Zamknij

Jak dbają o zdrowie psychiczne terapeuci? 12 sprawdzonych metod

29.01.2021
Aktualizacja: 29.01.2021 15:45
Terapeuci: jak dbają o psychikę?
fot. Shutterstock

Chyba nie ma lepszego źródła informacji o tym, jak dbać o zdrowie psychiczne niż sami terapeuci. Specjaliści, którzy wskazują innym, jak wrócić do równowagi życiowej, odpowiedzi na pytanie, jak sami dbają o siebie na co dzień.

Jesteście ciekawi, jak żyją terapeuci po tym, jak zakończą sesję w gabinecie? Psychoterapeutka Julie Hanks, założycielka strony WatchFamilyTherapy.com, zapytała swoich kolegów po fachu, w jaki sposób dbają na co dzień o własne zdrowie psychiczne. Oto kilka przykładowych odpowiedzi, których udzielili.

1. Żyją w teraźniejszości

Podstawową kwestią jest życie tu i teraz, bez wybiegania w przyszłość, ani nagminnego powracania do przeszłości. Niekiedy terapeuci mówią do pacjentów, wyobraź sobie, że jutra nie ma, a wczoraj jest już nieważne. Teraźniejszością można cieszyć się na różne sposoby – medytując, spacerując lub robiąc inne wyciszające czynności.

Sposób terapeutki Natalie Robinson Garfield: „Ćwiczę uważność, zadając sobie pytania: Gdzie jestem? Co słyszę? Co czuję? Jaki to smak? Jaki zapach? Co widzę?”

Sposób Deborah Serani: „Na 20 minut dziennie uciekam od świata, żeby cieszyć się ciszą i spokojem”.

Sposób Will Courtenay: „Regularnie medytuję".

A ty – jak kontaktujesz się z tym, co tu i teraz?

2. Otaczają się pozytywnymi ludźmi

Zdarzyło ci się czuć po spotkaniu z jakąś osobą gorzej niż przed spotkaniem? Mimo to wracałeś, spotykałeś się dalej? Toksyczne relacje to potwory energetyczne. Leticia R. Reed ma na to swój sposób: „Gdy doświadczam toksycznych relacji, natychmiast transformuje je podczas modlitwy”.

3. Rozwijają lub rozwiązują problemy na własnej terapii

Jeśli myślisz, że terapeuci, psychologowie nie korzystają z pomocy innych, jesteś w błędzie. To, we wstępnym etapie szkolenia, konieczność. Specjalista ds. zdrowia psychicznego najpierw sam musi uporządkować swoje wnętrze. Również potem zdarza się, że potrzebuje pomocy. To zupełnie normalne. Gdy mamy problemy skórne, idziemy do dermatologa. Kiedy czujesz trudności natury psychicznej, bądź przechodzisz kryzys rodzinny, osobisty, zawodowy udajesz się po pomoc do specjalisty. Will Courtenay nie ukrywa tego i wyznaje: „Cały czas jestem w terapii”. Jodie Gale korzysta z rozwoju duchowego: „Uczęszczam na warsztaty rozwoju osobistego i duchowego”.

4. Uprawiają aktywność fizyczną

Sport zgodny z predyspozycjami, pomaga w leczeniu depresji. Terapeuci wiedzą, że zdrowie psychiczne jest napędzane przez ruch. Regina Jasne: „Mam dwa labradory, biegam z nimi przez godzinę dziennie”. Regina Jasne: „Tańczę salsę z moim partnerem dwa razy w tygodniu”. Diane Petrella: „Ćwiczę pilates i jogę”.

5. Szukają powodu do uśmiechu

Teoria śmiechu w psychologii bierze pod uwagę biologię lub aktywność mózgu w śmiechu oraz związane z tym emocje. Śmiech jest zasadniczo zdrowy, niektórzy zalecają ćwiczenia śmiechu poprzez wymuszanie podnoszenia kącików ust. Ma to swoje uzasadnienie. Śmiech ćwiczy mięśnie twarzy, wzmacnia układ oddechowy, mózg i serce. W ten sposób generowane są też optymistyczne myśli, które poprawiają stan fizyczny. Ashley Bretting mówi wprost: „Staram się często śmiać”. Stacey Kinney ma swój sposób na rozweselanie: „Razem z żoną raz w tygodniu idziemy na komedię do kina”.

