Odkryto nową planetę krążącą wokół trzech słońc

Monika Piorun
11.07.2016 15:00
Odkryto nową planetę krążącą wokół trzech słońc
fot. Naukowcom z Uniwersytetu Arizona w Tuscon za pomocą teleskopu Europejskiego Obserwatorium w Chile udało się zaobserwować nową planetę, która posiada 3 gwiazdy

Naukowcom z Uniwersytetu Arizona w Tuscon za pomocą wykrywającego zmiany poziomu temperatur urządzenia SPHERE, udało się zaobserwować HD 131399Ab - nową planetę, która posiada 3 gwiazdy.

W kosmosie wszystko jest możliwe. Okazuje się, że niektóre planety mogą mieć nawet po trzy zachody słońca i tyle samo wschodów.

Na łamach Science zaprezentowano zaskakujące odkrycie dokonane dzięki zainstalowanemu przy teleskopie Europejskiego Obserwatorium Południowego w Chile niezwykle precyzyjnemu urządzeniu, które bada promieniowanie cieplne w podczerwieni.

Międzynarodowej grupie astronomów z USA, Francji i Niemiec udało się po raz pierwszy poza Układem Słonecznym zauważyć nową planetę o nazwie HD 131399Ab, która znajduje się w gwiazdozbiorze Centaura, w odległości 340 lat świetlnych od Ziemi.

Wiek nowej planety (odkrytej 7 lipca 2016) szacowany jest na około 16 mln lat. Jak na tego typu obiekt to bardzo mało. Uważana jest też za stosunkowo chłodną, choć temperatura na jej powierzchni wynosi około 580°C.

Prawdopodobnie z tego powodu naukowcom pod kierunkiem Kevina Wagnera z Uniwersytetu Arizona udało się dokonać tego niezwykłego odkrycia, ponieważ promieniowanie podczerwone, które zostało wykorzystane w nowoczesnym urządzeniu SPHERE (ang. Spectro Polarimetric High Contrast Exoplanet Research Instrument) dołączonym do teleskopu VLT w Chile, mogło w miarę precyzyjnie wychwycić termalną anomalię w tym miejscu.

Wrażliwy na ciepło mechanizm teleskopu umożliwia obserwowanie ze znacznej odległości obiektów, które są na tyle daleko od Ziemi, że jakakolwiek misja kosmonautów w jej pobliże staje się na razie zupełnie wykluczona.

Przeczytaj: Dieta kosmonautów, czyli kosmos od kuchni

Trzy wschody i trzy zachody

W jaki sposób można obserwować niezwykłe zjawiska na niebie? Niestety jeden rok na planecie HD 131399Ab trwa aż 550 ziemskich lat, więc pory roku mają tam zupełnie inną długość. Nowa planeta ma też stosunkowo małą masę (choć jest cztery razy cięższa niż Jowisz). Uważa się ją za najmniej masywną zobrazowaną dotąd egzoplanetę.

Przebywając na jej powierzchni każdego dnia można doświadczać trzech wschodów i trzech zachodów słońca ze względu na obecność 3 gwiazd, z pośród których dwie znajdują się w stosunkowo bliskiej odległości od siebie, a trzecia wydaje się być nieco oddalona.

Choć najnowsze badania naukowe potwierdzają, że światło słoneczne może przeciwdziałać depresji, to jednak ze względu na warunki atmosferyczne, ogromne różnice pomiędzy temperaturą panującą na powierzchni nowej egzoplanety a naszym ziemskim środowiskiem, obecność ludzi jest tam na razie zupełnie wykluczona.

Przeczytaj: Słońce skuteczniejsze niż prozak

Jeśli próbowalibyśmy posługiwać się do opisu warunków zachodzących na HD 131399Ab naszej ziemskiej rachuby czasu, to okazałoby się, że przez 140 naszych ziemskich lat trwa tam nieustający dzień.

Chyba wreszcie udało się odkryć idealną planetę dla tych, którzy uważają, że doba powinna mieć przynajmniej 25 godzin...