7 czynności, które są zdrowe, choć tego nawet nie podejrzewasz

Monika Piorun
25.04.2016 17:32
 7 czynności, które są zdrowe, choć tego nawet nie podejrzewasz
fot. Główka pracuje, czyli 7 czynności, które są zdrowe, choć tego nwet nie podejrzewasz

Kolorowanka zamiast godziny na kozetce u psychologa, praca w ogródku w zastępstwie siłowni i ekscytująca podróż jako skuteczny lek na serce. Sprawdź, co może usprawnić Twój organizm, choć pozornie nie ma nic wspólnego z medycyną

1. Robótki ręczne zwiększają funkcje poznawcze mózgu

Myślisz, ze robienie na drutach i szydełkowanie jest nudne? Z pewnością nie dla Twojego umysłu! Okazuje się, że regularne pobudzanie ośrodków nerwowych znajdujących się na opuszkach palców może zwiększać funkcje poznawcze mózgu. Badania naukowe potwierdzają, że żmudne powtarzanie jednolitych wzorów wprowadza nas w rodzaj transu lub medytacji, co w niezwykle skuteczny sposób redukuje poziom stresu.

Nowa „joga dla mózgu” to robótki ręczne? Całkiem niewykluczone, że właśnie z tego powodu niektóre babcie do późnej starości mają umysł jak brzytwa...

2. Pomoc charytatywna… obniża ciśnienie krwi?

Nadciśnieniowcy powinni wziąć sobie do serca ostatnie wyniki badań opublikowanych na łamach prestiżowego miesięcznika American Journal of Public Health. Naukowcom udało się ustalić, że osoby chętnie włączające się w akcje pomocy innym, mniej skupiają się na sobie i mają statystycznie niższe ciśnienie krwi, co lepiej chroni je przed szkodliwymi skutkami oddziaływania stresu na organizm i aż o 30% redukuje ryzyko przedwczesnej śmierci.

3. Zabawa ze zwierzętami zapobiega depresji i nadwadze

Dobra wiadomość dla właścicieli psiaków, kotów i innych futrzaków: opieka nad naszymi domowymi pupilami może mieć korzystny wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu, trójglicerydów, redukowanie nadciśnienia, a także negatywnych skutków poczucia osamotnienia (szczególnie w przypadku osób starszych), które może prowadzić do depresji.

Po przebadaniu 2 tysięcy dorosłych pacjentów naukowcy z Narodowego Instytutu Zdrowia w Stanach Zjednoczonych udowodnili, że osoby regularnie spacerujące ze swoimi psami są dużo aktywniejsze i mniej skłonne do przybierania na wadze niż ich rówieśnicy, którzy nie mają żadnych zwierzaków.

4. Dzięki gotowaniu domowych posiłków spożywamy mniej kalorii

Wszyscy wiedzą, że lepiej samemu przygotować jedzenie w zaciszu własnej kuchni niż stołować się na mieście. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że każda osoba, która je domowe posiłki, spożywa statystycznie o 130 kalorii mniej niż gdyby jadła dokładnie ten sam posiłek w restauracji. Zaskoczeni?

5. Praca w ogrodzie przeciwdziała demencji starczej

Jeśli właśnie przekroczyłeś sześćdziesiątkę i wcale nie masz ochoty na przedemerytalne szaleństwa w kubie fitness, lepiej zacznij więcej przebywać w przydomowym ogródku lub na działce.

Badania naukowe wskazują, że dla osób w tym wieku przebywanie na świeżym powietrzu, sadzenie roślin i drobne prace ogrodnicze mogą być równie korzystne, co regularne ćwiczenia fizyczne na sali gimnastycznej.

Osoby pracujące w ogrodzie mają o 47% niższe ryzyko rozwoju demencji starczej w porównaniu do rówieśników, którzy nie wykonują tego typu czynności, a na dodatek są lepiej dotlenione i rzadziej się stresują.

6. Kolorowanki dla dorosłych zamiast terapii u psychologa

Zastanawiasz się, dlaczego sklepowe półki zaczęły się ostatnio uginać od tysięcy książeczek z obrazkami do malowania? Moda na wypełnienie kolorami gotowych szkiców przez osoby dużo starsze niż kilkuletnie przedszkolaki zaczęła się od opublikowania na łamach Western Journal of Medicine wyników badań wskazujących na to, że czynność ta może niezwykle skutecznie redukować poziom stresu, przeciwdziałać depresji i pomagać naszemu umysłowi skupić się na zadaniach, które mamy wykonać.

Pomysł na kolorowanki dla dorosłych okazał się strzałem w dziesiątkę. Setki zestresowanych biznesmenów oraz pracowników korporacji podchwyciło prosty sposób na zebranie myśli przed następnym ambitnym projektem. Zamiast lądować na kozetce u hojnie wynagradzanego „nowego Freuda” i przełykać kolejne dawki prozaku, przepracowani biznesmeni zaczęli przynosić na wielogodzinne zebrania… kolorowe kredki. Ulga dla mózgu (i portfela) gwarantowana!

7. Podróże działają jak lek na serce

Zmiana otoczenia może zdziałać prawdziwe cuda dla naszego organizmu. Badania naukowe potwierdzają, że regularne doświadczanie uczucia zachwytu nad pięknem przyrody, krajobrazu lub doskonałością architektury może pozytywnie wpływać na pracę naszego serca, przeciwdziałać rozwojowi chorób układu sercowo-naczyniowego, a nawet zapobiegać nowotworom.

Nawet krótkie, weekendowe wypady poza miejsce naszego zamieszkania, mogą pomagać regulować ciśnienie krwi i wyrównywać poziom hormonów stresu (jeśli tylko wszystko idzie zgodnie z planem, a nasze biuro podróży nie ogłasza upadłości w momencie, kiedy musimy dodatkowo zapłacić za apartament).

___

Redakcja Zdrowo Bardzo/ eMPe