Zamknij

Rozmowa o pracę. Jak się do niej dobrze przygotować?

07.06.2021
Aktualizacja: 07.06.2021 18:25
Jak się przygotować do rozmowy o pracę?
fot. Shutterstock

Rozmowa o pracę wcale nie musi być stresująca, o ile się do niej dobrze przygotujemy. Poniżej kilka porad, jak się zachowywać, by zrobić na przyszłym pracodawcy dobre wrażenie.

Rozmowa o pracę to niezwykle stresująca sytuacja, zwłaszcza dla osoby starającej się o posadę. Czasami stres działa na tyle silnie, że kandydat nie prezentuje się podczas spotkania tak dobrze, jak by chciał. Poniżej kilka rad, które pomogą przygotować się do takiego spotkania. Zostały przygotowane przez specjalistę od mowy ciała Richarda Webstera, autora wielu książek.

Przygotuj się merytorycznie do spotkania

Przygotuj się do spotkania. Dowiedz się, jak najwięcej o firmie, w której ubiegasz się o posadę oraz o stanowisku, na które aplikujesz. Wiele osób przychodzi na rozmowę rekrutacyjną nieprzygotowanych, nie wie, czym się zajmuje firma i jakie są wymagania na dane stanowisko. To robi złe wrażenia. Jeśli chcesz dostać angaż, wykaż zainteresowanie, podkreśl, że potrafisz wykonać tę pracę i chcesz się stać częścią zespołu.

Przygotuj odpowiedzi na nietypowe pytania

Skorzystaj z wyszukiwarki internetowej i znajdź przykładowe pytania, jakie mogą paść podczas rozmowy rekrutacyjnej. Oprócz pytań dotyczących przebiegu kariery zawodowej, czy też stażu,  rekruterzy mogą zapytać, m.in. "Jaka jest twoja najlepsza cecha charakteru?", "Jaka jest twoja największa słabość?", "Jak opisałbyś siebie?", "Dlaczego właśnie ciebie powinniśmy zatrudnić?", "Jakie są Twoje oczekiwania finansowe?". Oczywiście takie pytania nie muszą paść, ale lepiej zawczasu sobie przygotować na nie odpowiedź.

Zadbaj o odpowiednie ubranie

Ubierz się stosownie do stanowiska, o jakie się ubiegasz. Nie musisz zakładać garnituru, jeśli ubiegasz się o pracę manualną, ale też nie niedbale, jeśli ubiegasz się o pracę w korporacji. Dokładnie przemyśl swój strój. Pamiętaj, że nie tylko ważne jest pierwsze wrażenie, ale też i twoje samopoczucie. Jeśli nie lubisz/ nie potrafisz chodzić w szpilkach, nie zakładaj tego typu butów, bo przez całe spotkanie będziesz się stresować, czy nie potkniesz się przy wyjściu. Ubranie powinno być stonowane i podkreślać, że jesteś osobą zdolną i odpowiedzialną. Upewnij się, czy buty są czyste, paznokcie schludne, a włosy dobrze przycięte, czyste i ułożone.

Staraj się ukryć zdenerwowanie

Staraj się emanować pewnością siebie, niezależnie od tego, jakie są twoje prawdziwe uczucia. Pamiętaj, że możesz być obserwowany od momentu przyjazdu do pracy. Oczywiście masz prawo być zdenerwowany/ zdenerwowana, czasem można nawet to oznajmić, np. mówiąc: "Czuję się lekko zdenerwowana, bo zależy mi na tej pracy i chciałabym dobrze wypaść", ale powiedz to z uśmiechem na twarzy. À propos uśmiechu. Jednym z najbardziej popularnych błędów jest uśmiechanie się w nieodpowiednich momentach. To oznaka zdenerwowania. Lepiej tego unikać. Nie oznacza to jednak, że nie należy w ogóle się uśmiechać, wręcz przeciwnie, należy to robić, ale w odpowiednich momentach, z wyczuciem.

Uścisk dłoni

Uścisk dłoni bardzo wiele mówi o nas. Powinien być mocny, ale nie mocniejszy od uścisku osoby, z którą się witasz, zwłaszcza jeśli jest to kobieta. Dłoń powinna być wyciągnięta w pozycji pionowej. Pamiętaj, że to przyszły pracodawca zazwyczaj inicjuje powitanie, ale bądź gotów/ gotowa na wyciągnięcie ręki jako osoba pierwsza, jeśli będzie to konieczne. Podczas uścisku dłoni, uśmiechnij się, nawiąż kontakt wzrokowy z osobą, z którą się witasz. Uśmiech powinien być szczery i szeroki.

Usiądź wygodnie

Jeśli zaproponowano Ci wybór miejsca, które możesz zająć podczas rozmowy, lepiej zajmij miejsce obok osoby przeprowadzającej rozmowę, a nie naprzeciwko niej. Siedzenie po drugiej stronie biurka stwarza niepotrzebną barierę pomiędzy rozmówcami. Po wskazaniu miejsca rozmowy usiądź wygodnie i postaraj się rozluźnić. Wiercenie się, krzyżowanie nóg lub rąk, brak uśmiechu oraz brak kontaktu wzrokowego z rozmówcą nie będzie dobrze widziane. Siedząc, bądź wyprostowany/ wyprostowana, lekko pochyl się w stronę rozmówcy, aby okazać mu zainteresowanie, lekko przechyl głowę i uważnie słuchaj. Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, ale nie wpatruj się w niego zbyt nachalnie. Stopy trzymaj płasko na ziemi lub skrzyżuj je na wysokości kostek. Trzymaj je w jednym miejscu, potrząsanie stopami może być odebrane jako dowód znudzenia lub zakłopotania.

Trzymaj dłonie z dala od twarzy

Ręce trzymaj z daleka od twarzy. Ludzie zdenerwowani często nie wiedzą, co zrobić z dłońmi. Najlepiej połóż na je kolanach lub na oparciu krzesła (otwarta postawa świadczy o zainteresowaniu i pewności siebie). Nie machaj nimi, nie krzyżuj ich, nie dotykaj twarzy nimi.

Mów wyczerpująco, ale nie rozgaduj się

Staraj się mówić konkretnie, wyczerpująco. Zdaniem Richarda Webstera kandydat powinien mówić trzy razy więcej niż osoba prowadząca spotkanie (to on musi się zaprezentować). Ale nie mów też zbyt dużo, zaznacz na przykład, że o swoich poprzednich doświadczeniach możesz powiedzieć znacznie więcej, o ile jest taka potrzeba. Odpowiadaj na pytania doprecyzowujące grzecznie, nawet jeśli już o tym mówiłeś wcześniej.

Ważne!

Na każdym etapie rozmowy zachowuj się profesjonalnie. Na zakończenie spotkania uściśnij dłonie uczestników spotkania i podziękuj za zaproszenie.

Źródło: "Współczesna mowa ciała" Richard Webster, Studio Astropsychologii, Białystok 2014