Biuro podróży ITAKA skrytykowane za nową kampanię. "Mąż na kanapie, żona sprząta"

26.06.2020
Aktualizacja: 26.06.2020 13:29
Biuro Podróży Itaka szokuje kampanią
fot. Screen/Facebook

Biuro podróży ITAKA wypuściło do sieci cykl spotów reklamujących lato 2020. Zaczepny hasztag #Potrzebujęwakacji i ukazanie rodziny podczas pandemii. Uwagę odbiorców zwróciła przede wszystkim rola kobiety i mężczyzny w polskim domu. To cios przede wszystkim dla żon i mam. ITAKA przeprasza i zachęca, aby spojrzeć na to "z przymrużeniem oka”. Zobaczcie to sami.

Przyznajmy szczerze – ta reklama nie należy do najbardziej udanych. Wywołała niezgodę i ostrą krytykę wśród internautów. Obraz rozwalonego na kanapie mężczyzny i sprzątającej po całej rodzinie kobiety – kuje w oczy. Szczególnie we współczesnych czasach, gdy równe traktowanie i partnerskie podejście do rodzicielstwa stanowi podstawę szacunku wobec człowieka. 

W sprawie wypowiedział się Tomek Michniewicz, znany podróżnik i dziennikarz Radia Zet. Na swoim profilu facebookowym napisał: „Hej, Itaka, czy naprawdę tak postrzegacie damsko-męskie role w domu? Trudno mi sobie wyobrazić taką rodzinę w XXI wieku. To już nie lata '50... Nie wiem, kto gorzej wypada w tym spocie: mężczyzna leń i ignorant czy sprzątająca (ale oczywiście atrakcyjna i umalowana) kobieta usługująca rodzinie. Czy na pewno taki stereotypowy model partnerstwa chcecie promować?”.

Wpis dziennikarza wywołał spore zainteresowanie i głębszą dyskusję. Oto, co pisali internauci. 

Rodzina ze zdjęcia nie potrzebuje wakacji, tylko terapii.
Niestety mimo XXI wieku, w wielu przypadkach to wciąż rzeczywistość.
Mąż elegancik pracuje, a żona gotuje z telefonem przy uchu (w domyśle, że plotkuje z koleżanką, bo przecież co innego może robić). Jeśli to miało być śmieszne, to ja tylko czułam zażenowanie.
Świetnie, że piszesz o tym Tomek, takie stereotypy przekazywane w mediach są po prostu szkodliwe.

Do sprawy odniosła się sama ITAKA, która w odpowiedzi napisała: „Spójrzmy na to z przymrużeniem oka. Nie chodziło nam o powielanie dawnych stereotypów (te czasy chyba już minęły, prawda?), ale o humorystyczne podejście do tematu kwarantanny. W kolejnych dniach będziemy publikować następne odcinki z tej serii – ciekawi jesteśmy, który ze spotów będzie Twoim ulubionym”. Odpowiedź biura podróży nie załagodziła krytyki internautów.

Co wy sądzicie o nowej kampanii ITAKI?