Zamknij

Jak być szczęśliwym? 5 szybkich sposobów na dziś

01.12.2021
Aktualizacja: 01.12.2021 13:56
Jak być szczęśliwym? 5 szybkich sposobów
fot. Shutterstock

Poczucie szczęścia to integralna część ludzkiej psychiki – twierdzą psychologowie. Emocje, które czujemy, wyewoluowały jednak w ten sposób, by pełnić ważne funkcje związane z przetrwaniem. To właśnie dlatego najłatwiej i najszybciej jest poczuć szczęście odwołując się do bardzo podstawowych instynktów.

  1. Sposób 1: Zjedz coś pysznego i zdrowego
  2. Sposób 2: Twórz i dziel się tym z innymi
  3. Sposób 3: Wyjdź na łono natury
  4. Sposób 4: Utrzymuj kontakt z rodziną
  5. Sposób 5: Znajdź czas na miłość

Gdy za oknem szaro i ponuro, każdy chciałby choć trochę lepiej się poczuć. Szczęście można oczywiście osiągać na różne sposoby, ale by stało się to szybko (co nie zawsze znaczy, niestety, że trwale), najlepiej odwołać się do podstawowych ludzkich instynktów, które zostały wykształcone w trakcie ewolucji (zgodnie z teorią Darwina). Także wtedy ludzie czuli emocje – okazuje się, że nasi przodkowie doświadczali szczęścia, gdy w ich życiu pojawiały się korzyści związane z przetrwaniem. To działa także dziś. Jak szybko poczuć się szczęśliwym? Oto 5 inspirowanych darwinizmem wskazówek dr. Glenna Gehera, psychologa ze State University of New York.

Sposób 1: Zjedz coś pysznego i zdrowego

To bardzo szybki sposób. Ewolucyjnie preferowaliśmy pokarmy o wysokiej zawartości tłuszczu, węglowodanów i soli – bo pomagały nam przetrwać okresy głodu, suszy i wzmacniały organizm. Jak na ironię, właśnie takie produkty są dziś uważane za niezdrowe (choć wciąż powszechnie uznawane za smaczne), a przemysł spożywczy wytwarza ich najwięcej.

Zjedzenie czegoś, co jest po prostu smaczne, nie jest więc w naszych czasach źródłem szczęścia, ale raczej poczucia winy. Jak z tego wybrnąć? Najlepiej wybrać naturalną żywność, która zawiera składniki cenione przez naszych przodków. A więc: winogrona, mandarynki, łosoś, słodkie ziemniaki. Każdy z pewnością znajdzie dla siebie coś pysznego i… zdrowego jednocześnie.

Sposób 2: Twórz i dziel się tym z innymi

Proces twórczy daje radość, podobnie jak dzielenie się jego efektami z innymi osobami – to także część naszej psychiki. Nasi przodkowie szanowali ludzi kreatywnych najpewniej dlatego, że ich pomysły zwiększały szansę na przetrwanie. Poza tym twórczość jest też przedsięwzięciem społecznym – dzielenie się nią z innymi jest kluczowym elementem szczęścia u istot społecznych takich jak ludzie.

Co można zrobić? Nawet coś małego: rysunek, historyjkę, wierszyk, dowcip. Każdy drobiazg, który będzie tylko twój. Niezwykle ważne jest też, by podzielić się tym z kimś, kto to doceni. Może następnym razem inni podzielą się swoją twórczością z tobą?

Sposób 3: Wyjdź na łono natury

Gdy na dworze jest zimno i ponuro, nie jest to łatwe, ale warto. To lepsze niż siedzenie w domu i nicnierobienie. Przez lwią część ewolucji ludzie nieustannie przebywali na zewnątrz, na świeżym powietrzu, wśród roślin i zwierząt. Jesteśmy więc zaprogramowani, by dobrze czuć się w otoczeniu przyrody.

Zobacz, co sprawdzi się w twoim przypadku: krótki bieg przed pracą, szybki spacer po parku w ciągu dnia biura, a może wędrówka do lasu po południu. Codziennie warto wygospodarować trochę czasu, by wyjść na zewnątrz i pokontaktować się z przyrodą. To znany przepis na szczęście.

Sposób 4: Utrzymuj kontakt z rodziną

Kontakty z krewnymi mają duże znaczenie dla ludzi. Z ewolucyjnego punktu widzenia, rodzina to osoby, które mają z nami najwięcej genetycznych podobieństw, a to powoduje, że mają wrodzony interes w tym, żebyśmy odnosili sukcesy. „Krew jest gęstsza od wody" – jak mówią Amerykanie, co oznacza, że więzi rodzinne są ważniejsze niż inne.

Właśnie dlatego pomyśl chociaż o członku rodziny, z którym dobrze się dogadujesz i wyślij mu SMS-a lub zadzwoń i pogadaj na luzie. Nie planuj niczego specjalnego, po prostu nawiąż kontakt.

Sposób 5: Znajdź czas na miłość

U ludzi miłość i szczęście idą w parze – właśnie dlatego większość z nas dąży do stworzenia dobrego związku opartego na miłości, bo to ona ułatwia osiągnięcie szczęścia. Pomyśl o kimś, kogo naprawdę kochasz. Nie musi to być romantyczny partner czy małżonek, może to być także rodzic czy przyjaciel. To niezwykle ważna emocja. Pielęgnuj ten związek, bo to jeden z filarów radości z życia.

Związki oparte na głębokich uczucia są niezbędne, gdy patrzy się na nie z ewolucyjnego punktu widzenia – zapewnia dr Geher. Są jak ogrody: uprawiane i pielęgnowane regularnie, pięknie rosną. Zaniedbane natomiast marnieją.

Nad poczuciem szczęścia można i warto pracować, choć nie codziennie osiąga się sukcesy. Dlatego trzeba zacząć już dziś.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Psychologytoday.com