Interferon alfa znika z rynku. Nie ma zamiennika. Co z pacjentami?

24.07.2019 15:44
Interferon alfa
fot. Shutterstock

Zazwyczaj gdy lek znika z rynku, pacjent zostaje poinformowany o przyczynach, a lekarz na nowo ustawia leczenie. Tym razem tak się jednak nie stało. Leczący się interferonem alfa nie dostali informacji na temat wycofania leku.

W szpitalu Kopernika w Łodzi brakuje interferonu alfa. Pacjent leczący się na raka nerki został wypisany 10 lipca 2019 r. z informacją: brak leku, brak zamienników, kolejna wizyta za miesiąc - alarmowała jedna z czytelniczek radiozet.pl. Postanowiliśmy sprawdzić, jaka jest przyczyna wycofania leku i co dalej w tej sytuacji.

Interferon wycofany z obrotu

Roferon-A to lek stosowany w leczeniu niektórych nowotworów, m.in. raka nerki. Polskie Towarzystwo Onkologiczne, zapytane o kwestię dostępności pacjentów do Roferonu-A, uspokaja, że to problem lokalny. Okazuje się, że nie do końca.

Ze szpitala w Łodzi nadchodzi odpowiedź:

"Szpital otrzymał informację od Dystrybutora Roferonu A (interferon-2A) na rynek polski o zaprzestaniu dystrybucji w/w preparatu, jak również o zdjęciu z list refundacyjnych z dniem 1.07.2019 r. Roferon A nie posiada biorównoważnika, który moglibyśmy zamówić w ramach obowiązującej umowy przetargowej. Preparat o podobnych wskazaniach czyli interferon-2B (Intron A) MSD, jest również wycofany z rynku".

Informację o wycofaniu leku ze sprzedaży potwierdza Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych: "Podmiot odpowiedzialny powiadomił Prezesa Urzędu o stałym wstrzymaniu obrotu przedmiotowymi produktami".

Nikt nie wyjaśnia, jaka jest przyczyna wycofania leku ani jaka jest alternatywa.

Nie ma związku z profilem bezpieczeństwa

O rekomendacje dla lekarzy pytamy ponownie Polskie Towarzystwo Onkologiczne. PTO nie odpowiada. Na maila nie odpowiada również Główny Inspektorat Sanitarny. Ani firma Roche - podmiot odpowiedzialny za Roferon-A, do którego 15 lipca wysyłamy prośbę o podanie przyczyny wycofania leku z obrotu oraz pytanie o to, czy dystrybucja zostanie wznowiona.

Dopiero 17 lipca, 16 dni po wstrzymaniu obrotu, na stronie podmiotu odpowiedzialnego ukazuje się komunikat: "Uprzejmie informujemy, że ze względu na zmieniające się możliwości i dostępność skutecznych terapii firma Roche podjęła decyzję o stopniowym wycofywaniu produktu Roferon-A z poszczególnych krajów. (...) Chcemy jednocześnie podkreślić, że decyzja o wycofaniu nie jest związana w żadnym stopniu z profilem bezpieczeństwa produktu Roferon-A".

Roferon-A

Źródło: roche.media.pl

Po naszej interwencji sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Pacjenta: "Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia czy pacjenci, którym podawano lek Roferon-A kontynuują leczenie w podmiocie leczniczym innym dostępnym produktem leczniczym" - poinformował Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.