwój sensoryczny. "

Kręgosłupy i psychika e-dzieci

U starszych dzieci chodzi przede wszystkim o pozycję, w jakiej z nich korzystają. Jak mówiła prof. Łukowicz, dzieci spędzając dużo czasu w pozycji siedzącej obciążają kręgosłupy i miednice, a to z kolei może prowadzić do przeciążeń, utrwalonych przykurczy i wad postawy.

W ocenie prof. Łukowicz, obecnie wychowywane jest pokolenie charakteryzujące się nadreaktywnością:

"

Nadmiar bodźców wychodzących z ekranów tabletów powoduje, że dzieci wyrastają na osoby bardziej nerwowe, nie radzące sobie ze stresem, mające problemy z umiejętnościami społecznymi, z budowaniem więzi. "

Dzieci w e-świecie

Dodatkowo - jej zdaniem - kontakt dziecka z tabletem czy smartfonem zastępuje kontakt z rodzicami lub rówieśnikami na podwórku:

- Myślę, że te konsekwencje będę mieć w dorosłym życiu naszych dzieci znacznie większe znaczenie niż problemy z kręgosłupem. Prawidłowej postawy można przecież dziecko nauczyć - podkreśla ekspertka. Nie wszystko, co ma związek z urządzeniami mobilnymi, jest jednak według niej złe.

- Jest wiele ciekawych aplikacji, które np. pomagają w nauce. Trzeba jednak pamiętać, że nie są to rzeczy dla najmłodszych dzieci, a te starsze powinny mieć ograniczenia czasowe i alternatywę - podkreśliła prof. Łukowicz.

- Podstawą jest to, by kreatywność dziecka stymulować w różny sposób. Jeśli przez pewien czas gra na tablecie, niech zrobi też coś innego. Niech układa puzzle, niech coś ulepi, pojeździ na rowerze, na rolkach czy popływa - przekonuje specjalistka.

Zagłosuj

Czy Twoim zdaniem smartfony i tablety mają negatywny wpływ uczniów?

______

zdrowie.radiozet.pl/PAP/π

Oceń