Dzwonisz na ten numer alarmowy? W Warszawie automatycznie połączysz się ze 112

Monika Piorun
24.09.2018 12:12
Numery alarmowe, 112, 997, pogotowie, policja
fot. Shutterstock

Od środy, 26 września mieszkańcy Warszawy, którzy będą się próbowali połączyć z policją, zostaną automatycznie przełączeni do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Numer 997 będzie przekierowany na 112.

112 przejmie obsługę 997

– Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które dotąd obsługiwało numer alarmowy 112, przejmie obsługę policyjnego numeru 997 – poinformował stołeczny ratusz.

26 września Warszawa dołączy do grona miejsc, w których numer alarmowy 997 został przełączony na 112. Dotychczas taki system funkcjonował w województwach: śląskim, opolskim, świętokrzyskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, warmińsko-mazurskim, lubelskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, zachodniopomorskim. Od najbliższej środy będzie się do nich mogła zaliczyć także Warszawa, a w kolejnych miesiącach całe województwo mazowieckie, małopolskie, wielkopolskie, łódzkie i dolnośląskie.

Jak tłumaczy Magdalena Łań z Wydziału Prasowego Urzędu m.st. Warszawy:

Powyższa zmiana spowoduje odciążenie dyspozytorów policji, którzy będą otrzymywali z CPR tylko zgłoszenia alarmowe, czyli informacje o zagrożeniu życia lub zdrowia, a także nagłego zagrożenia dla środowiska lub mienia oraz naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Zobacz także

Dzwonisz na numer alarmowy? O czym nie wolno Ci zapomnieć?

Centrum Powiadamiania Ratunkowego ostrzega, że numer 997 lub 112 należy wybierać tylko w razie zagrożenia. Niestety bezzasadne zgłoszenia stanowią aż 70 proc. wszystkich połączeń – przeważnie są to pomyłki. 

Warto pamiętać o tym, że wybierając numer alarmowy, należy podać operatorowi dokładne informacje o miejscu zdarzenia – takie jak:

  • miejscowość, ulica, numer budynku, numer mieszkania (ewentualnie punkty orientacyjne),
  • krótki opis tego, co się dzieje,
  • wskazanie, ile osób jest poszkodowanych i w jakim są stanie.

Bez takich danych trudno o właściwą kwalifikację zgłoszenia i niezwłoczne przekazanie go do odpowiednich służb. Im sprawniej przekażemy, gdzie jest zagrożenie i czego dotyczy problem, tym szybciej będzie można udzielić niezbędnej pomocy.

System informatyczny działający w Centrum Powiadamiania Ratunkowego pozwala na identyfikację numeru osoby zgłaszającej, wyświetla jej dane i lokalizację. Jak podkreśla Magdalena Łań:

To pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi opisać dokładnej lokalizacji, szczególnie gdy sytuacja ma miejsce poza obszarem zabudowanym. Ułatwia to również identyfikację fałszywych zgłoszeń.

Zagłosuj

Czy popierasz wprowadzenie surowszych kar dla osób blokujących numery alarmowe?

Liczba głosów:

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

źródło: PAP/warszawa.pl

___________

zdrowie.radiozet.pl/π