Zamknij

Skąd Polacy czerpią wiedzę na temat zdrowia? Ważne badanie

17.05.2022 10:02
Skąd Polacy czerpią wiedzę na temat zdrowia? Ważne badanie
fot. EastNews

Skuteczna profilaktyka zdrowotna opiera się przede wszystkim na wysokiej świadomości w społeczeństwie. Specjaliści alarmują: więcej niż połowa Polaków nie kojarzy żadnej kampanii dotyczącej tematyki zdrowotnej

Pandemia koronawirusa spowodowała, że coraz bardziej interesujemy się swoim zdrowiem. Tylko wiedza na temat potencjalnych zagrożeń może skłonić nas do wykonywania regularnych badań i codziennego dbania o siebie. Choć zainteresowanie tematyką zdrowia powoli staje się coraz bardziej popularne, jako całe społeczeństwo nadal mamy spore braki wiedzy. 

Badanie przeprowadzone przez SW Research wraz LoveBrands Medical wykazało, że  świadomość Polaków na temat kampanii dedykowanych zdrowiu jest wciąż niska. Mniej niż połowa (42 proc.) deklaruje, że kojarzy jakąkolwiek kampanię na temat zdrowia, widoczną w przestrzeni medialnej w ostatnim czasie. Jakie tematy są nam najbliższe?

#Szczepimysię z największym zasięgiem

Wśród najlepiej rozpoznawalnych przez respondentów tematów kampanii są otyłość (45 proc.) i cukrzyca (40 proc.). Inne tematy, jakie kojarzyli uczestnicy badania to choroby płuc i choroby reumatyczne. Największy zasięg w ostatnim czasie miała akcja #Szczepimysię, dotycząca szczepionek przeciw COVID-19. Słyszało o niej  aż 85 proc. respondentów. Inne kampanie, które były bliskie respondentom, to „Rak. To się leczy” (48 proc.), a na trzecim „Razem ścigamy się z cukrzycą” (28 proc.).

Uczestnicy badania wskazują, że treści dotyczące zdrowia najczęściej docierają do nich za pośrednictwem telewizji i internetu. Ważnym źródłem wiedzy są też przychodnie i placówki medyczne, gdzie dostępne są darmowe ulotki informacyjne czy plakaty.

Co dają nam kampanie społeczne dotyczące zdrowia?

Badania potwierdzają, że kampanie społeczne są istotnym elementem budowania świadomości wśród pacjentów. Większość (aż 72 proc.) ankietowanych uważa, że kampanie zdrowotne powodują wzrost świadomości i wrażliwości na tematy związane ze zdrowiem w społeczeństwie. 68 proc. jest przekonana, że takie kampanie mogą zmienić sposób myślenia o niektórych problemach zdrowotnych. Większość badanych podkreśla, że kampanie mogą przełożyć się na zmianę nawyków w społeczeństwie i konkretne działania (profilaktyka, badania, szczepienia).

Warto podkreślić, że 51 proc. badanych zadeklarowała, że dzięki kampanii zmieniło swój sposób myślenia lub utwierdził się w przekonaniu, że działania prozdrowotne są potrzebne. Częściej deklarują to ankietowaniu w wieku 35+ niż młodsi.

Co decyduje o efektywności kampanii zdrowotnych?

Według respondentów najważniejszy jest jasny i zrozumiały przekaz (57 proc.). Kolejnym czynnikiem jest zaangażowanie autorytetu lekarzy oraz występowanie komunikatów w najczęściej wykorzystywanym medium, czyli telewizji. Nie można też deprecjonować roli nowych mediów, które docierają do najmłodszej grupy.

– Nie jest zaskoczeniem, że prosty i zrozumiały przekaz jest istotny dla odbiorców i decyduje o efektywności kampanii, zwłaszcza w temacie zdrowia.  Żeby kształtować zdrowe społeczeństwo, trzeba mówić o zdrowiu z praktycznego punktu widzenia już na początku edukacji, bo to prewencja chroni nas przed zachorowaniem. Naturalną konsekwencją rozwoju Internetu jest to, że Facebook jest wskazywany jako najlepsze miejsce, gdzie powinny pojawiać się kampanie zdrowotne – mówi Mateusz Konwerski, Communications Consultant w LoveBrands Medical.

– Niezwykle ciekawym zjawiskiem stały się zamknięte, wyspecjalizowane grupy chorych, które wspierają się wzajemnie, radzą sobie, polecają ośrodki zdrowia. Wsparcie przez podmioty lecznicze czy farmaceutyczne w formie edukacji tych grup stało się codziennością. Wchodząc na grupę chorujących na cukrzycę, możemy oczekiwać, że dostaniemy poradę dietetyka czy diabetologa. Coraz bardziej popularne są transmisje online, w których uczestniczą pacjenci. – dodaje

Polacy potrzebują kampanii społecznych. Aż 80 procent badanych mówi wprost, że są one potrzebne, by kształtować zdrowe nawyki. Respondenci wskazują na dwie najważniejsze potrzeby, takie jak edukacja społeczeństwa i konieczność przekonania społeczeństwa do profilaktyki (60 proc.). Badani wskazali też  trzy obszary, w których najbardziej brakuje kampanii:

Źródło: Badanie „Czy świadomościowe kampanie zdrowotne pozostają w naszych głowach?” zrealizowane przez agencję SW Research w dniach 1-12.02.22 techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej próbie n=1026 dorosłych Polaków