Zamknij

6 prostych nawyków, które pozwolą Ci osiągnąć zdrowie i szczęście

Alicja Bartosiak
13.08.2021
Aktualizacja: 13.08.2021 15:37
6 zdrowych nawyków
fot. Shutterstock

Aby zmienić swoje życie na lepsze, nie musisz podejmować radykalnych działań. Na początku wystarczą drobne, codzienne rytuały, które pomogą Ci zadbać o duszę i ciało. Zobacz, od czego zacząć!

Zdrowe, szczęśliwe życie to suma wielu drobnych zachowań. Oczywiście nie na wszystkie wydarzenia w życiu mamy wpływ, ale istnieją sprawdzone sposoby, dzięki którym przetrwamy nawet najgorsze momenty. Aby dojść do prawdziwego szczęścia, warto zacząć od zmiany elementów codzienności. Jak to zrobić?

Sposoby, które sprawią, że poczujesz się lepiej:

Jedz powoli

Posiłek powinien być takim momentem w ciągu dnia, w którym się nie śpieszymy. Potraktujmy to jak przerwę między obowiązkami. Jedzenie w pośpiechu sprawia, że możemy przegapić moment, w którym jesteśmy najedzeni (po prostu żołądek nie zdąży wysłać takiego sygnału do mózgu), co prędzej czy później może prowadzić do otyłości. Posiłek zjedzony w pośpiechu kończy się często bólem brzucha i wzdęciami. Dobrym pomysłem jest spożywanie posiłków wyłącznie przy stole. Jedzenie przy komputerze (jeszcze gorzej – w trakcie pracy) to zły nawyk.

Zadzwoń do przyjaciół

Codzienne obowiązki nie sprzyjają pielęgnowaniu więzi z ludźmi, którzy są dla nas ważni. Na co dzień nie mamy czasu, a później okazuje się, że trudno odbudować taką relację. Nie zaniedbujmy kontaktu z ludźmi, przy których zawsze czuliśmy się dobrze, spróbujmy co jakiś czas dowiedzieć się, co u nich słychać. Człowiek jest istotą stadną, a  świadomość, że mamy wsparcie przyjaciół redukuje stres dnia codziennego.

Myśl o sobie – na początku wystarczy 15 minut dziennie

Wydaje się, że kwadrans dziennie to dosyć mało, aby w pełni się zregenerować. Chodzi tu jednak o coś zupełnie innego niż fizyczny odpoczynek. Po prostu przerwijmy wykonywanie codziennych czynności i spędźmy chwilę w samotności – w swoim własnym towarzystwie. Przez cały dzień jesteśmy narażeni na wiele bodźców, przez które tak naprawdę trudno nam usłyszeć własne myśli. Prowadzi to do chronicznego, psychicznego zmęczenia, a po pewnym czasie odbiera umiejętność odpoczywania.

Pogódź się z tym, że nie możesz mieć kontroli nad wszystkim

Nie da się być idealnym w każdej sferze życia. Ciągłe udowadnianie sobie i innym, że damy radę na każdym polu jest wyczerpujące. Odpoczynek staje się w dzisiejszych czasach coraz trudniejszy i trzeba się go nauczyć. Możemy zacząć małymi krokami. Dobrym sposobem jest wyznaczenie sobie określonego czasu na daną czynność, np. sprzątamy mieszkanie przez pół godziny dziennie, a po tym czasie kończymy (bez względu na to, czy zrobiliśmy wszystko, co chcieliśmy).

Włącz do diety produkty, które pomagają zachować równowagę psychiczną

Większość składników, które mają ogromny wpływ na funkcjonowanie mózgu, znajduje się w produktach, które codziennie spożywamy. Szczególnie wartościowe dla naszego zdrowia psychicznego są brokuły, pomarańcze, jarmuż, orzechy i sałata (zawierają dużą ilość magnezu i zmniejszają uczucie niepokoju). Starajmy się także ograniczać alkohol i kawę, które wypłukują cenne minerały z organizmu. Warto pamiętać o probiotykach, które chronią organizm przed infekcjami. Znajdziemy je w jogurtach, kiszonkach, roślinach strączkowych czy bananach.

Uśmiechaj się do nieznajomych

Szczery uśmiech sprawia, że w naszym ciele działa serotonina, która powoduje szczęście i rozluźnienie. Uśmiechając się, uruchamiamy w organizmie proces uwalniania neuropeptydów, które redukują napięcie, a także obniżają tętno i ciśnienie krwi. Uśmiech jest zaraźliwy, warto więc zaprosić do tej zabawy innych ludzi.