Zamknij

Łatwiejszy dostęp do informacji o zdrowiu bliskich dzięki aplikacji mojeIKP

Łatwiejszy dostęp do informacji o zdrowiu bliskich dzięki aplikacji mojeIKP
fot. Shutterstock

Troska o zdrowie bliskich osób, szczególnie w czasie ich choroby, jest dla nas bardzo ważna.

Co zrobić, by, przy nadmiarze innych obowiązków, nie zapomnieć o zrealizowaniu recepty, dawkowaniu leku czy wizycie u lekarza? Z pomocą przychodzi aplikacja mobilna mojeIKP. Dzięki niej, mamy szybki dostęp do e-recept i e-skierowań, rejestracji na szczepienie przeciw COVID-19, Unijnego Certyfikatu COVID oraz kont naszych dzieci i bliskich, którzy nas upoważnili. Aplikacja mojeIKP jest do pobrania bezpłatnie na platformach Google Play lub App Store.

Podczas choroby naszej lub naszych bliskich zdarza nam się zapomnieć o najróżniejszych sprawach. Problem staje się poważniejszy, jeśli zapomnimy o wykupieniu leków lub wizycie u lekarza. Jak możemy sobie pomóc w tych trudnych chwilach? Rozwiązaniem jest aplikacja mojeIKP, stworzona przez Ministerstwo Zdrowia i Centrum e-Zdrowia, dzięki której można szybko i bezpiecznie sprawdzić informacje o e-receptach, e-skierowaniach, dawkowaniu leków, bezpośrednio na telefonie i tablecie przez całą dobę.

Z mojeIKP zdrowie masz zawsze pod ręką

Aplikacja ułatwia pilnowanie spraw związanych ze zdrowiem całej rodziny.

Oto najważniejsze korzyści, dla których warto pobrać bezpłatną aplikację mobilną mojeIKP:

  • szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19,
  • łatwe wyszukiwanie e-recept i e-skierowań,
  • odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon. Dotyczy to także e-recept i e-skierowań wystawionych dzieciom czy bliskiej osobie, która upoważniła nas do swojego Internetowego Konta Pacjenta,
  • wykupienie leku w aptece bez konieczności podawania numeru PESEL – wystarczy pokazać farmaceucie kod QR na ekranie telefonu,
  • sprawdzenie ulotki i dawkowania przepisanego leku,
  • sprawdzenie, kiedy i w jakiej placówce odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania,
  • pobranie e-recept i e-skierowań na urządzenie mobilne w formie pdf do wydruku lub wysłania innej osobie e-mailem lub za pomocą komunikatorów internetowych (SMS czy Messenger),
  • wyświetlenie na ekranie telefonu lub pobranie Unijnego Certyfikatu COVID.
    1
    fot.

Po zainstalowaniu darmowej aplikacji mojeIKP na urządzeniu mobilnym, logujemy się w ten sam sposób, jak do Internetowego Konta Pacjenta: profilem zaufanym, kontem w określonym banku (PKO BP, Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, Bank Spółdzielczy) lub e-dowodem osobistym. Następnie nadajemy kod PIN, by później używać go przy kolejnych logowaniach do aplikacji. Od teraz, by jeszcze bardziej ułatwić użytkownikom dostęp do aplikacji mojeIKP, jej twórcy wprowadzili możliwość logowania się za pomocą odcisku palca lub identyfikacji twarzy.

Zdrowie rodziny na pierwszym miejscu przez cały rok

Z mojeIKP mamy dostęp do informacji medycznych najbliższych nam osób – małżonka, partnera, dzieci, rodziców, dziadków czy innych bliskich nam osób, które nas upoważniły do swojego Internetowego Konta Pacjenta.Jest to niezwykle pomocna funkcjonalność, gdy jesteśmy rodzicami lub opiekujemy się starszymi osobami, a także w przypadku osób, które mogą mieć trudności z obsługą urządzeń mobilnych.

W przypadku dzieci – dostęp do ich kont ma ten rodzic lub opiekun, który zgłosił je wcześniej do ubezpieczenia społecznego w ZUS, ale w łatwy sposób może upoważnić także drugiego rodzica. Wystarczy, że na Internetowym Koncie Pacjenta, w zakładce „uprawnienia” – „konta twoich dzieci” doda dane współmałżonka do listy opiekunów.

Aby wejść na konto bliskiej osoby w aplikacji mojeIKP należy:

  • zalogować się do mojeIKP, a następnie kliknąć w zakładkę „Menu”,
  • na górze ekranu zobaczymy zakładkę „Moje konto”, po kliknięciu w nią uzyskamy dostęp do listy osób, które upoważniły nas do swojego Internetowego Konta Pacjenta lub kont dzieci,
  • teraz wystarczy wybrać z listy odpowiednie konto.
    2
    fot.

Troska o najbliższych z mojeIKP

Każdy, kto posiada Internetowe Konto Pacjenta, może również udostępnić swoje konto innej osobie, która będzie je widziała na swoim IKP oraz w aplikacji mobilnej. Co ważne, do swojego konta upoważnić można również osobę niespokrewnioną. Jak zatem przekazać bliskiej nam osobie lub medykowi dostęp do naszych danych za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta? To proste:

  • Zaloguj się do swojego Internetowego Konta Pacjenta na pacjent.gov.pl
  • Wejdź w „Menu” >> „Uprawnienia”
  • Wybierz opcję:
  • Upoważnij bliską osobę do przeglądania Twoich danych
  • Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie
  • Teraz wpisz dane:
    • w przypadku osoby bliskiej podajesz imię, nazwisko, PESEL i ustalasz, czy dostęp ma być na jakiś czas czy bezterminowy, a także, czy jest to dostęp do wybranych danych (np. tylko e-recept lub skierowań czy wszystkich. Zapisz dane. Możesz dostęp aktualizować (np. zmieniać zakres lub czas dostępu) lub usunąć.

W zakładce „Uprawnienia” znajdziesz też dane osób, które dostały od Ciebie zgodę na wgląd do Twojej historii leczenia.

Aplikacja mojeIKP jest do pobrania bezpłatnie z Google Play  oraz App Store.

3
fot.