Zmęczyły Cię święta? Sprawdź, jak wzmocnić odporność psychiczną!

Monika Piorun
27.12.2016 12:38
Zmęczyły Cię święta? Sprawdź, jak wzmocnić odporność psychiczną!
Fot. Zmęczyły Cię święta? Sprawdź, jak wzmocnić odporność psychiczną!

Boże Narodzenie może być bardzo stresujące. Najpierw trzeba przeżyć przedświąteczną gorączkę, zrobić zakupy, zaopatrzyć się w prezenty, posprzątać, pogotować - a na koniec przetrwać emocjonujące spotkania w rodzinnym gronie. Umiejętność zmierzenia się z "życzliwymi" uwagami cioć, babć, teściowych lub wujków wymaga sporej odporności psychicznej, którą na szczęście można trenować. Jak to robić?

Po świętach, na przełomie grudnia i stycznia, na kozetki psychoterapeutów trafia aż o 40 proc. więcej pacjentów niż w ciągu pozostałych miesięcy w roku kalendarzowym.

Wizyty u członków rodzin, z którymi na co dzień nie łączą nas najlepsze relacje oraz powszechny wyścig z czasem, by wyrobić się ze wszystkimi przedświątecznymi obowiązkami, mogą się odbić na naszym stanie psychicznym prowadząc do istnego "syndromu poświątecznego". Skąd się bierze ta przypadłość?

Syndrom poświątecznego spadku nastroju

Zwykle zaczyna się od tego, że zamiast "naładować akumulatory" i odpocząć podczas kilku wolnych dni - wpadamy w emocjonalny dołek i kotłują się w nas uczucia, z którymi nie każdy potrafi sobie samodzielnie poradzić. Niestety może się to odbić nie tylko na naszym nastroju, ale nawet na wynikach w pracy. Wpadanie w kompleksy i stany depresyjne - o co nietrudno po świętach - jest mocno uzależnione od naszej odporności psychicznej.

Według amerykańśkiego antropologa - doktora Aldo Civido z Uniwersytetu Columbia - cecha ta aż w 80 proc. odpowiada za to, czy uda się nam osiągnąć życiowy sukces i zrealizować upragnione cele, dlatego tak ważne jest, by ją w sobie rozwijać. Dzięki wykształceniu w sobie odpowiednich nawyków możemy skutecznie poradzić sobie nie tylko z chwilowym spadkiem nastroju, ale też znacznie szybciej zrealizować nasze marzenia i być po prostu szczęśliwym. 

W okresie świątecznym (podobnie jak w sezonie urlopowym) nasilają się przypadki zaburzeń emocjonalnych i depresji, dlatego bardzo łatwo wtedy zwątpić nam w siebie i niepotrzebnie obniżyć swoje szanse na sukces. 

Bez względu na to, jaki mamy zawód i czym się zajmujemy, ani sama inteligencja, ani wrodzony talent nie wystarczą nam do tego, by normalnie funkcjonować. Jeśli chcemy spełnić się w jakiejkolwiek dziedzinie, musimy wykształcić w sobie cechy, które pomogą nam zmierzyć się z wszelkimi przeciwnościami losu. Sprawdź, co może Ci pomóc przezwyciężyć poświąteczny spadek nastroju!  

Co robić, by wzmocnić odporność psychiczną?

businessman-598033_1280

fot. markusspiske, pixaby.com, CC0 Public Domain

1. Staraj się zrozumieć i nazwać własne emocje.

Im bardziej jesteś świadomy tego, w jaki sposób reagujesz na określone sytuacje, tym łatwiej będzie Ci zachować spokój w sytuacjach konfliktowych. Kilka niepotrzebnych zdań może trwale popsuć relacje, które budujesz przez lata z innymi ludźmi, dlatego nie warto rzucać słów na wiatr.

Jeśli często nie potrafisz poradzić sobie z napięciami, zacznij prowadzić dziennik. Regularne opisywanie własnych doświadczeń pomaga nabrać dystansu do nawet najbardziej skomplikowanych sytuacji, na które mogliśmy się narazić podczas świąt.

2. Określ cel, do którego dążysz.

Im szybciej uświadomisz sobie, na czym zależy Ci w życiu, tym łatwiej będziesz w stanie uporządkować emocje, które przeszkadzają Ci cieszyć się tym, co tak naprawdę jest dla Ciebie ważne. Żadna świąteczna gorączka nie będzie Cię w stanie zbyt mocno wyczerpać! Wyznaczenie jasno sprecyzowanych celów jest najlepszym sposobem na to, by poradzić sobie ze wszelkimi wyzwaniami, które czekają nas w ciągu kolejnego roku - aż do następnego Bożego Narodzenia...

3. Bądź bardziej pewny siebie!

Pewność siebie wzmacnia poczucie kontroli nad sytuacją. Bez wiary w to, że jesteśmy w stanie podołać wszelkim przeciwnościom losu, nie będziemy w stanie się ruszyć z miejsca i przybliżyć do upragnionego celu - zwłaszcza, jeśli "życzliwa" uwaga dotycząca Twojego życia prywatnego lub sytuacji zawodowej wytrąciła Cię z równowagi podczas wspólnego biesiadowania przy świątecznym stole.

