Dziel się Uśmiechem - akcja edukacyjna dzieci i ich rodziców

Materiały partnerskie
26.03.2020 21:17
Dziel się Uśmiechem - akcja edukacyjna dzieci i ich rodziców
fot. Shutterstock

Aż 82% sześciolatków i 86% dziesięciolatków ma próchnicę – tak wynika z danych udostępnionych przez Ministerstwo Zdrowia. Przyczyną tych niechlubnych statystyk są rzadkie kontrole u dentysty, powszechne przekonanie, że zębów mlecznych nie warto leczyć oraz zbyt mała wiedza na temat podstawowych zasad profilaktyki. 

Tę ostatnią lukę ma wypełnić program "Dziel się uśmiechem", który od 7 lat edukuje nie tylko dzieci, ale również rodziców i opiekunów. Eksperci związani z tym programem zwracają uwagę na to, że odpowiednio zadbane zęby wpływają na stan zdrowia całego organizmu.

To co najistotniejsze w tym programie to sposób komunikacji. Pomysłodawcy programu uważają, że nauka o zębach nie musi być nudna, a odpowiednio poprowadzone zajęcia i wiedza przekazywana w kreatywny sposób pomagają wykształcić prawidłowe nawyki związane z higieną jamy ustnej czy żywieniem. W ramach programu blisko 100 000 uczniów z 680 szkół podstawowych i placówek oświatowo-wychowawczych wzięło udział w specjalnych lekcjach. Podczas zajęć dowiedzieli się, jak zapobiegać próchnicy oraz dbać o zdrowy i piękny uśmiech.

Ponadto, wszyscy uczniowie objęci programem otrzymali dopasowane do wieku materiały edukacyjne oraz zestawy do pielęgnacji zębów, składające się z pasty i szczotki oraz bezcukrowej gumy do żucia.

Aby wzmocnić zaangażowanie szkół, przeprowadzono konkurs plastyczny z atrakcyjnymi nagrodami. Polegał on na przygotowaniu plakatu promującego tematykę i główne przekazy "Dziel się Uśmiechem".

– Chociaż program realizujemy już od wielu lat również w tym roku zaangażowanie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych mile nas zaskoczyło. Mam na myśli nie tylko prace wysyłane na konkurs, ale także – wewnętrze inicjatywy prowadzone przez szkoły. W organizację lekcji włączyli się nauczyciele, szkolni pedagodzy, stomatolodzy, czy pielęgniarki i higienistki, a często również rodzice. Dzieci szykowały gazetki, organizowały własne konkursy i przygotowywały prezentacje – mówi Małgorzata Szukała, Kierownik działu promocji i pozyskiwania dochodów w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża. I dodała: – Dla Polskiego Czerwonego Krzyża, jako współorganizatora tej akcji, to wielki powód do dumy. Od 100 lat, czyli od początku naszego istnienia, zabieramy głos w ważnych dla społeczeństwa tematach, a higiena jamy ustnej niewątpliwie takim jest.

Organizatorami akcji są firma Mars Polska oraz Polski Czerwony Krzyż, przy stałym wsparciu merytorycznym ekspertów z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Ambasadorką, trwającej od września 2019 roku, kolejnej odsłony programu była Magdalena Różczka.

mapa

Program "Dziel się Uśmiechem" jest w całości finansowany przez firmę Mars Polska, która co roku przekazuje na jego realizację 1% ze sprzedaży dowolnych gum Orbit® we wskazanych miesiącach, zazwyczaj wczesną jesienią. W ramach 7. edycji akcją zostały objęte produkty sprzedawane w sklepach stacjonarnych od 1 września do końca października 2019 roku. 1 proc ze sprzedaży w tym okresie wyniósł 800 528 złotych. Oznacza to, że od pierwszej edycji programu na edukację dzieci (m.in. na zestawy do pielęgnacji zębów, materiały edukacyjne i organizację lekcji) przeznaczono ponad 5,4 mln zł.

Jak dbać o zęby?

  • Należy szczotkować zęby pastą z fluorem przynajmniej dwa razy dziennie.
  • Należy stosować nici dentystyczne oraz płyny do płukania jamy ustnej.
  • Regularnie odwiedzać stomatologa, przynajmniej raz na 6 miesięcy.
  • Gdy nie ma możliwości umycia zębów, należy żuć bezcukrową gumę do żucia.