Zamknij

Co to jest dysania? Na tę poranną przypadłość cierpi wielu z nas

Marta Wilczkowska
14.02.2021
Aktualizacja: 14.02.2021 17:09
Kobieta w łóżku
fot. Shutterstock

Choć przypadłość ta nie jest sklasyfikowana jako choroba, wiele osób skarży się na jej przeraźliwe skutki. 

Kiedy na dworze robi się coraz ciemniej i zimniej, poranne wstawanie z łóżka staje się wyjątkowo uciążliwym zadaniem. Ciepła pościel wydaje się wzywać nas i przyciągać z niezwykłą mocą, z którą czasem naprawdę trudno walczyć. Okazuje się jednak, że problemy ze wstawaniem mogą być związane z pewną nieprzyjemną przypadłością nazywaną dysanią. 

Co to jest dysania?

Dysania to termin, którym opisuje się przewlekłą niezdolność do porannego wstawania z łóżka lub wciąż powracające pragnienie, aby ponownie się położyć. Nie jest ona sklasyfikowana jako choroba i termin medyczny, jednak coraz więcej osób skarży się na nieprzyjemne skutki z nią związane.

Według portalu Psycho2go dysania inaczej nazywana również klinomanią może być związana z przypadłościami natury psychicznej. Osoby, które najczęściej skarżą się na tego typu problemy, często mają objawy depresji, zaburzeń lękowych czy zespołu przewlekłego zmęczenia.

Jak rozpoznać, czy nasze problemy ze wstawaniem mają związek z lenistwem, czy może jednak objawami depresji? Specjaliści w takich momentach zalecają przeprowadzić pewien eksperyment. Pomyśl o słowach, które kojarzą ci się z pobudką. Jeśli są to "męczący" lub "frustrujący", nie trzeba się martwić, jeśli jednak bliżej im do "niepokojący", "stresujący" czy "przytłaczający" warto zastanowić się nad wizytą u specjalisty. 

Jak poradzić sobie z dysanią?

Jest kilka sposobów na to, aby poradzić sobie z dysanią. Przede wszystkim warto nieco wcześniej chodzić spać, jeśli jednak to nie pomoże, można zastosować następujące "chwyty":

  • chodź spać i wstawaj zawsze o tej samej godzinie każdego dnia,
  • spraw, aby w sypialni była odpowiednia temperatura i aby nie przeszkadzały ci żadne światła, 
  • zafunduj sobie wygodny materac,
  • nie pij późnym wieczorem kawy i herbaty,
  • spisz przed snem wszystkie swoje zmartwienia, albo listę rzeczy, które musisz zrobić. 

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Zdrowie Radio Zet na Facebooku!