Brzydko zapakowane prezenty cieszą bardziej. Dlaczego?

06.12.2019
Aktualizacja: 06.12.2019 12:40
Jak zapakować prezenty?
fot. Shutterstock

Wybierając świąteczne prezenty, długo zastanawiamy się, co sprawi radość drugiej osobie. Pod uwagę bierzemy zainteresowania, styl, cenę. Na końcu pozostaje opakowanie. Jedni przywiązują do tego szczególną uwagę. Inni po prostu wkładają rzecz do świątecznej torebki. Czy to ma znaczenie? Okazuje się, że tak. Badacze z Wydziału Marketingu University of Nevada postanowili zbadać prawdziwość założenia, że wolimy prezenty, które są starannie zapakowane.

Prezent: jak zapakować? 

Naukowcy zwracają uwagę na element, który często jest pomijany, a może mieć wpływ na to, czy obdarowywana osoba będzie zadowolona z podarunku – chodzi o to, jak zapakowany jest prezent. „Ładnie zapakowane prezenty mogą zwiększać oczekiwania dotyczące tego, co jest w środku, a przez to generować rozczarowania” – uważają naukowcy z University of Nevada (USA). Można więc zaryzykować stwierdzenie, że brzydziej zapakowane upominki są przyjemniejsze dla obdarowywanych.

Badacze poprosili uczestników o rozpakowanie prezentu, który został starannie bądź niechlujnie zapakowany. W środku zawsze znajdował się oficjalny kubek drużyny koszykarskiej Miami Heat lub Orlando Magic. Co ważne, do eksperymentu zaproszono wyłącznie fanów tej pierwszej drużyny, dlatego to zdecydowanie kubek z logo Miami był preferowanym prezentem.

Po rozpakowaniu upominku każdy z uczestników odpowiadał na pięć pytań, które miały określić, jak bardzo był z podarku zadowolony. Wyniki pokazały, że znacznie przychylniej obdarowani podchodzili do niechlujnie zapakowanych prezentów – niezależnie od tego, czy kubek reprezentował ich ulubioną drużynę koszykówki, czy też nie.

– Kiedy otrzymujemy prezent, opakowanie stanowi dla nas wskazówkę dotyczącą tego, co jest w środku. To ono kształtuje nasze oczekiwania – mówi Jessica Rixom, główna autorka badania. „Pięknie zapakowana rzecz pompuje te oczekiwania i takiemu prezentowi trudno jest im potem sprostać”.

Psychologia pakowania prezentów 

Aby sprawdzić, czy oczekiwania rzeczywiście wpływają na stosunek odbiorców do prezentu, naukowcy przeprowadzili kolejny eksperyment, w którym pokazywali uczestnikom zdjęcia starannie lub niechlujnie opakowanego upominku. Ochotnicy mieli określić swoje oczekiwania względem tego podarunku, a dopiero potem pokazano im, co było w środku – para dousznych słuchawek JVC. Następnie badani oceniali, czy prezent spełnił ich oczekiwania.

Okazało się, że oczekiwania były znacznie wyższe w przypadku pięknie zapakowanych prezentów. Jednocześnie stosunek do tych właśnie upominków już po otwarciu był dużo bardziej obojętny niż w przypadku upominków zapakowanych niedbale.

Zdaniem autorów pracy odkrycia te mogą być przydatne w sytuacji, kiedy ktoś, kto chce dać innej osobie prezent, zastanawia się, ile czasu zainwestować w pakowanie go albo rozważa skorzystanie z odpłatnej usługi pakowania dostępnej w sklepie. „Jeśli ktoś uważa, że piękne opakowanie sprawi, iż prezent wyda się jego przyjacielowi bardziej atrakcyjny, to mamy złą wiadomość – taka strategia może ostatecznie przynieść odwrotny efekt” – podsumowuje Rixom. „Z drugiej strony, w przypadku obdarowywania dalszych znajomych właśnie takie podejście może okazać się lepsze”.

Trudno jasno określić, co zostanie lepiej odebrane – staranne opakowanie czy brzydkie. Tym bardziej że są różne badania psychologów, które wykazują sprzeczne wnioski. Warto tu przywołać badanie z 1992 roku dr Daniel Howard, psycholog z Southern Methodist University w Dallas. Poproszono w nim 45 studentów o ocenę 4 produktów. Po zakończeniu badania wręczono studentom podarunki za udział w badaniu. Był to wełniany pokrowiec na siodełko rowerowe. Część pokrowców rozdano w foliowym woreczku producenta, część zaś zapakowano w ozdobny papier i przewiązano wstążeczkami.

Kiedy badani odpakowali swoje prezenty, poproszono ich o wypełnienie krótkiej ankiety i ocenę tego, w jakim stopniu otrzymany prezent był potrzebny, trafiony i dobry. Po podsumowaniu wyników okazało się, że ci, którzy otrzymali pokrowiec w ozdobnym opakowaniu, ocenili go lepiej niż ci, którzy dostali go bez ładnego opakowania.

Jedno jest pewne – o radości z prezentu decyduje wiele czynników. Do najważniejszych należy intencja, starania i jakość. Czasami warto pozbyć się też oczekiwań, wtedy nic nas nie może zaskoczyć. 

Przeczytaj: Mają wszystko, ale proszą o więcej: syndrom bogatego dziecka 

Źródło: PAP/„Journal of Consumer Psychology”, emocjje.net