Jak na nasz organizm wpływa sztuczne światło?

Monika Piorun
20.07.2016 13:19
Jak na nasz organizm wpływa sztuczne światło?
fot. Jak na nasz organizm wpływa sztuczne światło?

Światło to życie. Choć często zupełnie bagatelizujemy jego znaczenie, to bez niego nasza egzystencja nie byłaby możliwa. Odkąd jednak nasze organizmy zaczęły przystosowywać się do sztucznego oświetlenia, wiemy coraz więcej na temat tego, jak może wpływać na nasze zdrowie.

Kiedy na świecie istniały tylko żarówki, a nikomu nie śniło się jeszcze o powszechnym dostępie do elektronicznych gadżetów emitujących różne rodzaje światła, ludzie niezwykle obawiali się tego, że mogą być szkodliwe.

Dziś już wiemy, że choć nie mają bezpośredniego wpływu na nasze ciało, to jednak w niektórych przypadkach mogą doprowadzić do rozregulowania naszego rytmu okołodobowego, co w konsekwencji może sprzyjać zaburzeniom hormonalnym, metabolicznym, bezsenności, a nawet cukrzycy i problemom z zajściem w ciążę.

W odróżnieniu od nowoczesnych żarówek LED (które choć same w sobie nie są szkodliwe, ale jeśli się rozbiją, to utylizacją zawartej w nich rtęci powinny się zająć specjalne służby), zwykłe żarówki są w zasadzie neutralne dla naszego organizmu.

Jeśli jednak zbyt długo przebywamy w otoczeniu emitowanego przez nie światła, to nawet poszczególne kolory żarówek mogą mieć wpływ na nasze funkcjonowanie.

Zagłosuj

Jakie źródła sztucznego światła najbardziej Ci odpowiadają?

Liczba głosów:

Przez sztuczne światło szybciej się starzejemy?

Holenderscy naukowcy przez pół roku badali zachowanie myszy laboratoryjnych, które przez dzień i noc żyły przy nieustannie włączonym świetle.

Po 6 miesiącach zaobserwowano u nich objawy charakterystyczne dla postępującego procesu starzenia się organizmu i zaburzeń rytmu okołodobowego.

Gryzonie miały wczesne oznaki osteoporozy, zanik mięśni oraz stany zapalne podobne do tych, które towarzyszą atakom patogenów, a na dodatek ich kości odznaczały się zdecydowanie niższą gęstością.

Czy zatem powinniśmy się obawiać zwykłych żarówek? Niekoniecznie…

 - Negatywny wpływ na zdrowie jest odwracalny, w momencie gdy powraca się do naturalnego światła i życia w cyklu dobowym – przekonuje  kierująca badaniami Johanna Meijer z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Lejdzie.

Warto jednak rozważyć dostęp do sztucznego oświetlenia w ciągu nocy wśród osób, które narażone są na ich działanie podczas przebywania na oddziałach intensywnej terapii czy w domach starców oraz wśród pracowników nocnych zmian w zakładach pracy.

Ciemność, widzę ciemność…

EN_01132999_4694

fot. East News

Ze względu na to, że nasze organizmy są zaprogramowane na funkcjonowanie w cyklach dobowych, powinniśmy dbać o to, by nocą wypoczywać w ciemności.

Eksperci przekonują, że ludzkie życie ewoluowało pod nieustanną presją światła i ciemności. Choć powszechnie uważa się, że sztuczne źródła światła są dla naszego organizmu obojętne, to jednak coraz więcej badań potwierdza, że istnieje wiele zależności pomiędzy czasem naszej ekspozycji na nie, a różnego typu dolegliwościami – od zaburzeń snu po osłabienie odporności prowadzące nierzadko do dużo poważniejszych chorób.

Jak różne kolory światła wpływają na nasz organizm?

Jeśli masz problemy z koncentracją, a zależy Ci na szybkim wykonaniu zadania, powinieneś otoczyć się niebieskim światłem.

Naukowcom z Brigham and Women’s Hospital w Bostonie udało się udowodnić, że to właśnie ten kolor ma największy wpływ na stymulowanie naszego nastroju oraz skracanie czasu reakcji naszego mózgu na bodźce.

Najlepsze wyniki badań zaobserwowano wśród tych uczestników badania, którzy przez 6 godzin dziennie wykonywali pracę umysłową w otoczeniu światła o niebieskiej barwie. Byli w stanie wykonać swe obowiązki nie tylko szybciej i efektywniej, ale też byli bardziej zadowoleni z uzyskanych rezultatów.

Większość urządzeń elektronicznych – od laptopówtabletów po telefony komórkowe oraz e-booki – emituje niebieską poświatę, która mimo że nastawia nasz organizm w tryb pracy (co przydaje się nam w ciągu dnia), to jednocześnie tłumi wzrost melatoniny podczas nocnego odpoczynku i ma spory wpływ na zaburzenia snu. Jeśli chcemy się wyspać, to nie powinniśmy brać ze sobą żadnych tego typu sprzętów do łóżka.

PrzeczytajJaki wpływ na zdrowie mają telefony komórkowe?

doi: 10.5665/sleep.3396

EN_01143154_7593

fot. East News

Zielone światło w przypadku migreny

Osobom cierpiącym na częste bóle głowy zwykle towarzyszy światłowstręt prawdopodobnie ze względu na to, że neurony przekazujące informacje z siatkówki oka do mózgu napotykają na swej drodze neurony sygnalizujące ból, co doprowadza do tego, że zaczynamy mieć problemy z widzeniem.

Prof. Rami Burstein z Uniwersytetu Harvarda wraz ze swoim zespołem badawczym przeanalizował wpływ różnych częstotliwości określonych kolorów światła na łagodzenie bólu migrenowego wśród pacjentów. Okazało się, że najlepsze efekty przyniosły eksperymenty z wykorzystaniem światła w kolorze zielonym.

Kiedy za pomocą specjalnych elektrod umieszczonych na powiece zbadano aktywność neuronów przesyłających sygnały z oka do mózgu, zauważono, że najmniejsze napięcie elektryczne zachodzi podczas emisji światła zielonego.

Dzięki temu zjawisku możemy w łagodny sposób pozbyć się dokuczliwego bólu głowy.

Życie bez sztucznego światła wydaje się nam zupełnie niemożliwe. Warto jednak zadbać, by podczas nocnego odpoczynku towarzyszyła nam naturalna o tej porze ciemność, która wbrew pozorom także ma spory wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.

Czy często zdarza się Wam zasypiać przy sztucznym świetle lamp lub urządzeń elektronicznych?

__

Redakcja Zdrowo Bardzo/π