Pomyłka producenta leków wywołała u dzieci zespół wilkołaka

29.08.2019 11:05
Nadmierne owłosienie
fot. Shutterstock

U hiszpańskich dzieci spożywających syrop na dolegliwości przewodu pokarmowego rozwijało się nadmierne owłosienie. Śledztwo wykazało, że winny jest producent leku. W syropach zamiast omeprazolu znalazł się minoksydyl — substancja pobudzająca porost włosów. Dotąd ujawniono kilkanaście przypadków dzieci z tzw. syndromem wilkołaka, który rozwinął się w wyniku stosowania wadliwego leku.

Pomyłka producenta leków spowodowała u dzieci rozwój tzw. zespołu wilkołaka. Ministerstwo zdrowia Hiszpanii wykryło pomyłkę, gdy były zgłaszane kolejne przypadki hipertrichozy. 

Pierwszy przypadek hipertrichozy (zespołu wilkołaka) odnotowano już w kwietniu, wtedy sprawą zajęła się Hiszpańska Agencja Leków i Produktów Zdrowotnych. Po kilkumiesięcznym śledztwie ustalono, że w leku dla dzieci na dolegliwości przewodu pokarmowego, zamiast omeprazolu znalazł się minoksydyl. U dzieci, które spożywały syrop zawierający niewłaściwy składnik, rozwijała się hipertrichoza. 

Dotąd ujawniono 16 przypadków hipertrichozy w Kantabrii, Andaluzji i Walencji, ale możliwe, że poszkodowanych osób jest więcej — jeszcze we wtorek zarejestrowano następny przypadek w Granadzie.

W lipcu wycofano z obrotu wadliwe leki, a fabryka firmy Farma-Química Sur została zamknięta na nieokreślony czas ze względu na poważne zaniedbanie zasad kontroli. Media informują, że lek został wytworzony w Indiach i trafił do 30 aptek w kraju.

Wadliwy składnik robił z dzieci „wilkołaki”

Minoksydyl, czyli substancja, która znajdowała się w syropach, stymuluje porost włosów. Jest pochodną pirymidyny o silnym działaniu hipotensyjnym. Substancja ta pobudza porost włosów poprzez zwiększenie przepływu krwi przez łożysko naczyniowe skóry.

U dzieci, które spożywały syrop z błędnej partii, po kilku tygodniach zaczynały rosnąć włosy m.in. na ramionach, twarzy, plecach.

Na szczęście zmiany wywołane zażywaniem leku nie są trwałe i ustępują po jego odstawieniu, ale zdaniem ekspertów powrót dzieci do normalnego stanu może potrwać nawet kilka miesięcy.

Warto wiedzieć

Czym jest ,,Zespół wilkołaka''?

Zespół wilkołaka, czyli hipertrichoza, to nadmierne owłosienie ciała, które dotyka nawet takich miejsc, jak twarz, dekolt i plecy u kobiet. Bujne owłosienie może występować wyłącznie na jednej części ciała lub na całej jego powierzchni.

Źródło: pap.pl