4. Nie poświęcaj uwagi negatywnym myślom!

Skupianie się nad tym, co złe, negatywne i przykre nie działa motywująco. Im więcej energii przeznaczysz na to, by karmić się niepotrzebnymi emocjami, tym mniejsze masz szanse na to, by o nich zapomnieć. Pracuj nad tym, by jak najszybciej wyeliminować zbędne napięcia ze swojego otoczenia i myśl tylko o tym, czego chcesz w życiu!

5. Porażki nie istnieją - są tylko informacją zwrotną!

Jeśli ktoś wmawia Ci, że zawiodłeś ich w jakiejś sytuacji - będzie miał rację tylko wtedy, gdy mu uwierzysz i podświadomie postawisz się w roli ofiary. Niestety użalanie się nad sobą z pewnością Ci nie pomoże. Zacznij uczyć się na własnych błędach! Pamiętaj, że mylić się może każdy, ale tylko najlepsi potrafią przekuć porażkę w prawdziwy sukces i wykorzystać chwilowe niepowodzenie jako cenne doświadczenie na drodze do realizacji swoich celów.

6. Trenuj wdzięczność.

Im szybciej zrozumiesz, że jesteś kowalem własnego losu i tylko od Ciebie zależy, jak będzie wyglądało Twoje życie, tym łatwiej będzie Ci znieść wszelkie chwilowe spadki nastroju - nawet te związane z mijającymi świętami. Docieniaj drobne przyjemności i ciesz się z błahych spraw.

Łatwo zapomnieć, z jak wielkimi problemami na co dzień muszą się zmagać inni ludzie. Z perspektywy czasu wiele spraw wydaje się zupełnie nieistotnych, dlatego nie warto tracić czasu na skupianie się na nich.

7. Bądź otwarty na krytykę.

Nie walcz z opiniami innych ludzi - niektórych poglądów nie da się zmienić. Zacznij jednak wyciągać wnioski z tego, co usłyszysz. Każda, nawet najbardziej niepozorna uwaga, może być skuteczną lekcją pokory - a bez niej nie uda Ci się zbudować prawidłowych relacji międzyludzkich.

Doceń to, co chcą Ci powiedzieć najbliżsi, ale nie wdawaj się w zbędne dyskusje, jeśli nie widzisz w nich sensu. Lepiej skupić się na istotnych sprawach - zwłaszcza po świętach.

8. Naucz się odmawiać.

Spotkania przy świątecznych stołach mogły być wspaniałym treningiem asertywności. Trzeba tylko wiedzieć, jak odmawiać, by inni ludzie dosłownie "nie weszli nam na głowę". Niestety nie jest to łatwe, a chętnych do tego, byśmy komuś wyrządzili drobną przysługę nie brakuje. Nie zawsze mamy ochotę na pożyczkę pieniędzy czy pilnowanie cudzych dzieci, dlatego lepiej wykształcić w sobie umiejętność spokojnego i konstruktywnego odmawiania - bez tego nie uda się nam być szczęśliwym i osiągnąć sukcesu w dowolnej dziedzinie życia.

9. Bądź odpowiedzialny za siebie!

Najłatwiej winić innych za własne błędy. Jeśli źle się czujesz po świątecznych spotkaniach, zastanów się, czy to Ty nie masz problemu ze sobą? Może źródłem Twojego spadku nastroju jest zwykła zazrość? Może nie potrafisz sobie poradzić z tym, że komuś wiedzie się lepiej niż Tobie? Wielu Polaków nie jest w stanie pozytywnie reagować na to, że inni ludzie są w stanie osiągnąć więcej od nas. Chcesz odnieść podobny sukces? Zacznij od siebie! 

10. Nie dystansuj się - ćwicz empatię!

Rodzinne święta wprawiły Cię w taki stan, że obiecujesz sobie, że w przyszłym roku zamieniasz choinkę na egzotyczny wyjazd pod palmę? Nie zapominaj, że co nas nie zabije, to nas wzmocni. Lepiej łączyć niż dzielić i budować niż niszczyć, choć z pewnością nie jest to łatwe.

Tylko empatia i umiejętność wczucia się w sytuację innych ludzi jest w stanie pomóc nam zrozumieć prawdziwą przyczynę ich postępowania. Kto wie, może dokuczliwi krewni nie otrzymali od nas pomocy i nie potrafią o nią poprosić? Warto się zastanowić, czy poświąteczny spadek nastroju nie ma związku z naszymi własnymi wyrzutami sumienia i zamiast dystansować się od problemów nie lepiej dzielnie się z nimi zmierzyć.

Zagłosuj

Czy cierpisz na poświąteczny spadek nastroju?

Liczba głosów:

christmas-1862317_1920_PIXABY_GERALT

fot. geralt, pixaby.com, CC0 Public Domain

________

Redakcja zdrowie.radiozet.pl/π