10 rzeczy, które osoby silne psychicznie robią podczas pandemii

08.05.2020
Aktualizacja: 08.05.2020 21:57
Koronawirus a odporność psychiczna.
fot. Shutterstock

Naukowcy zbadali, jak ludzie silni psychicznie zachowują się w zetknięciu z niekorzystnymi dla nich doświadczeniami. Badania te ujawniają, w jaki sposób można zmniejszyć niepokój i stres podczas epidemii koronawirusa. Jedną z najważniejszych zasad jest ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych. Poznaj wszystkie zasady, praktykowane przez osoby odporne psychicznie w czasie pandemii.

  • Odporni psychicznie po pandemii mogą być jeszcze silniejsi.
  • Stres związany z koronawirusem może nasilić lęk i depresję.
  • Osoby silne psychicznie koncentrują się m.in. na faktach i ograniczają kontakty z toksycznymi ludźmi. 

Stres związany z COVID-19 może wywoływać negatywne odczucia, takie jak depresja, lęk, a nawet zespół stresu pourazowego (PTSD).

Naukowcy zbadali, jak silni psychicznie ludzie mogą zachowywać się w wyniku niekorzystnych doświadczeń. Informacje te mogą pomóc zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia problemów ze zdrowiem psychicznym. Ponadto, odporne osoby mogą ostatecznie wykazać wzrost pourazowy w porównaniu z objawami stresu pourazowego. Wzrost pourazowy jest rozumiany jako pozytywne zmiany psychiczne wynikające z traumatycznych i bardzo stresujących doświadczeń.

10 rzeczy, które osoby silne psychicznie robią podczas pandemii

1. Ograniczają wysyłanie wiadomości i ekspozycję w mediach społecznościowych.

Badania sugerują, że istnieją dwa główne predyktory tego, jak dana osoba zareaguje w kryzysie, jak pandemia. Pierwszy z nich to, jak osoba funkcjonowała w życiu przed kryzysem. Po drugie, ważne jest to, ile wiadomości czyta podczas kryzysu i jak dużo korzysta z mediów społecznościowych.

W badaniu przeprowadzonym podczas epidemii wirusa Ebola w 2014 r. wyszło, że codzienna ekspozycja w mediach społecznościowych była związana ze zwiększonym niepokojem i gorszym funkcjonowaniem w perspektywie długoterminowej w porównaniu z osobami, które ograniczyły korzystanie z nich.

Silni psychicznie ludzie ograniczają czytanie wiadomości, wybierają wiarygodne źródła oraz starają się nie wyświetlać niepokojących zdjęć w sieci.

2. Akceptują swoje uczucia.

Osoby silne psychicznie akceptują swoje uczucia, wszystkie bez wyjątku. Zdają sobie sprawę, że jest to czas, zarówno traumy osobistej, jak i zbiorowej. Odporna osoba rozumie, że uczucia, takie jak strach, niepokój, beznadziejność, złość i smutek są normalne, ponieważ informacje są zbyt przytłaczające, by wszystkie je przetwarzać jednocześnie.

Wszystkim nam pandemia zmieniła życie. Utrata pracy, obciążenia kredytowe, dzieci w wieku szkolnym, niezdolność wzięcia udziału w pogrzebie kogoś bliskiego lub zobaczenia się z ukochaną osobą. Każdego z nas dotknął któryś z tych problemów.

3. Starannie wybierają liderów, których obserwują.

Silni psychicznie ludzie podążają za tymi, którzy wykazują zdrowe umiejętności przywódcze. Obserwowanie liderów, którzy publicznie dyskutują i zniekształcają fakty i badania, wprowadza w błąd, ale też szkodzi zdrowiu psychicznemu. Pamiętajmy – dobry lider ze spokojem i opanowaniem przekazuje fakty, oparte na dowodach.

4. Ograniczają media społecznościowe i ekspozycję.

Silni psychicznie ludzie rozumieją, jak działają media społecznościowe i ograniczają korzystanie z nich. Wiedzą, że platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook, to nieoficjalne kanały informacyjne i dostarczają wiadomości specjalnie dostosowanych.  Do tego służą algorytmy. Zwiększa to stronniczość i skłonność do plotek.

