Zamknij

Co zrobić, by tym razem udało się zrealizować postanowienia noworoczne?

31.12.2021
Aktualizacja: 31.12.2021 10:10
Postanowienia noworoczne - jakie cele sobie stawiać?
fot. Shutterstock

Większość z nas z okazji nowego roku stawia sobie noworoczne cele. Niestety niewielu z nas udaje się je zrealizować. Co zrobić, by tym razem się udało?

Nowy rok, nowa/ nowy ja – każdy z nas co najmniej raz robił takie postanowienia z okazji nadchodzącego nowego roku. Przez pierwszych kilka tygodni powtarzaliśmy sobie – "w tym roku na pewno się uda". Niestety statystki są przeciwko nam – tylko 8 procentom ludzi na całym świecie udaje się realizować postawione cele. Tak wynika z badań amerykańskiego Uniwersytetu w Scranton w Pensylwanii. Z ustaleń tamtejszych badaczy wynika, że jedna czwarta osób (czyli 25 proc), które podejmują postanowienia noworoczne poddaje się już w ciągu pierwszego tygodnia nowego roku. Kolejne 4 proc. rezygnuje z postanowień noworocznych w trakcie drugiego tygodnia, kolejne 7 proc. porzuca swoje postanowienia po upływie miesiąca. W sumie ponad połowa nie dotrwa w postanowieniu nawet do połowy roku.  

Jakie cele noworoczne najczęściej sobie stawiamy?

Co najczęściej znajduje się na naszej liście postanowień? Odchudzanie i aktywny tryb życia ("w tym roku na pewno zrzucę kilka kilogramów i będę codziennie ćwiczyć/ biegać"), rzucanie palenia papierosów oraz picia alkoholu, nauczenie się nowego języka lub biegłego mówienia w tym, który już znamy, awans i podwyżka, wyjazd na wymarzone wakacje... Lista postanowień noworocznych jest znacznie dłuższa, ale te wymienione powyżej deklarowane są najczęściej.

Dlaczego tak niewielu osobom udaje się zrealizować postanowienia noworoczne?

Dlaczego tak niewielu z nas udaje się zrealizować postanowienia noworoczne? Powodów jest kilka:

  1. Stawiamy sobie cele, które nie do końca zależą od nas (np. awans i podwyżka czy wymarzone wakacje w czasach pandemii i ograniczonych możliwości poruszania się po świecie).
  2. Stawiamy sobie też zbyt wygórowane cele, np. schudnę 10 kilogramów w trzy miesiące, co może jest realne, ale ciężkie do zrealizowania i po prostu niezdrowe.
  3. Mamy zbyt dużo postanowień i zwykle są one nierealistycznie postawione, np. codzienne bieganie i schudnięcie 10 kg do marca, ćwiczenia na siłowni i wyrzeźbienie ciała do czerwca, nauka języka na poziomie C1 do końca roku. Gdy jeden cel się nie powiedzie, zwykle tracimy entuzjazm. Porażka działa na nas demotywująco.

Co zrobić, by udało nam się zrealizować postanowienia noworoczne?

Czy to znaczy, że lepiej nie robić postanowień? Nie, tylko trzeba dobrze je określić i ułożyć plan. Jeśli dotąd nie ćwiczyliśmy zbyt intensywnie i musimy popracować nad kondycją, lepiej założyć, że będziemy codziennie przez 30 minut spacerować niż biegać. Być może z czasem, gdy nasza kondycja się poprawi, zamiast spacerować zaczniemy truchtać, a potem biegać. Ale celem jest 30 minut codziennie na świeżym powietrzu, reszta to tylko środek do realizacji tego celu.

Podobnie jest w przypadku nauki języka, zamiast zakładać, że do końca roku opanujemy język na poziome C1 lepiej założyć, że codziennie przez 10 minut będziemy się uczyć nowych słówek (jest wiele aplikacji umożliwiających naukę dowolnego języka). 10 minut to nie jest dużo i na pewno uda nam się wygospodarować ten czas w ciągu dnia (np. podczas jazdy autobusem do pracy czy szkoły). Z czasem można ten czas wydłużyć.

W przypadku postanowień noworocznych lepsza jest metoda małych kroczków. Warto też pamiętać, że postanowienia można również modyfikować.

Podsumowując:

  1. Zanim coś postanowisz, przemyśl sobie, co chcesz osiągnąć i czy to ma sens. Stawiaj sobie realne cele, zgodne z swoimi zdolnościami, umiejętnościami, talentami. Nierealnie postawione cele będą nas frustrować i demotywować.
  2. Często przypominaj sobie o swoich postanowieniach, sprawdzaj efekty i modyfikuj to, co od tego celu cię oddala. To pomoże ci utrzymać motywację i będzie cię zachęcało, do dalszego działania. Bądź otwarty/ otwarta na nowe rozwiązania, nie trzymaj się kurczowo rzeczy, które nie dają właściwego efektu. Nie jesteśmy więźniami naszych postanowień.
  3. Opowiedz komuś o swoich postanowieniach, a jeśli macie podobne cele, zaproś go do współpracy. Realizowanie celów wspólnie, zwiększa szansę powodzenia. To, że ktoś na ciebie czeka, by pójść z Tobą na siłownię, czy na spacer, działa motywująco. O wiele rzadziej w takiej sytuacji szukamy wymówek, by nie wstawać z kanapy. Doping innych ludzi dodaje nam energii. Widać to wyraźnie np. podczas maratonów.