Chcesz osiągnąć sukces w pracy? Zwróć uwagę na mowę ciała

21.09.2020
Aktualizacja: 21.09.2020 13:38
Mowa ciała: jak może pomóc w pracy?
fot. Shutterstock

Zastanawiasz się, co możesz zrobić, żeby wzmocnić swoją pozycję w pracy, przedstawić siebie, jako osobę kompetentną, godną zaufania, zasługującą na awans? Zacznij od pracy nad ciałem. Okazuje się, że komunikacja niewerbalna może nieść większy przekaz niż słowa. Podpowiadamy, jakich błędów lepiej nie popełniać.

Kondycja psychiczna, w jakiej się znajdujemy, ma wpływ na nasze ciało, i odwrotnie. Jak wykazały badania psychologiczne, zmiana postawy ciała wpływa również na nasze samopoczucie psychiczne. Dlatego, jeśli chcesz poczuć się pewniej siebie, weź pod uwagę  tych 5 wskazówek.

1. Poobserwuj siebie

Na samym początku, spróbuj przeanalizować swoje ruchu, sposób poruszania się, zachowania podczas rozmów z ludźmi. Być może się garbisz, czerwienisz, krzyżujesz ręce albo unikasz kontaktu wzrokowego. Warto uświadomić sobie, co robisz dobrze, a nad czym jeszcze warto popracować. Gdy już się zorientujesz, w jaki sposób twoje ciało reaguje na stres, nowe sytuacje, zacznij ćwiczyć „prawidłową postawę”.

Przeczytaj: 5 rzeczy, które pomogą przezwyciężyć niską samoocenę. Radzi znany terapeuta

2. Wypracuj własną postawę ciała i sposób oddychania

Wypracuj własną postawę ciała i sposób oddychania, które wyrażają śmiałość,  a tym samym dodają odrobinę pewności siebie. Zarówno postawa ciała, jak i oddech oddziałują na samopoczucie psychiczne. Osoby niepewne siebie, które chodzą zgarbione i smutne, powinny przyswoić sobie różne strategie zachowań i wypracować postawy oparte na wyznaczanych przez siebie wartościach, ponieważ da im to poczucie wewnętrznej pewności. Świadome podejście do postawy własnego ciała zapewni poczucie stabilności zarówno w sensie dosłownym, jak i w przenośni.

Spróbuj wyobrazić sobie lepszą wersję siebie. Przejdź kilka kroków po pokoju i określ, w jaki sposób czujesz fizycznie, gdy wyobrażasz sobie, że jesteś pewniejszy siebie. Jak trzymasz głowę? Jak mocno czujesz grunt pod nogami? W jaki sposób poruszasz rękami? Jak oddychasz? Być może na początku robisz to z pewną przesadą, mało naturalnie, ale z czasem wyczujesz, gdzie jest twoja granica. Najważniejsze, aby skorygować błędy, czyli nie garbić się, utrzymywać wyprostowaną postawę ciała, poruszać się lekko bez skrzyżowanych rąk, dbać o pogodny wyraz twarzy.

3. Chodź wyprostowany i patrz innym w oczy

Wiele niepewnych siebie osób ma tendencję do chowania głowy w ramiona, jakby chciały się w ten sposób chronić. Gdy czujemy się niepewnie, fizycznie odczuwamy nasz lęk w postaci mrowienia, pocenia się, przyspieszonego bicia  serca lub dygotania. Okazuje się, że już sama zmiana postawy na wyprostowaną i zmuszenie się do uśmiechu może polepszyć nastrój. Rozglądaj się więc przyjaźnie i przede wszystkim patrz na innych ludzi, a nie na siebie.

4. Uśmiechaj się

Pamiętaj o tym, że lekki uśmiech jest zawsze pożądany. Jeśli na przykład znajdziesz się w pomieszczeniu z obcymi ludźmi i poczujesz się niepewnie, przybierz optymalną dla siebie postawę ciała i uśmiechnij się. W ten sposób wyrazisz otwartość i przyjazne usposobienie, a ludzie nastawiają się do ciebie przychylnie. Z pewnością nie wzbudzisz sympatii, gdy dasz wyraz niepewności siebie, oszczędną i być może nieprzyjazną mimiką i odpychającą postawą ciała. W ten sposób sprawiasz na innych wrażenie osoby niemiłej i stosowanie do tego inni ludzie potraktują cię mniej życzliwie, niż gdybyś patrzył przyjaźnie.

5. Zwróć uwagę na ułożenie stóp

Okazuje się, że każda część ciała – nawet stopy – może wiele o nas powiedzieć. Zastanawiasz się w takim razie, jak trzymać stopy, gdy jesteś na spotkaniu z szefem, klientem lub inną ważną osobą. Według specjalistów od komunikacji dużo zależy od tego, czy dotyczy to kobiety, czy mężczyzny.

W przypadku kobiet zdecydowanie bardziej eleganckie jest trzymanie stóp w małej odległości od siebie, ale nie jest to reguła. Są też tacy, którzy twierdzą, że ważniejsza jest skuteczność w oddziaływaniu na innych. A ta jest większa u osób, które stoją mocno, na stopach rozstawionych do szerokości ramion.

Najbezpieczniejszą pozycją wydaje się założenie nogi na nogę. Wystarczy założyć nogę na nogę, aby zbudować wrażenie pewnej siebie osoby. Pamiętaj tylko o jednym, aby się nie wiercić w tej pozycji. To zwyczajnie rozprasza rozmówcę.

Źródło: Stefanie Stahl, „Jak myśleć o sobie dobrze? O sztuce akceptacji i życiu bez lęku”