Zamknij

Depresja z powodu pandemii? 5 sposobów na utrzymanie zdrowia psychicznego

01.04.2020
Aktualizacja: 06.11.2020 00:27

To, jak poradzimy sobie z kryzysem wywołanym przez koronawirusa, w dużej mierze zależy od osobistych predyspozycji, doświadczeń, uwarunkowań, zasobów i wsparcia bliskich. Wybuch pandemii spowodował, że w jednym czasie mamy nagromadzone czynniki, które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie psychiczne. Ta sytuacja może doprowadzić nawet do depresji lub silnego lęku. Jak do tego nie dopuścić?

Czy koronawirus może doprowadzić do depresji?
fot. Shutterstock

Depresja: koronawirus niszczy też  zdrowie psychiczne

Jak pokazują nowe badania, gwałtownie wzrosła liczba osób, u których występują objawy depresji i stanów lękowych. Naukowcy odkryli, że 24 marca - dzień po tym, jak premier Boris Johnson ogłosił, że Brytyjczycy mają pozostać w domu – 38% Brytyjczyków zgłosiło silniej odczuwaną depresję, a 36% stwierdziło, że czuje większy niż zwykle niepokój. Eksperci stwierdzili, że przez resztę tygodnia (23-27 marca) wśród tych osób utrzymywał się podwyższony poziom depresji i lęku.

Badanie, w którym udział wzięło 2000 osób w dniach 23–27 marca, zostało zorganizowane w celu sprawdzenia, w jakim stopniu wybuch koronawirusa  wpływa na zdrowie psychiczne. Na podstawie danych stwierdzono wyższy poziom lęku i depresji m.in. wśród osób poniżej 35 roku życia, mieszkających w mieście, samotnie lub z dziećmi, z niskimi dochodami. Część z tych osób straciło źródło dochodu właśnie z powodu wybuchu epidemii.

Badania, ale też obserwacje i doświadczenie wielu organizacji, działających na rzecz zdrowia psychicznego informują, co powinniśmy robić, aby ta sytuacja nie wywołała tak silnego pogorszenia zdrowia psychicznego.  Oto kilka wskazówek dotyczących zarządzania relacjami, zwiększania odporności i ćwiczenia samoopieki w tych trudnych czasach.

loader

1. Pandemia uderza we wszystkie kraje, co oznacza globalne trudności. Wszyscy zmagamy się izolacją, strachem, lękiem, stresem, poczuciem straty i żalem. Musimy się psychicznie przygotować na to, że może to szybko nie minąć. Przez ten czas wszyscy będziemy mieć chwile intensywnych emocji związanych z COVID-19. Będą nam potrzebne trzy umiejętności psychologiczne, które musimy w tej chwili najbardziej wzmocnić, to cierpliwość, przebaczanie i współczucie, zarówno wobec innych, jak i wobec nas samych.

2. Dla tych, którzy pracują w domu, ważne jest, aby stworzyć granicę między czasem, przestrzenią pracy a czasem wolnym po to, abyśmy mogli spróbować naładować baterie i zregenerować siły. Kiedy brakuje nam fizycznej granicy między pracą a domem, musimy stworzyć granicę psychologiczną. Aby to zrobić, pod koniec dnia pracy zmień ubrania, włącz muzykę, oświetlenia, aby zmienić sposób myślenia. 

3. Nawet w ciemności jest światło. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, aby ćwiczyć wdzięczność i przypominać sobie, że nadal mamy szczęście. Na przykład jestem wdzięczna za dzielną służbę zdrowia i innych pracowników na pierwszej linii frontu tej "wojny". Jestem wdzięczna za posty w mediach społecznościowych na temat osób, które odzyskały zdrowie. Jestem wdzięczna naukowcom i lekarzom, którzy ścigają się, by odkryć skuteczne metody leczenia i szczepionki. Rozpocznij dziennik wdzięczności i zacznij każdego dnia od napisania 3 rzeczy, za które jesteś wdzięczna.

4. Mamy do czynienia z nadzwyczajnym stanem. Nie możemy zakładać, że wiemy, jak się czują członkowie naszej rodziny i współlokatorzy. Otwarta i uczciwa komunikacja jest kluczem do minimalizacji konfliktów i rozwiązania napięć. Organizuj takie spotkania domowe co najmniej raz w tygodniu i zadaj wszystkim następujące pytania: co ci odpowiada?, co należy poprawić?, co nie działa i wymaga ponownego rozważenia? Gdy wszyscy wyrażą swoje opinie, rozpocznij rozwiązywanie problemów i negocjacje.

5. Utknięcie w domu przez dłuższy czas jest wyzwaniem psychologicznym. W miarę możliwości musimy zachować normalność. Dotyczy to szczególnie dzieci. Dlatego staraj się trzymać swoich harmonogramów i procedur w jak największym stopniu. Jeśli nie możesz tego zrobić, postaraj się ulepszyć stare rutyny lub opracować nowe, które ty i członkowie twojego domu będą mogli przestrzegać na czas kryzysu. W czasach tak dużej niepewności, harmonogramy dają namiastkę stabilności i stworzą psychologiczną poduszkę bezpieczeństwa. 

Źródło: Independent, Psychology Today