Karta komunikacji z osobą głuchą, czyli jak pomóc osobie niesłyszącej w stanie nagłym

05.11.2019 09:00
Osoba głuchoniema u lekarza
fot. Shutterstock

Udzielenie szybkiej i skutecznej pomocy lekarskiej osobie głuchoniemej do tej pory było niezwykle trudne ze względu na trudności z porozumiewaniem się. Jednak dzięki pomysłowi studenta z Uniwersytetu Zielonogórskiego, to zadanie może być znacznie łatwiejsze.

Piotr Kimla, ratownik medyczny i student V roku Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego, opracował „Kartę komunikacji z osobą głuchą”. Jest to zbiór piktogramów oraz krótkich komunikatów słownych przeznaczonych dla pracowników zespołów ratownictwa medycznego oraz szpitalnych oddziałów ratunkowych. Karta zawiera opis najczęstszych jednostek chorobowych, z którymi pacjenci zgłaszają się do lekarza. Dzięki niej o wiele szybciej będzie można zebrać informacje od głuchoniemego pacjenta i dowiedzieć się, z jakimi dolegliwościami zgłasza się do lekarza.

W karcie zawarto pytanie dotyczące m.in. dolegliwości, jakie ma pacjent, czasu ich pojawienia się, nasilenia dolegliwości bólowych, przyjmowanych leków, chorób przewlekłych oraz potrzebnych zgód na leczenie.

Poniżej przykładowe pytania z Karty komunikacji z osobą głuchą:

karta przykladowe pytania

Karta ma służyć głównie ratownikom medycznym, pracującym w karetkach pogotowia, oraz personelowi szpitalnych oddziałów ratunkowych.

– Pacjent głuchy czy głuchoniemy jest pacjentem szczególnym, ponieważ jest z nim utrudniony kontakt. Dlatego personel medyczny musi znaleźć z nim jakąś ścieżkę porozumienia [...] Nie wszystkie osoby głuche mają wykształconą umiejętność pisania i czytania; używają one języka migowego, czyli wizualno-przestrzennego. Dlatego pacjent głuchy dla zespołów ratownictwa medycznego stanowi wyzwanie – uważa pomysłodawca karty Piotr Kimla. I dodaje: „Ta karta nie zastąpi oczywiście tłumacza języka migowego, ale pozwoli na zabezpieczenie osoby głuchej znajdującej się w stanie nagłym do czasu jego przyjazdu. A to mogą się okazać bardzo cenne chwile”.

To narzędzie do komunikacji z pacjentem głuchoniemym jest owocem wielu miesięcy prac. Karta została skonsultowana zarówno ze środowiskiem lekarzy i ratowników medycznych, z ekspertami z zakresu surdopedagogiki, jak i z osobami niesłyszącymi.
– Dzięki tej karcie można zebrać bardzo wiele informacji potrzebnych w wywiadzie pacjenta znajdującego się w stanie nagłym – uważa współautor karty, kierownik SOR Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, Szymon Michniewicz.

– Piktogramy są dość czytelne, ale można też posiłkować się niejako grą aktorską i obserwować osobę głuchą. Jeśli po zachowaniu czy mimice, widzimy, że ma ona problem ze zrozumieniem zwrotów: dreszcze, zimno czy alergia, to można to pokazać trochę na zasadzie pantomimy. Wtedy głuchy będzie pewniejszy, że dobrze nas zrozumiał. Zatem ratownicy i lekarze muszą przygotować się, jak takie wiadomości w wywiadzie zbierać – uważa Łukasz Kimla.

Kartę można bezpłatnie pobrać ze strony portalu Medycyna Praktyczna: www.mp.pl, a także ze strony Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze: www.szpital.zgora.pl.

Źródło: mp.pl/ PAP