Koronawirus a odporność. Co jeść, aby wzmocnić organizm?

20.03.2020
Aktualizacja: 25.03.2020 11:38
Koronawirus a odporność: co warto jeść?
fot. Shutterstock

Myjesz ręce kilkanaście razy dziennie, nie korzystasz z komunikacji miejskiej, unikasz kontaktu z ludźmi  i przestałeś dotykać twarzy. Co jeszcze możesz zrobić, aby poprawić swoje zdrowie i uniknąć zarażenia koronawirusem? Warto zwrócić uwagę na sposób żywienia. Eksperci alarmują, że większość kupionej żywności w ataku paniki trafi do kosza. W co warto się zaopatrzyć na czas ewentualnej kwarantanny?

Koronawirus: jak wzmocnić odporność?

Układ odpornościowy jest wzmacniany przede wszystkim przez odżywanie i oddychanie. Szczególnie ważne jest utrzymanie wystarczającej ilości bakterii jelitowych, które są niezbędne do prawidłowego przyswajania składników pokarmowych. Właściwą florę bakteryjną możemy sobie zapewnić za pomocą probiotyków. Znajdziesz je m.in. kiszonej kapuście, zielonych warzywach bogatych w chlorofil, cykorii. 

Caroline West Passerrello, dietetyczka i rzeczniczka Akademii Żywienia i Dietetyki, podkreśla, że nawet jeśli utkniesz w domu, bo zostaniesz objęty kwarantanną, nie musisz jeść zupy z ryżem. Rozsądne planowanie może zapewnić dobre odżywianie przez kilka tygodni. Podczas uzupełniania zapasów skoncentruj się na tym, co lubisz jeść, i na przepisach, które będziesz miał czas zrobić. 

Jeśli obawiasz się kwarantanny, pierwszym krokiem jest ocena tego, co już masz w lodówce, spiżarni czy magazynie. „Najpierw zrób szybki skan spiżarni i zamrażarki, następnie wyrzuć wszystko to, co ma przekroczony termin ważności." - podkreśla dietetyczka.  

Podstawowa lista powinna obejmować źródła białka, takie jak: konserwy rybne, mrożone warzywa i owoce, a także pomidory i sosy, pełnoziarnisty chleb, ryż, komosa ryżowa, makaron pełnoziarnisty, zdrowe tłuszcze, takie jak: oliwa z oliwek, orzechy i masło orzechowe.

Koronawirus: co jeść, by wzmocnić odporność?

Zróżnicowana, dobrze skomponowana dieta sprzyja utrzymaniu dobrej odporności. Oto kilka rzeczy, które warto włączyć do jadłospisu w okresie zagrożenia koronawirusem.

  1. Kasza jaglana - zawiera witaminy z grupy B, lecytynę, wapń, potas, żelazo, tryptofan (cenny aminokwas). Kleik z kaszy jaglanej wzmacnia organizm i pomaga w leczeniu przeziębienia.
  2. Warzywa - dostarczają błonnika, którym odżywiają się bakterie probiotyczne. 
  3. Tłuste ryby - tłuszcze omega-3 znajdujące się w oleju lnianym i rybnym (tran) wzmacniają system odpornościowy, polepszając przepuszczalność błon komórkowych, a to sprzyja szybkiemu przemieszczaniu się przez nie wartościowych składników.
  4. Miód - zabija bakterie, skraca czas trwania infekcji górnych dróg oddechowych.
  5. Ostrygi - jest w nich dużo cynku, ważnego minerału. Niedobór cynku znacznie obniża prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego.
  6. Czerwone mięso - źródło białka, cynku i żelaza.
  7. Orzechy i pestki - źródło magnezu, który bierze udział w reakcjach immunologicznych.

Warto też wiedzieć, co osłabia funkcjonowanie układu odpornościowego. Wymienia się m.in. nadmierne i długotrwałe spożywanie alkoholu, palenie tytoniu, przyjmowanie narkotyków, przewlekły deficyt snu, nieprawidłowe odżywianie się (niedożywienie, awitaminozę, ale również patologiczną otyłość).

– Zwiększone ryzyko ciężkich powikłań u zakażonych koronawirusem (w tym prowadzących do śmierci) dotyczy przede wszystkim osób mających deficyty odporności – przypominają badacze. Deficyty te mogą wiązać się z przyjmowaniem leków o działaniu immunosupresyjnym przez biorców przeszczepów, osoby z chorobami autoimmunizacyjnymi; mogą też dotyczyć osób niedożywionych, mających inne ciężkie choroby (zaawansowane nowotwory, niekontrolowaną cukrzycę, stan po zabiegach chirurgicznych, zaawansowaną niewydolność krążenia, ciężkie choroby płuc, wątroby lub nerek).

Źródło: businessinsider.com, Wysokie Obcasy, PAP