Test na poczucie własnej wartości. Zajmie ci kilka sekund

26.05.2020
Aktualizacja: 26.05.2020 12:56
Poczucie własnej wartości: skąd się bierze?
fot. Shutterstock

Jakim masz stosunek do samego siebie? Co myślisz o sobie? Jednym z najbardziej znanych testów psychologicznych do oceny poczucia własnej wartości jest skala Rosenberga. Jest to test samooceny składający się z dziesięciu pytań, który pomaga ocenić poziom samopoczucie psychicznego.

  • Samoocena to uogólniona postawa w stosunku do samego siebie, która wpływa na nastrój oraz wywiera silny wpływ na pewien zakres zachowań osobistych i społecznych.
  • Najbardziej znany i najczęściej stosowany test samooceny to skala Rosenberga.

Jak sprawdzić poziom samooceny?

Jak oceniasz siebie? Jaki masz stosunek do swoich zachowań? Czy lubisz siebie? Kiedy mówimy o poczuciu własnej wartości, jasne jest, że nikt nie mógłby określić tego lepiej niż my sami. W zasadzie chodzi przecież o obraz nas samych i tego, w jaki stopniu akceptujemy siebie. Test samooceny pozwala nam ocenić, gdzie znajdujemy się w tym wymiarze. Warto zauważyć, że to tylko z pozoru proste zadanie, ten wymiar ma o wiele więcej niuansów.

Najbardziej znany test samooceny to skala Rosenberga. To narzędzie psychometryczne, które ma już ponad 50 lat i jest nadal jednym z najczęściej używanych. W środowisku psychologów ceni się szczególnie jego niezawodność, trafność i prostotę w zastosowaniu.

Samoocena to inaczej myśli, które mamy na co dzień o własnej osobie. Odpowiada ona także postrzeganiu tego, jak widzą nas inni. Wpływa na nie masze dzieciństwo, wychowanie, relacje z rodzicami, przyjaciółmi, partnerami.

W jaki sposób stosuje się test psychologii samooceny Rosenberga?

Test składa się z 10 stwierdzeń z czterema opcjami oceny – od „zdecydowanie zgadzam” się do „zdecydowanie się nie zgadzam”.
Na każde z poniższych stwierdzeń należy wystawić ocenę w oparciu o następujące rodzaje odpowiedzi:
A. Zdecydowanie się zgadzam
B. zgadzam się
C. nie zgadzam się
D. zdecydowanie się nie zgadzam
Czuję, że jestem osobą godną uznania, przynajmniej tak bardzo, jak inni ludzie.
Jestem przekonany, że mam dobre cechy.
Jestem w stanie robić rzeczy tak dobrze, jak większość ludzi.
Mam pozytywne nastawienie do siebie.
Ogólnie jestem z siebie zadowolony.
Czuję, że nie mam z czego być dumnym.
Ogólnie rzecz biorąc, jestem skłonny myśleć, że jestem porażką.
Chciałbym mieć więcej szacunku do siebie.
Są chwile, kiedy naprawdę myślę, że jestem bezużyteczny.
Czasami myślę, że nie jestem dobrą osobą.
Interpretacja testu psychologii samooceny:

Pytania od 1 do 5 – odpowiedzi od A do D są oceniane od 4 do 1.
Od pytań 6 do 10 – odpowiedzi od A do D są oceniane od 1 do 4.

Podsumowując test w ten sposób, jeśli uzyskamy końcowy wynik od 30 do 40 punktów, będziemy mieć dobrą samoocenę. Jeśli natomiast końcowy wynik mieści się w przedziale od 26 do 29 punktów, będziemy mieli średnią samoocenę. W przypadku uzyskania 25 lub mniej mamy do czynienia z niską samooceną. 

Źródło: Piękno Umysłu