Zajadanie stresu podczas kwarantanny. Jak sobie z tym poradzić?

01.04.2020
Aktualizacja: 04.04.2020 12:21
Zajadanie stresu
fot. Shutterstock

Zajadanie stresu to powszechny mechanizm radzenia sobie z napięciem psychicznym. Sprawdź, jak sobie z tym poradzić. 

Siedzę w domu i wymyślam, co by tu sobie jeszcze zakąsić. Brzmi znajomo? W ostatnim czasie coraz częściej zdarza nam się bardziej lub mniej świadomie zajadać stres.

Mechanizm zajadania stresu jest prosty: gdy mózg jest przeciążony, wyłącza mechanizmy kontroli i włącza zachowania automatyczne. Bezwiednie robimy to, co przynosi nam ulgę.

Pierwszym krokiem do poradzenia sobie z problemem zajadania stresu jest uświadomienie sobie wyzwalaczy stresu. W przypadku pandemii nie jest to trudne, prawdopodobnie stresują nas wiadomości i rozmowy na ten temat.

Drugi krok to zminimalizowanie wyzwalaczy stresu, czyli na przykład zredukowanie liczby oglądanych programów informacyjnych do jednego dziennie albo narzucenie ograniczenia czasowego w rozmowie telefonicznej zdenerwowanej sytuacją przyjaciółce.

Trzeci krok to znalezienie innych opcji przynoszących ulgę: gorąca kąpiel, taniec, domowy trening.

ZobaczJak bezpiecznie trenować w czasie pandemii? 

Eksperci radzą również, żeby odpowiednio zorganizować kuchnię:

  1. Przekąski kupować wyłącznie w małych opakowaniach.
  2. Jedzenie pochować w szafkach, żeby nie przyciągało wzroku.
  3. Słodycze ukryć na najwyższych półkach (najlepiej wymagających skorzystania z krzesła).

W krytycznym momencie, tak jak w przypadku innych nałogów, warto również na chwilę rozproszyć uwagę. Po kilku minutach może się okazać, że "głód" zniknął.

Źródło: edition.cnn.com