5. Okazują współczucie.

Ważne jest, aby zrozumieć, że przytłaczające uczucia są bardzo powszechne w tym czasie. To bardzo prawdopodobne, że każdemu jest trudniej niż zwykle. Dr Abraham Maslow wykorzystał swój przełomowy model potrzeb do opisania etapów, które musimy przejść, aby osiągnąć wysoki poziom samorealizacji i kreatywności.

Chodzi o to, że nie jesteśmy w stanie osiągnąć wyższych potrzeb bez mocnego fundamentu. Podczas pandemii większość z nas przebywa tymczasowo na pierwszych dwóch poziomach piramidy: fizjologicznym i poczucia bezpieczeństwa. Silni psychicznie ludzie zdają sobie sprawę, że kiedy ich potrzeby fizjologiczne i bezpieczeństwa są zagrożone, nie wywierają presji na siebie, aby osiągać np. większe spełnienie.

6. Koncentrują się na faktach.

Według Marsha Linehan, psycholożki, twórczyni dialektycznej terapii behawioralnej (DBT), wszyscy mamy trzy stany umysłu: umysł emocjonalny, racjonalny i mądry. Umysł emocjonalny rządzi się emocjami; racjonalny umysłem, w którym przeważają fakty i logika; a mądry umysł jest mieszanką tych dwóch.

Bycie emocjonalnym jest naturalne w czasach kryzysu, ale możliwe jest świadome przejście do racjonalnego umysłu poprzez zestawienie faktów i logiki. Można sobie uzmysłowić np. to, że istnieje małe prawdopodobieństwo zarażenia się chorobą, jeżeli przestrzega się zasad: pozostania w domu i noszenia maseczki.

7. Medytują.

Medytacja poprawia zdrowie emocjonalne i samopoczucie – zmniejsza lęk, stres, poprawia koncentrację uwagi. Badania wykazały, że osoby, które medytują, są w stanie szybciej wrócić do stanu wyjściowego (stan spokoju) w porównaniu z osobami, które nie stosują żadnych wyciszających praktyk, po ekspozycji na stresujące bodźce.

8. Ograniczają wpływ toksycznych ludzi.

Silni psychicznie ludzie rozumieją toksycznych ludzi i ich zachowania, dlatego ograniczają czas spędzany z nimi. Plotkowanie, chroniczne kłamstwa, koncentrowanie się wyłącznie na swoich potrzebach  to negatywne zachowania, które odbijają się na samopoczuciu innych. Można tolerować pewną toksyczność u przyjaciół, rodziny i współpracowników, ale niezbędna jest eliminacja energii toksycznej na czas trwania pandemii.

Ważne jest, aby spędzać czas z bliskimi, którzy przejawiają zdrowe zachowania i poprawiają twoje samopoczucie, a nie pogarszają.

9. Koncentrują się na dbaniu o siebie.

Silni psychicznie ludzie konsekwentnie dbają o siebie i starają się być elastyczni dzięki nowym sposobom radzenia sobie z trudnościami. Obecnie wiele siłowni jest zamkniętych, ale można wybrać inne opcje ćwiczeń, zachowując dystans społeczny, takie jak bieganie, spacery, jazda na rowerze i jogę. Osoby silnie psychicznie priorytetowo traktują rzeczy, które pomogą im przetrwać pandemię, takie jak treningi online, kontaktowanie się z rodziną i przyjaciółmi przez Skype, wyciszanie, dobry sen.

10. Znają swoje potrzeby osobowościowe: introwertyk kontra ekstrawertyk.

Silni psychicznie ludzie znają się i wiedzą, jakiego wsparcia potrzebują. W dużej mierze zależy to od typu temperamentu. Introwertycy często czują się wyczerpani po intensywnych kontaktach towarzyskich i muszą naładować się energią w samotności. I odwrotnie, ekstrawertycy czerpią energię od innych ludzi i cieszą się wieloma spotkaniami towarzyskimi. Introwertycy zdają sobie sprawę, że mogą potrzebować wirtualnego połączenia za pomocą Zoom`a, Skype`a, ale mogą to robić w małych grupach i rzadziej niż ekstrawertycy. Obie osobowości mogą mieć różne potrzeby w zakresie dbania o dobre samopoczucie.

Źródło: www.psychologytoday.com