Jak się skupić, pracując zdalnie? 8 przydatnych wskazówek

02.04.2020
Aktualizacja: 04.04.2020 12:12
Jak się skupić, pracując zdalnie? 8 przydatnych wskazówek
fot. Shutterstock

Wielu z nas podczas pandemii musi pracować z domu. To może być podwójnie trudne zadanie, gdy dookoła hałasują dzieci, albo sąsiad w tym czasie robi remont. Praca zdalna wymaga od nas nowego podejścia i organizacji. Jeśli masz problemy z koncentracją, poznaj kilka przydatnych wskazówek.

Praca zdalna w czasie koronawirusa: jak skoncentrować się na zadaniach?

1. Najpierw zastanów się, dlaczego trudno jest ci się skoncentrować.

W chwili zagrożenia zdrowia i życia możemy mieć spory problem, by jak dawniej, skupiać się na dokumentach, odpisywaniu na maile, wymyślaniu kreatywnych projektów. Uświadom sobie, że nadmierna czujność i rozproszenie są typowe dla takich momentów, jak obecnie, gdy nic do końca nie jest pewne.

2. Jakie wysyłasz sygnały do mózgu?

Pracując z domu, brakuje procedur działania, które pomagają wyzwolić zdolność koncentracji. Mózg wie, że przebywanie w domu, siedzenie na kanapie i otwieranie laptopa nie oznacza pracy, lecz coś lżejszego, np. relaks, oglądanie seriali, czytanie artykułów w sieci, granie, pisanie notatek.

Pracując w codziennym trybie samo wyjście z domu i wjechanie windą do biura jest sygnałem dla mózgu, że zaczynasz pracę. W ten sposób on sam przełącza się w tryb działania. Pamiętaj o tym, że brak rutynowych wskazówek dodatkowo utrudnia koncentrację i skupienie się na pracy.

3. Zastanów się, czy nie wymagasz od siebie od razu zbyt dużo. 60% wydajności może być teraz bardziej możliwe niż 100%.

Niektóre z twoich zasobów poznawczych i emocjonalnych są obecnie wykorzystywane do radzenia sobie z faktem, że wszyscy stoimy w obliczu pandemii. Masz 100% minus wszystkie zasoby poznawcze i emocjonalne, z których korzystasz, radząc sobie z koronawirusem. 

Osoby, które zawodowo pracują w trybie awaryjnym (lekarze, pracownicy medyczni, strażacy, policjanci itd.), będą działać na poziomie zbliżonym do 100%, ponieważ są do tego przygotowani i przeszkoleni. Natomiast jeśli jesteś osobą, która wykonuje pracę biurową, niezwiązaną z obecnym kryzysem, twój mózg działa w innym trybie. Nie możesz od niego wymagać takiej wydajności, jakby wszystko było w dawnym porządku. Chcesz robić wszystko w pracy i w domu na najwyższym poziomie? Musisz wiedzieć, że to najprawdopodobniej jest w tej sytuacji niemożliwe. 

4. Przechodź przez pracę stopniowo, zacznij od lżejszych zadań, np. administracyjnych.

Jeśli masz trudności z koncentracją, spróbuj najpierw prostych zadań, wykonuj je przez 30 do 60 minut. Następnie przejdź do trudniejszych, gdy już wprowadzisz swój umysł w tryb pracy. 

5. Nie próbuj przewidywać, czy w pracy będziesz mieć produktywną dzień.

Z rozpoczęciem pracy jest trochę, jak z bieganiem. Czasami trudno jest wyjść z domu i zacząć trenować, ale gdy już wyjdziesz, po kilku minutach, okazuje się, że czujesz się lepiej. Stan umysłu, w którym rozpoczynasz pracę, nie musi mieć wpływu na jej przebieg. Jeśli czuję się niespokojny lub zmęczony, pewnie zajmuje ci trochę więcej czasu, zanim się skoncentrujesz. Mimo to wciąż równie dobrze możesz wykonywać swoją pracę, nawet jeśli idzie ci to trochę wolniej. Po rozpoczęciu wykonywania obowiązków może minąć od 15 do 30 minut, gdy poczujesz, że płynie przechodzi przez listę spraw do załatwienia. 

6. Zorganizuj sobie czas na odpoczynku po pracy.

Koncentrowanie się na pracy pochłania bardzo dużo energii. Zapewnij sobie zdrowe sposoby relaksu. Jeśli masz dzieci w domu, być może będziesz odpoczywać w ich towarzystwie. Pamiętaj, że nawet dorosłego potrafi zrelaksować wspólne rysowanie, czytanie czy układanie toru. Możesz się zregenerować również, gdzieś w odosobnieniu. Jeżeli zależy ci na wzmacnianiu koncentracji, pomyśl o jodze, medytacji, technikach relaksacji. 

7. Nie oglądaj ani nie czytaj wiadomości przez wiele godzin każdego dnia.

Ponieważ koronawirus jest szybko zmieniającą się historią, zrozumiałe jest, że chcesz podążać za wszystkimi informacjami. Musisz jednak umieć powiedzieć "stop". Oglądaj, czytaj, ale mniej, np. maksymalnie godzinę  dziennie. Nadmierne śledzenie wiadomości o koronawirusie nie pomoże ci skoncentrować się na pracy.

8. Zignoruj komunikaty, że skoro spędzasz czas w domu, powinieneś być bardziej produktywny.

Jeśli chcesz wykonywać dobrze projekty, gdy jesteś w domu, nie ma sprawy. Jeśli chcesz przeczytać książki, które starałeś się przeczytać od dawna, zrób to. Jeśli chcesz odkurzyć szafkę na pościel, w porządku: rób, co ci pomaga. Nie wywieraj jednak na siebie niepotrzebnej presji, aby robić rzeczy wykraczające poza to, co musisz, jeśli nie jest to pomocne.

Źródło: Psychology Today