Depresja z powodu pandemii? 5 sposobów na utrzymanie zdrowia psychicznego

01.04.2020
Aktualizacja: 04.04.2020 12:19
Czy koronawirus może doprowadzić do depresji?
fot. Shutterstock

To, jak poradzimy sobie z kryzysem wywołanym przez koronawirusa, w dużej mierze zależy od osobistych predyspozycji, doświadczeń, uwarunkowań, zasobów i wsparcia bliskich. Wybuch pandemii spowodował, że w jednym czasie mamy nagromadzone czynniki, które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie psychiczne. Ta sytuacja może doprowadzić nawet do depresji lub silnego lęku. Jak do tego nie dopuścić?

Depresja: koronawirus niszczy też  zdrowie psychiczne

Jak pokazują nowe badania, gwałtownie wzrosła liczba osób, u których występują objawy depresji i stanów lękowych. Naukowcy odkryli, że 24 marca - dzień po tym, jak premier Boris Johnson ogłosił, że Brytyjczycy mają pozostać w domu – 38% Brytyjczyków zgłosiło silniej odczuwaną depresję, a 36% stwierdziło, że czuje większy niż zwykle niepokój. Eksperci stwierdzili, że przez resztę tygodnia (23-27 marca) wśród tych osób utrzymywał się podwyższony poziom depresji i lęku.

Badanie, w którym udział wzięło 2000 osób w dniach 23–27 marca, zostało zorganizowane w celu sprawdzenia, w jakim stopniu wybuch koronawirusa  wpływa na zdrowie psychiczne. Na podstawie danych stwierdzono wyższy poziom lęku i depresji m.in. wśród osób poniżej 35 roku życia, mieszkających w mieście, samotnie lub z dziećmi, z niskimi dochodami. Część z tych osób straciło źródło dochodu właśnie z powodu wybuchu epidemii.

Badania, ale też obserwacje i doświadczenie wielu organizacji, działających na rzecz zdrowia psychicznego informują, co powinniśmy robić, aby ta sytuacja nie wywołała tak silnego pogorszenia zdrowia psychicznego.  Oto kilka wskazówek dotyczących zarządzania relacjami, zwiększania odporności i ćwiczenia samoopieki w tych trudnych czasach.

1. Pandemia uderza we wszystkie kraje, co oznacza globalne trudności. Wszyscy zmagamy się izolacją, strachem, lękiem, stresem, poczuciem straty i żalem. Musimy się psychicznie przygotować na to, że może to szybko nie minąć. Przez ten czas wszyscy będziemy mieć chwile intensywnych emocji związanych z COVID-19. Będą nam potrzebne trzy umiejętności psychologiczne, które musimy w tej chwili najbardziej wzmocnić, to cierpliwość, przebaczanie i współczucie, zarówno wobec innych, jak i wobec nas samych.

2. Dla tych, którzy pracują w domu, ważne jest, aby stworzyć granicę między czasem, przestrzenią pracy a czasem wolnym po to, abyśmy mogli spróbować naładować baterie i zregenerować siły. Kiedy brakuje nam fizycznej granicy między pracą a domem, musimy stworzyć granicę psychologiczną. Aby to zrobić, pod koniec dnia pracy zmień ubrania, włącz muzykę, oświetlenia, aby zmienić sposób myślenia. 

3. Nawet w ciemności jest światło. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, aby ćwiczyć wdzięczność i przypominać sobie, że nadal mamy szczęście. Na przykład jestem wdzięczna za dzielną służbę zdrowia i innych pracowników na pierwszej linii frontu tej "wojny". Jestem wdzięczna za posty w mediach społecznościowych na temat osób, które odzyskały zdrowie. Jestem wdzięczna naukowcom i lekarzom, którzy ścigają się, by odkryć skuteczne metody leczenia i szczepionki. Rozpocznij dziennik wdzięczności i zacznij każdego dnia od napisania 3 rzeczy, za które jesteś wdzięczna.

4. Mamy do czynienia z nadzwyczajnym stanem. Nie możemy zakładać, że wiemy, jak się czują członkowie naszej rodziny i współlokatorzy. Otwarta i uczciwa komunikacja jest kluczem do minimalizacji konfliktów i rozwiązania napięć. Organizuj takie spotkania domowe co najmniej raz w tygodniu i zadaj wszystkim następujące pytania: co ci odpowiada?, co należy poprawić?, co nie działa i wymaga ponownego rozważenia? Gdy wszyscy wyrażą swoje opinie, rozpocznij rozwiązywanie problemów i negocjacje.

5. Utknięcie w domu przez dłuższy czas jest wyzwaniem psychologicznym. W miarę możliwości musimy zachować normalność. Dotyczy to szczególnie dzieci. Dlatego staraj się trzymać swoich harmonogramów i procedur w jak największym stopniu. Jeśli nie możesz tego zrobić, postaraj się ulepszyć stare rutyny lub opracować nowe, które ty i członkowie twojego domu będą mogli przestrzegać na czas kryzysu. W czasach tak dużej niepewności, harmonogramy dają namiastkę stabilności i stworzą psychologiczną poduszkę bezpieczeństwa. 

Źródło: Independent, Psychology Today