Zamknij

Chcesz mieć zdrowe naczynia krwionośne? Musisz wykluczyć ten składnik z diety

Monika Karbarczyk
06.05.2022 16:34
Zdrowe naczynia krwionośne
fot. Shuterstock

Niektóre składniki odżywcze mają negatywny wpływ na naczynia krwionośne. Sprawdź, co warto jeść, a co trzeba wykluczyć, by mieć zdrowy układ sercowo-naczyniowy.

Aby mieć zdrowe, elastyczne naczynia krwionośne, nasza dieta powinna być bogata w białko, cynk, niacynę, a uboga w tłuszcze nasycone – tak wynika z badań izraelskich uczonych. Ich wyniki zostały zaprezentowane na Europejskim Kongresie Otyłości (ECO) w Maastricht w Holandii.

To, co jemy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Coraz więcej badań pozwala nam zrozumieć, jaką funkcję w organizmie pełnią poszczególne składniki odżywcze. Badanie izraelskich naukowców przybliża nam znaczenie diety w utrzymaniu dobrej kondycji układu sercowo-naczyniowego. Do tej pory myślano, że poprawa zdrowia metabolicznego i sercowo-naczyniowego obserwowana podczas utraty wagi u osób z otyłością jest wynikiem samego procesu odchudzania i/lub towarzyszącym mu zmianom poziomu glukozy, tłuszczów we krwi, a także obniżeniu ciśnienia krwi. Okazuje się jednak, że znacznie ma również to, co jemy, a bardziej to, czego nie jemy.

Elastyczność naczyń krwionośnych ważnym wskaźnikiem zdrowia

W badaniu wzięło udział 72 uczestników z zespołem metabolicznym i otyłością (55,5 proc. mężczyzn, średnia wieku 53 lata) włączonych do trwającego rok intensywnego, multidyscyplinarnego programu odchudzania. Program obejmował spersonalizowane plany diety i ćwiczeń oraz regularne spotkania z lekarzem i dietetykiem.

Uczestnicy, którzy mieli BMI średnio 34,28 na początku badania, zostali poproszeni o wypełnienie szczegółowego kwestionariusza żywieniowego na tydzień przed rozpoczęciem diety i planów ćwiczeń oraz rok później.

Jednym ze wskaźników złego stanu zdrowia układu sercowo-naczyniowego jest zesztywnienie ścian tętnic, które wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowalności i śmiertelności sercowo-naczyniowej. Podczas badania wykonywano trzy różne pomiary określające elastyczność naczyń krwionośnych:

  • prędkość fali tętna (PWV),
  • grubość kompleksu błony środkowej i grubość wewnętrznej tętnicy szyjnej wspólnej (IMT),
  • rozszerzalność tętnicy ramiennej (FMD).

W badaniach przeprowadzonych rok później okazało się, że BMI badanych obniżyło się o 9,4 proc., a wszystkie trzy miary elastyczności naczyń krwionośnych poprawiły się: FMD średnio o 47 proc., PWV — o 13 proc., a IMT — o 1 proc.

Wpływ diety na kondycję naczyń krwionośnych

Poprawa PWV była związana ze zmniejszeniem spożycia kalorii i tłuszczów nasyconych oraz ze wzrostem spożycia cynku. Minerał ten odgrywa kluczową rolę w syntezie tlenku azotu w naczyniach krwionośnych. Tlenek azotu pomaga rozluźnić wewnętrzne mięśnie naczyń krwionośnych, prowadząc do ich rozszerzenia.

Poprawa IMT była związana ze zmniejszeniem spożycia kalorii i tłuszczów nasyconych oraz wzrostem spożycia białka. Natomiast poprawa FMD miała związek ze wzrostem spożycia niacyny (witaminy B3). Niacyna jest znana z rozszerzania naczyń krwionośnych, głównie w górnej części ciała.

– Odkryliśmy, że zmiany w spożyciu określonych składników żywności są powiązane z lepszą strukturą i funkcją naczyń krwionośnych – tłumaczył dr Brurya Tal, z Centrum Medycznego Tel Awiw-Sourasky, główny autor badania, i dodał: – Dieta śródziemnomorska, bogata w białko (chude produkty mleczne, ryby, drób i jaja), warzywa, orzechy, nasiona oraz uwzględniająca umiarkowane spożycie owoców i zbóż, może przyczynić się do poprawy elastyczności naczyń, pośrednio chroniąc układ sercowo-naczyniowy.

Źródło: PAP Paweł Wernicki