Czy z telewizji znikną reklamy leków?

Monika Piorun
20.12.2016 14:53
Czy z telewizji znikną reklamy leków?
fot. Czy z telewizji znikną reklamy leków?

Ministerstwo Zdrowia od kilku miesięcy pracuje nad ograniczeniami dotyczącymi promocji farmaceutyków w mediach. Naczelna Rada Lekarska proponuje wprowadzenie zakazu reklamowania leków bez recepty, suplementów diety oraz wyrobów medycznych w telewizji, radiu, prasie i internecie. Kontrowersyjne plany mogą doprowadzić do sporych zmian w wielu branżach.

Koniec z poradami pani Goździkowej na temat tabletek na ból głowy? Urzędnicy chcą wprowadzić sporo nowych przepisów, które miałyby zmienić zasady dotyczące produktów leczniczych reklamowanych w środkach masowego przekazu.

Zobacz także

Pomysły władz mogą poważnie ograniczyć wpływy do budżetu państwa, ponieważ wartość polskiego rynku farmaceutycznego w 2015 roku przekroczyła 30 miliardów złotych. Na same reklamy leków w mediach ich producenci wydali w naszym kraju ponad 4 miliardy złotych, co plasuje nas w europejskiej czołówce państw, w których najczęściej reklamuje się farmaceutyki.

Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że Polacy należą do jednych z największych lekomanów na świecie, a do apteki (która jest na każdym rogu) jest trafić zdecydowanie łatwiej niż umówić się na wizytę u lekarza. Absurdalne kolejki w polskiej służbie zdrowia przyczyniają się do tego, że łatwiej nam sięgać po powszechnie dostępne preparaty niż miesiącami czekać na to, co poradzi nam doświadczony medyk. Resort zdrowia chce to zmienić.

Polacy są lekomanami przez nachalne reklamy farmaceutyków?

reklamy

fot. Alex Guerrero, flickr.com, CC BY 2.0

Zobacz także

Według Ministerstwa Zdrowia winę za to, że Polacy faszerują się tabletkami dostępnymi bez recepty zamiast leczyć się u specjalistów, ponoszą... reklamy emitowane w mediach (a nie stan polskiego systemu opieki zdrowotnej).

Od czterech miesięcy specjalny zespół ds. uregulowania reklam leków i suplementów pracuje nad zaproponowanym przez Naczelną Radę Lekarską projektem zakazu reklamowania leków i wyrobów medycznych w mediach (telewizji, radiu, internecie i prasie).

W skład ministerialnego zespołu oprócz urzędników z resortu zdrowia weszli m.in. przedstawiciele GIS, GIF oraz Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych. W porozumieniu z producentami leków oraz specjalistami z branży marketingowej od września do końca 2016 roku fachowcy pracowali nad wprowadzeniem nowych zasad komunikacji dotyczącej reklam środków medycznych. Co jakich wniosków doszli eksperci?

Koniec z farmaceutycznymi absurdami?

Zobacz także

Zmiany miałyby doprowadzić do zakazu wykorzystywania wizerunku lekarzy lub farmaceutów (rzeczywistych lub fikcyjnych), sugerowania potencjalnych właściwości leczniczych suplementów diety a także wyeliminowania reklam skierowanych bezpośrednio do dzieci.

W spotach reklamowych nie mogliby też występować naukowcy, a w przypadku treści dotyczących leków obowiązywałby komunikat informujący o działaniu substancji wchodzących w ich skład. Doprecyzowania wymagałaby też definicja suplementów diety, które teraz często są mylone z lekami, choć nimi nie są.

Sprawdzaniem, czy producenci farmaceutyków nie wprowadzają pacjentów w błąd, zająłby się Główny Inspektor Sanitarny.

Krach finansowy przez zakaz reklam leków?

pill

fot. Bill Brooks, flickr.com, CC BY 2.0

Za zmianami nie zgadza się Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Podczas poniedziałkowej konferencji, na której dyskutowano na temat projektów proponowanych przez Ministerstwo Zdrowia dr Bohdan Wyżynkiewicz z IBmGR alarmował, że:

Propozycje wprowadzenia całkowitego zakazu reklamy leków wydawanych bez recepty

oraz suplementów diety są skrajnie sprzeczne z gwarantowaną przez polską Konstytucję

 zasadą swobody działalności gospodarczej oraz są niezgodne

z obowiązującym prawem unijnym.

Według niego zmiany dotyczące reklam leków mogą w istotny sposób wpłynąć na budżet państwa, poważnie ograniczyć ilość przychodów, a także doprowadzić do kryzysu w branżach związanych z szeroko pojętym marketingiem.

Zobacz także

Najwięcej problemów z tego powodu mogą mieć jednak media publiczne, których finanse w znacznym stopniu opierają się na przychodach z promocji takich specyfików oraz sami pacjenci narażeni na to, że przez kontrowersyjne decyzje władz wzrosną ceny leków.

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową przychyla się jednak do niektórych pomysłów proponowanych przez resort zdrowia - np. dodawanymi do reklam komunikatami informującymi, czy dany preparat jest suplementem diety czy lekiem i jakie ma działanie. Eksperci z IBnGP pozytywnie oceniają zakaz wykorzystywania wizerunku lekarza lub farmaceuty oraz wprowadzenie ograniczeń czasowych dotyczących reklam farmaceutyków w jednym bloku reklamowym.

Zagłosuj

Czy popierasz projekt ograniczenia reklam leków w mediach?

Liczba głosów:

________

Redakcja zdrowie.radiozet.pl/π