6. Zawierają dobre przyjaźnie

Przyjaźń z drugim człowiekiem potrafi być potężna. Bycie w stałym kontakcie z osobą, do której możesz zadzwonić o każdej porze, to twój zasób. Nerina Garcia-Arcement: „Co najmniej raz w tygodniu jem lunch z przyjacielem, który wspiera mnie i rozśmiesza”. Mark E. Sharp: „Często rozmawiam z przyjaciółką przez telefon”.

7. Dają sobie czas na odpoczynek

Odpoczynek może być prostą czynnością, która po prostu pozwoli przez chwilę zapomnieć o wszystkim, co niełatwe, nierozwiązane. Nie musi być to wyjazd na drugi kraniec ziemi, może to być wypad z psem do lasu, kubek dobrej herbaty lub włączenie pozytywnego filmu.

Hugh Forde: „Lubię oglądać zabawne filmy na YouTube”.

Stacey Brown: „Czerpię radość z fotografowania, malarstwa i wyrobu biżuterii”.

Matthew Clark: „Czytam książki, słucham muzyki, szukam inspiracji w internecie”.

Sujatha Ramakrishna: „Uwielbiam spędzać czas na spacerach po lesie lub słuchaniu ćwierkania ptaków”.

8. Dbają o dobry sen

8-godzinny sen to baza dla zdrowia. Nie powinno być go ani mniej, ani więcej. Jeśli nie dosypiasz, albo właśnie popadłeś w ciągu drzemek i snu, zmień to. Stephanie Moulton Sarkis: „Ważne są dla mnie drzemki w niedzielne popołudnia. Każdej nocy śpię przynajmniej 8 godzin”.

9. Potrafią mówić „nie”

Ustalenie swoich granic, pozwala na uporządkowanie sfery osobistej i zawodowej. Nie musimy zgadać się na wszystko, gdy to nie jest w zgodzie z nami, bo tak nauczyli nas rodzice. To zawsze jest kosztem ciebie.

Joseph R. Sanok: „Zdaję sobie sprawę, że jeśli powiem „nie”, w odniesieniu do jednej sprawy, zawsze mówię „tak” dla innej. Na przykład odmawiam przyjęcia nowego klienta i mam więcej czasu dla żony”.

Karen R. Koenig: „Trzymam się ściśle tego, że rano medytuję i piszę, a dla klientów mam popołudnia. Piątki natomiast dla rodziny”.

10. Dają sobie zgodę na chwile relaksu

Kiedy ostatni raz pozwoliłeś sobie bez wyrzutów sumienia na masaż ciała, wizytę u fryzjera, spa? Planowanie przyjemności to zadanie dla osób, które wpadły w wir obowiązków. Ashley Bretting: „Uwielbiam pedicure i kąpiele z hydromasażem”.

11. Zachowują w sobie spontaniczność dziecka

Każdy z nas ma swoje wewnętrzne dziecko, jeśli się z nim skontaktujesz, wydobędziesz kreatywność, lekkość, dystans. Ashley Bretting: „Kontaktuję się z moim wewnętrznym dzieckiem poprzez kolorowanie kredkami i malowanie farbami”.

Nancy Irwin: „Spędzam czas ze zwierzętami i dziećmi. Bezwarunkowa, czysta miłość i uczucie tych stworzeń uspokaja moją duszę”.

12. Dzielą się przeżyciami, myślami i uczuciami

Dzielenie się uczuciami daje nam wolność, ulgę. Skryci ludzie częściej zmagają się z depresją. Świat emocji i uczuć odkrywany jest na terapii, po to, by odzyskać siły. Karen Hylen: „Na bieżąco rozmawiam z moim ukochanym i przyjaciółmi o tym, co czuję. Unikam w ten sposób niekontrolowanych wybuchów emocji”.

Źródło: Zwierciadło