Zamknij

To najbardziej irytujący nawyk. Nie rób tego podczas rozmowy

29.04.2021
Aktualizacja: 29.04.2021 18:10
Przerywanie. Najbardziej irytujący nawyk
fot. Shutterstock

Ten nawyk uważany jest za jeden z najbardziej irytujących. Z pewnością nie pomoże nam w budowaniu dobrych relacji, ani w zdobywaniu przyjaciół. Dowiedz się, dlaczego nie wolno przerywać podczas rozmowy.

Przerywanie komuś wypowiedzi podczas rozmowy to jeden z najbardziej irytujących nawyków. Gdy zdarza się to rzadko, może zostać uznane za wynik emocji związanych z tematem rozmowy. Gdy jednak zdarza się często, może zostać odebrane jako brak kultury i taka osoby może stracić w oczach rozmówcy.

Ludzie nie lubią, gdy się im przerywa, bo tracą wątek i nie mogą dokończyć myśli, co sprawia, że czują się niekomfortowo, myślą, że to, co mają do powiedzenia, jest nieistotne lub że ich wypowiedź jest rozwlekła i nudna. Poza tym, przerwanie rozmowy niszczy jej naturalny bieg, sprawia, że rozmówca zmuszony jest podświadomie do walki, by móc dojść do słowa. To sprawia, że rozmowa nie jest rozmową, tylko próbą sił.

Oczywiście nie chodzi tu o przerywanie mające na celu upewnienie rozmówcy, że go słuchamy i to z uwagą. Wstawki typu „To ciekawe!” czy "Naprawdę?". Nie zaliczają się do przerywania, choć są przerywnikami.

Osoby, które stale przerywają swoim rozmówcom, są o wiele mniej lubiane. Dlatego warto wyzbyć się tego nawyku. Pomyśl, że takie zachowanie może być odebrane jako brak szacunku dla innych i roszczenie sobie wiedzy na temat tego, co inni wiedzą, czują i czego pragną.

Co zrobić, by nie przerywać rozmówcy?

  1. Zastanów się, w jakich sytuacjach najczęściej przerywasz rozmowę. Uświadomienie sobie tego jest pierwszym krokiem prowadzącym do wyeliminowania tego nawyku.
  2. Jeśli będziesz mieć ochotę komuś przerwać, zacznij powtarzać w myślach: nie będę nikogo poganiał w rozmowie, będę cierpliwy. Naprawdę czasem lepiej ugryźć się w język i policzyć do dziesięciu niż przerwać komuś wypowiedź.
  3. Gdy twój rozmówca skończy wypowiadać myśl, odczekaj trzy sekundy i dopiero wtedy zacznij mówić. Trzy sekundy to wystarczająco dużo czasu, aby upewnić się, że nasz rozmówca skończył, a nie zrobił przerwę, by zaczerpnąć powietrze, czy zebrać myśli.

Ważne!

Kiedy przestaniemy przeszkadzać innym, oni będą mniej skłonni do przerywania nam. W efekcie rozmowa będzie przyjemna i - co ważniejsze - dwustronna.