W silnym stresie najlepsze sposoby naszych babć

28.09.2020
Aktualizacja: 28.09.2020 13:57
W silnym stresie najlepsze sposoby naszych babć
fot. Shutterstock

Ziołolecznictwo to sposób leczenia stosowany przez nasze babcie. Dziś po zioła sięgamy zdecydowanie rzadziej, nawet wtedy, gdy boli nas brzuch, głowa lub odczuwamy inne skutki stresu. Fitoterapeutki zachęcają do zwrócenia się ku medycynie naturalnej. Ujawniają, które zioła powinny być na stałe w naszej diecie. Sprawdź, które zioła pomogą, gdy jesteś w silnym stresie. 

  • Negatywne emocje mają zabójcze działanie na narządy. Do sposobów radzenia sobie ze stresem warto włączyć zioła. Fitoterapeutki polecają tradycyjne zioła, takie jak: dziurawiec, szałwia, mniszek lekarski, kora jesionu, ale również mniej popularne: liście bobrka lekarskiego.
  • Wiele ziół ma działanie kompleksowe, co wpływa dobroczynnie na cały organizm, inne łagodzą konkretne dolegliwości.

Ziołolecznictwo może przynieść bardzo korzystne efekty terapeutyczne. Warto o tym pamiętać szczególnie w czasach pandemii, gdy częściej dotyka nas kryzys psychiczny. Stan psychiczny ściśle łączy się z ogólnym stanem zdrowia fizycznego, tymczasem strach, frustracja, niepokój osłabiają narządy wewnętrzne.

W narządach kumulują się różne emocje, które przy silnym stresie są niszczone, zablokowane, gorzej pracują. Poprzez stres i złe odżywianie w wątrobie gromadzi się żółć. Obecność żółci odgrywa ważną rolę w zdrowiu psychicznym człowieka.

Po jakie zioła sięgnąć w silnym stresie?

1. Mniszek lekarski

Mniszek lekarski jest rośliną jadalną, której wyciąg pobudza czynność wątroby. Badania wykazały, że ekstrakt z mniszka lekarskiego znacznie zmniejsza intensywność stresu oksydacyjnego i stanu zapalnego wątroby.  Inne badanie wykazało, że substancje zawarte w korzeniu mniszka lekarskiego  mają działanie przeciwnowotworowe.

 Mniszek lekarski dodatkowo dostarcza wielu witamin: A, C, E, K, kwas foliowy i niewielkie ilości innych witamin z grupy B. Jest bogatym źródłem beta-karotenu i związków polifenolowych, które mają silne właściwości przeciwutleniające.

Ziele mniszka lekarskiego można spożywać na surowo albo po ugotowaniu. Korzeń mniszka jest często suszony i spożywany jako herbata,  można go również spożywać w całej postaci.

Zobacz też: Mikstura z mniszka lekarskiego to "recepta" na odporność. Zobacz, jak to działa 

2. Bylica pospolita

Bylica pospolita to aromatyczna roślina o charakterystycznym zapachu, która rośnie głównie na terenach porośniętych chwastami. Preferuje gleby gliniaste, lekko zasadowe i bogate w azot. Bylica ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Wspomaga układ trawienny, pomaga na bóle brzucha i dobrze działa na wątrobę, dlatego jest stosowana w kuchni.

Bylica pospolita jest stosowana  jako lekarstwo na obniżoną odporność. Pomaga w przeziębieniu, obniża gorączkę, leczy trądzik i padaczkę. Działa także jako środek uspokajający i nasenny, ponieważ ma właściwości narkotyczne. 

Zalecane jest parzenie świeżych liści we wrzącej wodzie około 10 minut, a następnie picie herbaty z dodatkiem wywaru.

3. Kora jesionu

Kora jesionu to wyjątkowo ceniona roślina z ziołolecznictwie, występująca w całej Europie i Azji. W Polsce występuje  w wilgotnych i zacienionych lasach łęgowych, jak również w górach.

Wodne wyciągi z kory i liści jesionu to cenny środek łagodzący dolegliwości bólowe i łagodzące stan zapalny. Uważane są za skuteczne w reumatoidalnym zapaleniu stawów, podagrze, dnie moczanowej i artretyzmie. Preparaty na bazie jesionu uważa się również za skutecznie łagodzące obrzęki. 

Jak przygotować napar z kory jesionu? 1 łyżkę stołową kory zalać 2 szklankami wrzątku i gotować na wolnym ogniu przez około 5 minut. 

4. Szałwia

Stres niekorzystnie wpływa na skórę, może wywołać zaczerwienienie, alergie i choroby autoimmunologiczne, takie jak: łuszczyca, grzybicę. W liściach szałwii są substancje o dobroczynnym działaniu na skórę. Olejek eteryczny i flawonoidy pomagają leczyć wypryski, trądzik, łuszczycę, grzybicę. Dodatkowo związki mineralne mają silne właściwości odżywcze, a witaminy i fitohormony zwalczają stres oksydacyjny, opóźniają starzenie się skóry i powstawanie zmarszczek.

Herbata z szałwii jest prosta w przygotowaniu. Wystarczy zalać wrzątkiem jedną łyżkę suszonych liści, pozostawiając je na 15 minut do parzenia. Po tym czasie herbatę należy ostudzić i wypić.

5. Liście bobrka lekarskiego

Bobrek trójlistny jest ceniony za właściwości wzmacniające, uspokajające organizmu. Reguluje pracę układ nerwowego. Bobrek trójlistny wykorzystywany jest także pomocniczo w leczeniu: krzywicy, reumatyzmu, dermatoz, zaburzeń menstruacyjnych, żółtaczki, migren, nerwobólów, stanów zapalnych dróg moczowych.

Z bobrka trójlistnego przygotowuje się napar.  Robi się go z  1 łyżeczki liści, należy je zalać szklanką wrzącej wody, gotować na małym ogniu przez 5 minut, odstawić pod przykryciem na 10 minut i przecedzić.

6. Dziurawiec

Dziurawiec to dziko rosnąca roślina o żółtych kwiatach. Wiele badań dotyczących dziurawca podkreśla pozytywne działanie w leczeniu depresji. Uważa się, że dziurawiec powstrzymuje mózg przed zużyciem neuroprzekaźników, takich jak serotonina, dopamina, GABA i norepinefryna. W rezultacie neurotransmitery są efektywniej wykorzystywane w mózgu. Może to mieć korzystny wpływ na ogólnie dobre samopoczucie w mózgu, w rezultacie osoba może doświadczać mniej napadów lęku.

Producenci suplementów wytwarzają ziele dziurawca w różnych postaciach, w tym w kapsułkach, herbacie lub płynnym ekstrakcie. Samo przygotowanie naparu z dziurawca nie wymaga wiele czasu. Do tego celu można wykorzystać herbaty ziołowe w saszetkach.

Zażywając dziurawiec, należy unikać promieni słonecznych, gdyż może on wywołać reakcję fototoksyczną. Dziurawca powinny też unikać kobiety zażywające tabletki antykoncepcyjne, gdyż osłabia ich działanie.

Źródło: healthline.com; aromatika.com.pl; radioklinika.pl