Czy stres może pomóc osiągnąć wyznaczone cele?

07.05.2018 14:12

Stres może być destrukcyjny, ale nie musi. Są działania, które pomagają redukować stres i wykorzystać jego mechanizm do osiągania lepszych wyników. Co zrobić, by stres stał się korzystny dla nas i pomagał nam osiągnąć wyznaczone cele. 

Stres, kobieta fot. Shutterstock

Odczuwanie stresu zależy od tego, czy odbieramy go jako wyzwanie, czy przeszkodę. Napięcie może być dobrym źródłem energii, o ile wiemy, jak je wykorzystać. Aby nerwy stały się motorem napędowym, musimy podjąć decyzję, by przekuć je w siłę, która poprawi naszą koncentrację i zmobilizuje do podejmowania zadań zmniejszających stres.

Czym jest stres i jak się może objawiać?

Stres to stan napięcia wywołany przez bodźce zwane stresorami, który pojawia się w obliczu niekomfortowych dla nas sytuacji. Może on wywołać szereg reakcji o charakterze fizjologicznym oraz psychologicznym.

Reakcje fizjologiczne świadczące o stresie to m.in.:

Reakcje psychologiczne, które są objawem stresu to m.in.:

  • lęk,
  • panika,
  • złość.

Zobacz także: Stres działa na nasz organizm jak... fast food! Zaskakujące odkrycie

Czy stres może być korzystny?

Stres przez wielu ludzi odbierany jest jako coś niechcianego i przerażającego. Tymczasem ma również swoje pozytywne strony — może pobudzać organizm do aktywności zarówno fizycznej, jak i umysłowej. Mowa oczywiście o stresie krótkotrwałym, tzw. eustresie. Podniecenie i napięcie, które odczuwamy w eustresie, jest przyjemne i sprzyja osiąganiu wyznaczonych celów.

Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy stres działa demobilizująco. Dzieje się tak, gdy odczuwamy duże nasilenie stresu i trwa on zbyt długo. To tzw. dystres. Konsekwencją tego niekorzystnego zjawiska może być spadek odporności i wyczerpanie.

Jak stres niekorzystny zamienić w korzystny?

Jak zamienić stres niekorzystny na korzystny? Przede wszystkim należy ustalić, co działa na nas stresująco. Dla niektórych może to być np. wystąpienie publiczne, dla innych zrobienie projektu do pracy. Kolejny etap to zastanowienie się, jakie działania mogą zminimalizować stres. Chodzi tu przede wszystkim o opracowanie nowej taktyki działania — zamiast koncentrować się na samym celu, lepiej zastanowić się, jak go osiągnąć, dzieląc go na poszczególne etapy. Krok po kroku można zaplanować kolejne aktywności, które będą nas przybliżać do celu.

Przykład 1: Jeśli stresuje nas występowanie przed publicznością, boimy się, że zapomnimy, co chcieliśmy powiedzieć lub że nie zmieścimy się w czasie, warto sobie naszą przemowę przećwiczyć. Spiszmy wszystko, co chcemy powiedzieć, na kartce. Następnie parę razy przeczytajmy to, co napisaliśmy, na głos, zaznaczmy na kartce miejsce, w których chcemy zrobić pauzę na oddech lub podkreślenie jakiegoś ważnego fragmentu. Możemy też nasze wystąpienie przećwiczyć przed kimś z rodziny lub przyjaciółmi.

Przykład 2: Mamy do przygotowania projekt w pracy. Aby zminimalizować stres związany z tym działaniem, dobrze byłoby napisać plan pracy i podzielić projekt na kilka etapów. Zastanowić się, ile czasu zajmie nam przygotowane poszczególnych części i wyznaczyć sobie termin przygotowania materiałów.

W obu opisanych sytuacjach ważne jest, aby pamiętać o relaksie. Zawsze powinniśmy znaleźć czas na aktywność fizyczną, spacer na świeżym powietrzu, spotkanie z przyjaciółmi, ćwiczenia relaksacyjne czy ćwiczenia oddechowe. Wbrew pozorom czas zaplanowany na relaks da nam o wiele więcej korzyści niż poświęcenie go w całości na naukę czy pracę. Mając „świeży” umysł, lepiej będzie się nam pracowało.

Jeśli zrezygnujemy z odpoczynku, nauka i praca staną się dla nas wyczerpujące, co w efekcie będzie skutkowało gorszym przyswajaniem materiału i przełoży się na słabsze wyniki. A to z kolei sprawi, że wpadniemy w jeszcze większą panikę i spotęgujemy stres.

Polecamy: Kobiety gorzej radzą sobie z silnymi emocjami i stresem

Proste ćwiczenie relaksacyjne pomocne w stresie

Gdy stres pojawi się w trakcie egzaminu lub ważnego spotkania, warto wykonać proste ćwiczenie relaksacyjne – wyobrażamy sobie ocean: zamknijmy oczy. Wraz ze wdechem wyobraźmy sobie, że fala odpływa, z wydechem, że fala przypływa. Zaledwie 30-60 sekund odpoczynku pozwoli nam wyrównać oddech i powrócić do rozwiązywania zadań.

Redukowanie stresu nie jest łatwe, ale możliwe do zrealizowania. Po prostu musimy zacząć myśleć o czekających nas zadaniach nie jak o przeszkodzie, tylko jak o wyzwaniu, które jest w zasięgu naszych możliwości. Taki sposób myślenia sprawia, że zaczniemy, zamiast napięcia, odczuwać podniecenie.

TO CIĘ MOŻE ZAINTERESOWAĆ:

Okiem ekperta: Walka ze stresem. Możesz ją wygrać!
Naturalne sposoby na uspokojenie. 7 ziół, które złagodzą niepokój
Najlepsze sposoby na stres. Zobacz, co myślą warszawiacy 
Jak przewidzieć atak padaczki? Wystarczy bransoletka mierząca poziom stresu

Materiał został opracowany na podstawie materiałów przygotowanych przez Joannę Gutral, psychologa z Uniwersytetu SWPS.

------------

zdrowie.radiozet.pl/ mk

Oceń