5 rzeczy, które pomogą przezwyciężyć niską samoocenę. Radzi znany terapeuta

29.05.2020
Aktualizacja: 02.06.2020 14:12
Niskie poczucie wartości: jak sobie z tym poradzić?
fot. Shutterstock

Jak zaakceptować siebie takiego, jakim się jest, bez względu na osiągnięcia i postępowanie? Dr Mariusz Wirga, znany lekarz psychiatra, psychoterapeuta i twórca Racjonalnej Terapii Zachowania pokazuje, jak zmienić myślenie o sobie. Skorzystaj z 5 porad specjalisty i pożegnaj się z krytycznym myśleniem o sobie, raz na zawsze.

  • Aby pokonać niską samoocenę, musisz rzucić wyzwanie tym negatywnym myślom i przeciwstawić się swojemu wewnętrznemu krytykowi.
  • Niska samoocena powoduje szereg problemów emocjonalnych i społecznych. Zdrowe poczucie wartości to życie zgodne z własnymi zasadami. 
  • Dr Mariusz Wirga, psychiatra i psychoterapeuta podpowiada, jak wzmocnić poczucie wartości. Proponuje 5 sposobów. 

Niska samoocena charakteryzuje się brakiem pewności siebie i złym samopoczuciem. Ludzie o niskiej samoocenie często czują się niekochani, nieszczęśliwi, niezrozumiani lub niekompetentni. Według naukowców Morrisa Rosenberga i Timothy J. Owensa, ludzie z niską samooceną mają skłonność do nadwrażliwości. Co więcej, ludzie o niskiej samoocenie są nadmiernie czujni  na oznaki odrzucenia.

Często osoby pozbawione poczucia własnej wartości widzą odrzucenie i dezaprobatę, nawet jeśli ich nie ma. Dobra wiadomość jest taka, że można całkowicie przezwyciężyć niskie poczucie własnej wartości!

Istnieją dwa kluczowe elementy do zwalczania negatywnego obrazu siebie. Po pierwsze, przestań słuchać swojego krytycznego głosu wewnętrznego. Drugim zadaniem jest rozpoczęcie zmiany przekonań.

1. Porzuć wewnętrznego krytyka
Jednym ze sposobów jest zapisanie wszystkich uwag krytyki wewnętrznej, na jednej stronie kartki papieru. Następnie po drugiej stronie kartki zapisz bardziej realistyczną i współczującą ocenę siebie. Na przykład, jeśli napiszesz samokrytykę: „Jestem głupi”, możesz przeformułować myśl na: „Mogę czasami się mylić, ale jestem mądry i kompetentny w wielu dziedzinach”.

2. To twoje potrzeby są na pierwszym miejscu
Stawiając potrzeby i uczucia innych osób ponad własne, łatwo można stać się ofiarą manipulacji, szantażu, zdrady. Często zgadzamy się na wiele więcej, niż chcemy naprawdę, żeby kogoś „nie urazić” lub z obawy przed odrzuceniem. To do nas należy decyzja, kogo potrzeby będą na pierwszym miejscu. Zdrowe przekonanie brzmi – moje potrzeby są równie ważne, jak potrzeby innych osób. Wspieranie innych osób jest cenne, jednak to ja jestem odpowiedzialny za to, by pamiętać także o swoich potrzebach. 

3. Akceptuj siebie niezależnie od tego, czy w tym momencie osiągasz wszystko, czego chcesz

Ćwicz bezwarunkową akceptację siebie. Akceptuj siebie takiego, jakim jesteś, bez względu na osiągnięcia i postępowanie. Musisz wiedzieć, że nikt nie jest idealny, każdy czasami popełnia błędy. Oceniaj swoje zachowania, a nie siebie jako osobę. Jeżeli nie wykonasz czegoś idealnie, spokojnie stwierdź, co możesz poprawić i skupić się na tym, by robić to najlepiej, jak umiesz. Nie trać czasu na unieszczęśliwianie siebie.

4. Wybierz te zdolności, które aktualnie chcesz rozwijać i dąż do takich osobistych celów, które aktualnie uważasz za ważne
Często chcemy być szybko dobrzy, w wielu dziedzinach naraz. Myślimy, że powinniśmy w pełni wykorzystać wszystkie zdolności tu i teraz. Jeśli nie osiągamy tak dużo, jak byśmy pragnęli, czujemy poczucie winy. Dr Mariusz Wirga przekonuje, że takie myślenie jest niszczące. „Przekonanie to jest niezdrowe, ponieważ nigdy nie możesz rozwinąć w pełni wszystkich swoich możliwości i talentów” – podkreśla w książce „ABC twoich emocji”.

5. Akceptuj siebie niezależnie od tego, z kim jesteś

Często poczucie wartości uzależniamy nie tylko od przeszłości, ale też od tego, czy ktoś nas kocha. Problemem jest to, że zazwyczaj sami tak naprawdę nie czują się dobrze sami ze sobą. Tylko dzięki zdrowym myślom –  bezwarunkowym akceptowaniu siebie i innych osób, możemy spojrzeć na to inaczej. „Nie myśl o ludziach jako o wspaniałych, wielkich czy wartościowych. Widź ich takich, jakimi naprawdę są – zwyczajnymi, omylnymi istotami ludzkimi, które czasami zachowują się w tzw. wspaniały, zacny, szlachetny sposób, a czasami w sposób niezdrowy”  - podkreśla dr Mariusz Wirga. Nowe przekonanie pozwala zaakceptować siebie niezależnie od tego, co inni o sobie myślą i co do nas czują.

Dr Mariusz Wirga pracuje z pacjentami on-line w Polsce. Na sesję z dr. Wirgą można umówić za pośrednictwem portalu do videoterapii on-line Avigon.pl  

Źródło: "ABC twoich emocji" Mariusz Wirga, www.psychalive.org