Zamknij

Optymiści żyją dłużej o co najmniej 7 lat. Jak zostać optymistą?

27.08.2021
Aktualizacja: 11.09.2021 21:04
Dlaczego warto być optymistą a nie pesymistą?
fot. Shuttestock

Czy można z pesymisty stać się optymistą? Można, a nawet warto. Udowodniono naukowo, że optymiści żyją dłużej o 7 lat. Jak zmienić myślenie z pesymistycznego na optymistyczne? Podpowiadamy.

Czy dla ciebie szklanka wody jest do połowy pełna, czy do połowy pusta? Dla optymisty szklanka jest do połowy pełna, dla pesymisty do połowy pusta. Optymista skupia się na pozytywach, pesymista na negatywach. To nastawienie do życia przekłada się na nasze zdrowie. Naukowcy udowodnili, że optymiści dłużej żyją i są szczęśliwsi: są ciekawi świata, więc prowadzą bardziej interesujące życie, mają więcej znajomych, przyjaciół, osiągają więcej sukcesów.

Dlaczego optymiści żyją dłużej?

Naukowcy udowodnili, że optymiści żyją dłużej niż pesymiści i ta różnica może wynieść nawet 7 lat! Dlaczego? Ludzie optymistycznie nastawieni do życia są po prostu zdrowsi, o wiele rzadziej chorują. W badaniu, w którym brało udział ponad 5 tys. osób, wykazano, że optymiści rzadziej chorują na serce, mają niższy poziom cukru i tłuszczów we krwi, rzadziej się stresują, frustrują, w związku z tym w ich organizmie rzadziej dochodzi do stanów zapalnych, mają lepszą odporność. Natomiast pesymiści o wiele częściej się denerwują, stresują, co prowadzi do pojawienia się stanów zapalnych w organizmie, a co za tym idzie rozwoju różnych chorób.

Czy pesymista może stać się optymistą?

Zdaniem specjalistów tak, bo optymizm to stan umysłu, a nie cecha charakteru. Martin Seligman, amerykański psycholog, uważa, że postawy optymistyczna lub pesymistyczna kształtują się w wyniku obserwacji otoczenia. Niebagatelne znaczenie ma postawa naszych rodziców, dziadków, nauczycieli czy rówieśników. Ważne są też wzorce kulturowe. W Polsce łatwiej jest być pesymistą (Polacy uwielbiają narzekać), a na przykład na Sri Lance optymistą (wynika to z buddystycznej filozofii, że wszystkie istoty chcą osiągnąć szczęście). Jednak to, jacy jesteśmy, kształtuje ostatecznie nasz umysł.

Jak zmienić sposób myślenia z pesymistycznego na optymistyczny?

Dr Bertil Marklund, lekarz, który bada związek pomiędzy stylem życia a jego długością, w swojej książce "Skandynawski sekret. 10 prostych rad, jak żyć szczęśliwie i zdrowo" (Marginesy, Warszawa 2017) podpowiada, jak zmienić sposób postrzegania świata. Poniżej 8 ważnych rad.

  1. Znajdź motywację do zmiany swojego nastawienia do świata. Pomyśl o tym w kontekście korzyści, jakie możesz osiągnąć. Pomyśl, że dzięki optymizmowi będziesz żył dłużej, będziesz się mniej denerwować, będziesz żyć zdrowiej, twoje życie będzie ciekawsze.
  2. Bądź czujny/ czujna, to znaczy kontroluj to co mówisz i o czym myślisz. Nie daj się wciągnąć w pułapkę narzekania. Jeśli widzisz, że zaczynasz mówić o cierpieniu w swoim życiu, przerwij to natychmiast. Zmień temat rozmowy.
  3. Znajdź pozytywne wzorce i myśl pozytywnie, ale we właściwy sposób. Co to znaczy? Mów pozytywne rzeczy i dostarczaj swojemu umysłowi pozytywne myśli, nie karm się negatywnymi wiadomościami. Korzystaj też z siły własnej sugestii. Optymista nie stara się negować tego, co negatywne. On dostrzega trudności i problemy, ale rzadko pozwala na to, by one go przytłoczyły. Raczej stara się dostrzegać, jakie ma możliwości, a nie trudności.
  4. Wyrażaj wdzięczność i radość. Spróbuj myśleć codziennie o przynajmniej trzech rzeczach, za które jesteś wdzięczny. Ciesz się wielkimi i drobnymi rzeczami. Właśnie w taki sposób objawia się "szczęście dnia codziennego".
  5. Otaczaj się pozytywnymi osobami. Przysłowie mówi, kto z kim przystaje, takim się staje. Unikajcie ludzi, którzy wysysają z was energię, raczej szukajcie towarzystwa osób, które promieniują energią. Ona i wam się udzieli.
  6. Często się śmiej i uśmiechaj. Śmiech wyzwala endorfiny – hormony szczęścia, a obniża stężenie hormonów stresu. To pozytywnie wpłynie na twój nastrój i samopoczucie. Będziesz się lepiej czuć. Jeśli nie potrafisz znaleźć powodów do radości, naśladuj pogodne osoby. Śmiech bywa zaraźliwy.
  7. Dbaj o aktywność fizyczną. Dzięki regularnemu wysiłkowi spada poziom hormonów stresu, a zwiększa się poziom dopaminy, czyli hormonu "dobrego samopoczucia". Ruch też wpływa pozytywnie na nasze zdrowie, pomaga nam zachować odpowiednią sylwetkę i zmniejsza ryzyko pojawienia się chorób przewlekłych, takich jak otyłość, cukrzyca typu 2.
  8. Bądź szczodry dla innych. To udowodnione naukowo: dzieląc się z innymi tym, co mamy, stajemy się szczęśliwsi. Dawanie daje więcej radości niż branie. Starajmy też cieszyć się sukcesami innych osób.