Oceń
66 proc. Polaków negatywnie ocenia funkcjonowanie służby zdrowia w naszym kraju. Pozytywne oceny wystawiło tylko 30 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego sondażu CBOS. Mimo wszystko nie jest wcale aż tak źle – w ciągu 2 lat zanotowano przyrost osób, które są zadowolone z opieki zdrowotnej w Polsce.
Tylko nieliczni (4 proc.) nie mają wyrobionej opinii na temat funkcjonowania służby zdrowia w Polsce. Dwie trzecie badanych wystawiło w tej kwestii oceny negatywne – w tym aż 27 proc. – zdecydowanie negatywne. W ciągu 2 ostatnich lat aż o 7 punktów procentowych wzrosła zaś liczba zadowolonych z publicznej opieki medycznej. Niezadowolonych ubyło zaś o 8 proc. Według autorów badania tegoroczne wyniki badań CBOS są zbliżone do tych, które zarejestrowano 4 lata temu.
CBOS: Komu nie podoba się służba zdrowia w Polsce?
Niezadowolone z systemu opieki zdrowotnej są najczęściej:
- osoby między 25. a 34. rokiem życia,
- absolwenci wyższych uczelni,
- ankietowani z gospodarstw domowych o dochodach na osobę 2500 zł i więcej
- oraz mieszkańcy miast od 20 tys. do 500 tys. osób.
Krytyczne oceny często formułują także osoby pracujące na własny rachunek,
kadra kierownicza i specjaliści z wyższym wykształceniem oraz pracownicy administracyjno-biurowi.
Zadowolenie z opieki zdrowotnej częściej niż pozostali wyrażają natomiast starsi respondenci. Krytycyzm w postrzeganiu opieki zdrowotnej spada po 55. roku życia, a najbardziej zadowoleni są ankietowani po 65. roku życia (45 proc. zadowolonych).
Częściej niż inni pozytywnie na temat opieki zdrowotnej wypowiadają się również:
- mieszkańcy wsi,
- respondenci z wykształceniem zasadniczym zawodowym,
- rolnicy i renciści.
– Zaznaczyć jednak należy, że nawet w tych grupach więcej jest niezadowolonych niż zadowolonych – dodają autorzy badania.
Co Polakom podoba się w obecnym systemie opieki medycznej?
Najlepiej funkcjonowanie służby zdrowia oceniają badani, którzy w ostatnim półroczu leczyli się wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (choć i w tej grupie przeważają oceny negatywne), a najbardziej krytycznie ci, którzy leczyli się wyłącznie poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
- Zdecydowana większość ankietowanych docenia kompetencję lekarzy (70 proc.).
- Wielu także uważa, że angażują się oni w swoją pracę i zależy im, żeby pomóc pacjentom (65 proc.).
- Badani pozytywnie oceniają również dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (68 proc.).
- Ponad połowa badanych jest zdania, że w opiece zdrowotnej wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną (59 proc.) i nowoczesne rozwiązania (56 proc.).
- Ankietowani w większości są zdania, że nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską (58 proc.).
Również większość uważa, że lekarze podstawowej opieki zdrowotnej właściwie rozpoznają problemy pacjentów i podejmują trafne decyzje co do dalszego postępowania (57 proc.). Badani dobrze oceniają nastawienie do pacjentów, twierdząc, że są oni traktowani z życzliwością i troską (57 proc.). Są także zadowoleni z jakości informacji o możliwości uzyskania porad medycznych (57 proc.).
źródło: CBOS – Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia, czerwiec 2018"
Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) 7–14 czerwca 2018 roku na liczącej 989 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
Co najbardziej przeszkadza pacjentom, którzy leczą się w Polsce?
- Co drugi badany ma jednak zastrzeżenia co do szybkiej i sprawnej obsługi pacjentów przez administrację placówek (49 proc.),
- co do równego traktowania pacjentów (49 proc.)
- i co do lokalizacji placówek, w których oferowane są świadczenia (52 proc.).
- Ponad połowa ankietowanych uważa też, że trudno umówić się na wizytę na dogodną godzinę (58 proc.)
- i nie zgadza się ze stwierdzeniem, że leczenie jest bezpłatne (61 proc.).
- Zdecydowana większość wyraża niezadowolenie z powodu długiego oczekiwania na badania diagnostyczne (66 proc.),
- niewystarczającej liczby personelu medycznego w szpitalach (70 proc.)
- i trudności w dostępie do specjalistów (83 proc.).
- Połowa badanych (49 proc.) uważa, że problemy z dostępnością i jakością świadczeń w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane.
- Co czwarty ankietowany (24 proc.) jest zdania, że problemy te wynikają przede wszystkim z niewłaściwego wykorzystania tych funduszy,
- a co szósty (16 proc.) wiąże je głównie ze zbyt małymi nakładami na służbę zdrowia.
Z bardziej szczegółowych analiz wynika, że spośród różnych aspektów funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w największym stopniu na niezadowolenie przekłada się zbyt mała dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych.
TO CIĘ ZAINTERESUJE:
- Ile płacą lekarzom firmy farmaceutyczne? Doroczny raport przejrzystości
- "Zdrowie Polaka w cenie tik-taka": Co zmieni bunt młodych lekarzy?
- Lekarz mówi jak jest na SOR-ze po likwidacji izby wytrzeźwień
- Największa afera farmaceutyczna ostatniej dekady: skandal z lekami na nadciśnienie
- Jak długo Polacy muszą czekać w kolejkach do lekarzy? Średnio 3 miesiące
źródło: PAP/CBOS
________
zdrowie.radiozet.pl/π
Oceń artykuł