Słuchaj
Michał Korościel, Damian Michałowski
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Kamil Nosel, Marcin Łukasik
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Piwo będzie reklamowane tylko po 23! Przyjęto projekt Ministerstwa Zdrowia

13.03.2018 11:19

Już od 1 stycznia 2019 roku mają zacząć obowiązywać ograniczenia dotyczące reklam piwa w mediach. Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który pozwala promować ten trunek jedynie pomiędzy godz. 23 a 6 rano - donosi portal Wirtualnemedia.pl.

Koniec z reklamami piwa? Ministerstwo Zdrowia wprowadza zmiany fot. Shutterstock

Reklamy piwa tylko między godz. 23 a 6 rano

Do tej pory piwo mogło być promowane pomiędzy godz. 20-6. Ministerstwo Zdrowia zaproponowało jednak, by skrócić ten czas o 3 godziny. Przyczyną takiego rozwiązania ma być troska o zdrowie publiczne, zwłaszcza osób małoletnich, które stanowią sporą grupę odbiorców w tzw. prime time (w godz. 20-23).

Mimo protestów organizacji społecznych i wyraźnego sprzeciwu branży piwowarskiej tłumaczącej, że "nie istnieje korelacja pomiędzy reklamą piwa a wzrostem konsumpcji alkoholu", projekt przeszedł etap konsultacji i został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów w niemal niezmienionej formie. Pozwolono jedynie na to, by przesunąć datę jego wejścia w życie z 30 czerwca 2018 roku (jak pierwotnie zakładano) na 1 stycznia 2019 roku. Ograniczenia w emisji reklam piwa mają obowiązywać m.in. w telewizji, radiu, kinach i teatrach.

Czy promowanie piwa ma związek z chorobą alkoholową?

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Piwowarskie komentując tę decyzję dla portalu Wirtualnemedia.pl ogłosił, że:

"

Ubolewamy, że Ministerstwo Zdrowia nie uwzględniło krytycznych uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych przez liczne ministerstwa, m.in. finansów, rozwoju, sportu, rolnictwa i rozwoju wsi oraz podmiotów niepublicznych, w tym związki zawodowe oraz organizacje pracodawców.

Pomimo braku dowodów na skuteczność proponowanego rozwiązania i wskazanych negatywnych skutków dla gospodarki, finansów publicznych i rynku pracy, projekt forsowany jest w swojej najbardziej restrykcyjnej wersji, czyli prowadzącej do faktycznego zakazu reklamy piwa w telewizji. "

Ministerstwo Zdrowia w odpowiedzi na te zarzuty uznało, że:

"

Rolą reklamy jest doprowadzić do zachęcenia potencjalnego nabywcy dobra (sługi) do zakupu, nie jest nią natomiast rzetelna informacja o tym produkcie, w tym przypadku piwie, który jest napojem alkoholowym, a którego nieumiejętne spożywanie może prowadzić do choroby alkoholowej i licznych patologii życia rodzinnego i społecznego. "

Zagłosuj

Czy Twoim zdaniem ograniczenia w czasie emisji reklam piwa to dobry pomysł?

Teraz projektem przyjętym przez Komitet Stały Rady Ministrów zajmie się rząd. Jeśli zostanie rozpatrzony pozytywnie, trafi w dalszej kolejności do Sejmu.

źródło: Ministerstwo Zdrowia/wirtualnemedia.pl

_____

zdrowie.radiozet.pl/π

Oceń